Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Imerze, interface, avatary
Jaroslav Švelch,
2
Co se děje mezi hráčem a hrou?
pohledy: a) dynamika: smyčka hráčových a strojových úkonů b) mediace: zaměřujeme se na to, co stojí mezi: ovládací prvky, interface, extradiegetické prvky c) imerze: zážitek hráče (nebo diváka), který se stává součástí “jiné reality”
3
Dynamika smyčka hráčových a strojových úkonů (Galloway)
ztotožnění hráče s herní mechanikou (Friedman), “simulation fever” (Bogost) kyborg (Harraway): člověk a stroj se stává jedním organismem “flow” (Csíkszentmihályi) – hledání optimálního zážitku – ani příliš jednoduché, ani příliš obtížné
4
Bolter-Grusin: dvojí logika remediace – hypermediálnost a bezprostřednost: dá se aplikovat na interface
5
hypermediálnost
6
mediace ovládacími prvky – arbitrární x mimetický interface
Diskuse: skutečně znamená mimetický a bezprostřední interface vyšší stupeň imerze?
7
Imerze Janet Murray: Hamlet on the Holodeck
imerze: “a sensation of being surrounded by a completely other reality”, “digital swimming” není to ovšem fenomén vztahující se pouze na hry první teoretik imerze: J.R.R. Tolkien – esej On Fairy Stories “elvish craft”: vytváření sekundárních světů a udržování sekundární víry
8
Imerze J.R.R.Tolkien: “If you are present at a Faërian drama you yourself are, or think that you are, bodily inside its Secondary World. The experience may be very similar to Dreaming and has (it would seem) sometimes (by men) been confounded with it. But in Faërian drama you are in a dream that some other mind is weaving, and the knowledge of that alarming fact may slip from your grasp.”
9
Imerze je třeba, aby svět byl konzistentní
S.T.Coleridge: do imaginárního světa vstupujeme, pokud z vlastní vůle zadržíme nedůvěru (willing suspension of disbelief) na imerzi má tedy podíl hráč i hra když vstupuje do hry počítač: Turkle (psycholožka): počítač je liminální objekt na pomezí reality a naší mysli – rozšíření naší mysli
10
Imerze Murray: imerze jde ruku v ruce s agencí (agency) – schopností mít vliv na fiktivní svět struktury imerze: návštěva (Eliza apod.) maska (hry s avatarem) Další typ: splynutí se systémem ve fiktivním světě nemůžeme být sami sebou: Woody Allen: Epizoda s Kugelmassem
11
Avatar historie pojmu avatar, sánskrtsky sestup (božstva)
1985: Ultima IV 1985: Randy Farmer a Chip Mornigstar: Habitat 1986: Run! Magazine
12
Avatar teorie: Rune Klevjer: What Is Avatar?
“Avatar je nástroj nebo mechanismus, jež pro účastníka definuje fiktivní tělo a zprostředkovává fiktivní agenci; je to ztělesněná inkarnace jednajícího subjektu.” definuje, co ve hře můžeme dělat rozdíl: avatar x hratelná postava definované x nedefinované hratelné postavy
13
Avatar Otázky: vztahy mezi avatarem, hráčem a hratelnou postavou
co postava dělá “sama od sebe”? jak velkou moc má nad ní hráč? otázka svobody ve hře: narativní model slepé důvěry jaké má postava znalosti?
14
Příklad práce s imerzí, mediací a avatarem: LOOM
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.