Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_VII_1_14: Kultura a umění Mezopotámie Šablona číslo: VII Sada číslo: Pořadové číslo DUM: 14 Autor: Mgr. Martin Beneš
2
Anotace: seznámení s vývojem a úrovní kultury na území Mezopotámie
Očekávaný výstup: žáci pochopí význam vzniku písma pro další rozvoj lidstva a ocení vyspělost národů Mezopotámie, především Sumerů Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 11 – 12 let Klíčová slova: klínové písmo, Epos o Gilgamešovi, reliéfy, pečetní válečky Pomůcky a materiál: interaktivní tabule Potřebný čas pro výuku DUM: 35 – 40 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Učitel žákům formou prezentace s výkladem vysvětlí vznik klínopisu a jeho význam pro Sumery, blíže se seznámí s obsahem Eposu o Gilgamešovi a ocení úroveň vzdělanosti a architektury na území Mezopotámie. Potom společně vypracují závěrečné opakovací cvičení.
3
KULTURA A UMĚNÍ MEZOPOTÁMIE
4
VZNIK A VÝVOJ PÍSMA Sumerové = vynálezci písma
4. tis.př.n.l. – nejstarší nápisy (město Uruk) Vývoj písma: PIKTOGRAMY ZNAKY KLÍNOVÉ PÍSMO (zjednodušené nákresy) Písaři – výuka psaní 5 až 8 let - psali rákosovými písátky na hliněné destičky
5
TYPY PÍSMA klínopis – používán k zaznamenání akkadštiny,
sumerštiny, chetitštiny a perštiny SUMEROVÉ = klínové písmo CHETITÉ = klínové a piktografické písmo EGYPŤANÉ = hieroglyfy FÉNIČANÉ = hláskové písmo ŽIDÉ = hebrejština
6
LITERATURA počátky = zaznamenávání minulých dějů
předávaných dříve jen ústně: slavné činy panovníků EPOS O GILGAMEŠOVI = o hledání věčné slávy a nesmrtelnosti (hl. postavy – GILGAMEŠ a ENKIDU, motiv po- topy světa) = nesmrtelnost si člověk získá svým konáním další písemnosti: zákoníky, úřední záznamy
7
VZDĚLANOST centra = chrámy a chrámové školy nositelé = kněží
MATEMATIKA – šedesátková soustava - zlomky, mocniny a odmocniny GEOMETRIE – výpočet plochy a ASTRONOMIE – pohyby nebeských těles - předpověď zatmění - 1 rok/12 měsíců/4 týdny/7 dnů LÉKAŘSTVÍ – chirurgické zákroky
8
VÝTVARNÉ UMĚNÍ ARCHITEKTURA SOCHAŘSTVÍ
chrámy(zikkuraty) a paláce – z hliněných cihel zemědělské chýše – z rákosu použití glazovaných obkladů (obrazce) SOCHAŘSTVÍ hlavně plastiky: sochy = okřídlení býci s lidskými hlavami reliéfy = válečné a lovecké scény pečetní válečky = výjevy ze života bohů
9
CO JSME SI ZAPAMATOVALI
Doplň k pojmům vhodné slovo: písmo Epos Ninive Chammurabi brána nový kov
10
CO JSME SI ZAPAMATOVALI
Spoj pojmy, které k sobě patří: piktogram chrámy a paláce epos kněží vynálezci písma zjednodušení rákosový brk literární dílo glazované obklady hliněná destička vzdělaní lidé Sumerové
11
TVŮRČÍ ÚKOL Představ si, že jsi sumerský písař a vytvoř
si svůj klínopisný znak (např. pro strom)
12
Zdroje: http: //office.microsoft.com
MANDELOVÁ, Helena; KUNSTOVÁ, Eliška; PAŘÍZKOVÁ, Ilona. Dějiny pravěku a starověku. Liberec: Dialog, 2001, ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.