Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_8_Předložky vlastní a nevlastní Téma: 6A_ČJ7.roč. Datum ověření: VM ověřen dne v 7.B Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: DUM je určen k výkladu učiva. Žáci si prohloubí znalosti v oblasti předložek a zároveň vyzkouší na doprovodných cvičeních.
2
Předložky vlastní a nevlastní
3
Předložky – co už známe Vyjadřují podobné bližší okolnosti jako příslovce Na rozdíl od příslovcí je nutné jejich spojení s nějakým jménem – to řídí jejich pád Spolu s tímto jménem vytváří předložkové pády neboli předložkové vazby
4
Jaké předložky rozlišujeme?
VLASTNÍ vyskytují se jedině jako předložky (na, pod, u, s, k, před,…) nejčastěji jednoslabičné NEVLASTNÍ mohou být i jiným slovním druhem (příslovce nebo podstatným jménem) (místo, vedle, kolem,…)
5
Procvič si – nejdříve jednoduše
Vyhledej a podtrhni v textu předložky Zase jsem si zapomněl svačinu doma na stole. Pro Edu si přišla maminka už v deset hodin. Na školní výlet pojedeme na kolech a spát budeme pod stany na louce u lesa. Dnes jsem šla ze školy s Tomášem, ale ten moula mi hodil za tričko žížalu. Často se mi zdá o Pavle. Pod svícnem bývá největší tma. Renata se toulala venku až do večera.
6
Řešení Zase jsem si zapomněl svačinu doma na stole. Pro Edu si přišla maminka už v deset hodin. Na školní výlet pojedeme na kolech a spát budeme pod stany na louce u lesa. Dnes jsem šla ze školy s Tomášem, ale ten moula mi hodil za tričko žížalu. Často se mi zdá o Pavle. Pod svícnem bývá největší tma. Renata se toulala venku až do večera.
7
Předešlý text ještě neopustíme
Předešlý text ještě neopustíme. Promítnu vám ho ještě jednou a vy mi napište s jakými slovy se jednotlivé předložky spojují. na – stole, pro – Edu, v – deset, na – výlet, na – kolech, pod – stany, na – louce, u – lesa, ze – školy, s – Tomášem, za – tričko, o – Pavle, pod – svícnem, do – večera
8
Zakroužkuj předložky nevlastní
Zastav se u nás, až půjdeš kolem. Červený automobil profičel kolem nás obrovskou rychlostí. Co se ti stalo s tím kolem? Blízko naší zahrady teče krásný potůček. Myslím, že to není daleko, je to blízko. Potřeboval bych, abys tam šla místo mne. Máte pro mě volné místo? Ano, sedněte si vedle mne. Polož tu udici do místnosti vedle. Během prázdnin se ochladilo. Vzali to svižným během.
9
Řešení Zastav se u nás, až půjdeš kolem. Červený automobil profičel kolem nás obrovskou rychlostí. Co se ti stalo s tím kolem? Blízko naší zahrady teče krásný potůček. Myslím, že to není daleko, je to blízko. Potřeboval bych, abys tam šla místo mne. Máte pro mě volné místo? Ano, sedněte si vedle mne. Polož tu udici do místnosti vedle. Během prázdnin se ochladilo. Vzali to svižným během.
10
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Použití zdroje: Český jazyk – Učebnice pro 7. ročník Citace: [VLADIMÍRA BIČÍKOVÁ, Zdeněk Topil a Ilustrace Arna JURAČKOVÁ]. Český jazyk: učebnice pro 7. ročník. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, ISBN Anotace: DUM je určen k výkladu učiva. Žáci si prohloubí znalosti v oblasti předložek a zároveň vyzkouší na doprovodných cvičeních
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.