Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_04_Ptáci Šablona číslo: XVI Sada číslo: Pořadové číslo DUM: 04 Autor: Mgr. Mirka Cedidlová
2
Anotace: Nejprve opakujeme dle textu na interaktivní tabule látku o ptácích. Opakujeme typické znaky, způsob pohybu, rozmnožování, života. Očekávaný výstup: Žák se učí typické znaky ptáků. Třemi představiteli se zabývá hlouběji formou hry (hádanky). Druh učebního materiálu: prezentace, výukový materiál Typická věková skupina: 9 – 10 let Klíčová slova: létání, křídla, peří, zobák, tažní, stálí, krmiví, nekrmiví Pomůcky a materiál: interaktivní tabule Potřebný čas pro výuku DUM: 40 – 45 min
3
Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem:
Materiál obsahuje drobné úkoly a hádanky, lze použít jako hodinu výkladovou i opakovací (pracujeme samostatně nebo společně). Snímek č. 5 – Žáci dopisují vynechaná slova v textu. Snímek č. 6 lze použít jako výkladový, rozděluje ptáky do dvou skupin (tažní a stálí). Snímek č. 7 – procvičování znalostí ze snímku č. 6. Snímek č. 8 lze použít jako výkladový, rozděluje ptáky do dvou skupin (krmiví a nekrmiví). Snímek č. 9 – hádanka Snímek č. 10 – správná odpověď Snímek č. 11 – hádanka Snímek č. 12 – správná odpověď Snímek č. 13 – hádanka Snímek č. 14 – správná odpověď
4
Ptáci
5
Doplň text tak, aby dával smysl:
Ptáci se pohybují……….., k tomu potřebují………… (přeměněné přední končetiny) Jejich tělo je pokryto ……….., na hlavě mají ……… Kosti jsou duté a …………. Ptáky rozdělujeme do ……. základních skupin.
6
Skupiny ptáků Tažní Stálí - u nás nepřezimují, - přezimují v ČR
důvodem je ten, že - potravou jsou semena se zde v zimě neuživí. ( přikrmování lidmi) ( především hmyzožravci) - Př.: kos černý, koroptev - Př.: čáp bílý, jiřička polní, dravci: káně lesní, obecná, vlaštovka obecná poštolka obecná
7
Úkol: Rozděl ptáky na tažné a stálé:
Skřivan polní Koroptev polní Stálí Čáp bílý Poštolka obecná Ledňáček říční Lyska černá Káně lesní Holub věžák Jiřička obecná Vrabec polní Hrdlička zahradní Sýkorka modřinka Labuť velká Vlaštovka obecná
8
Další dělení ptáků: Dle toho, zda po narození svá mláďata krmí či ne. Př: vlaštovka obecná, Př.: koroptev polní jiřička obecná bažant obecný Krmiví Nekrmiví
9
A nyní si povíme, o ptáčkovi, kterého zkuste poznat……
Jsem vodní pták, žiji tedy u vody. Z vody získávám potravu. Skvěle plavu. Na prstech nohou mám plovací blány – používám je jako veslo. Jsem všežravec, živím se larvami, červy a jinými drobnými živočichy. Zároveň nepohrdnu ani žádnými vodními rostlinami. Mám dvoje peří, na povrchu KRYCÍ, mastné a nepromočí se. Druhé peří je suché a hřejivé – PRACHOVÉ. Jsem pták většinou stěhovavý ( tažný), dobře lítám. Samec má daleko hezčí „kabát“ než já. Vyvádím mláďata z vajec, na kterých sedím. Svá mláďata nekrmím.
10
Správné řešení: Kachna divoká
11
Další hádanka bude o představiteli ptáků žijících v blízkosti lidského obydlí. Zkus hádat!
Jsem chráněné zvíře. Lovím zásadně v noci, ve dne spím na půdách domů, věžích kostelů nebo ve stodolách. Třesou se přede mnou hraboši, myši nebo netopýři. Létám velmi potichu.
12
Správné řešení: Sova pálená
13
Poslední hádanka!!! Jsem obyvatelkou smíšených nebo listnatých lesů, ty mi poskytují dostatek potravy i místo k hnízdění. Ale umím žít i v parcích a zahradách. Ráda využívám blízkost lidí. Jsem výrazně zbarvená, mám žluté bříško s černým pruhem, černou čepičku a bílé tvářičky. Jsem dobrý imitátor hlasů jiných ptáků. V létě baštím hmyz, v zimě semínka z krmítek, nejradši mám slunečnicová. Opravdovým pamlskem v zimě je pro mě vyzobávat lůj.
14
Správné řešení: Sýkora koňadra
15
Zdroje: Čerpáno z otevřené galerie Microsoft Office
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.