Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
2
Člověk a příroda/Chemie
Autor Mgr. Růžena Koubová Vzdělávací oblast/Obor: Člověk a příroda/Chemie Třída: IX. Datum tvorby: Datum zařazení do výuky a zapsání do třídní knihy: Jazyk: čeština Název: VY_32_INOVACE_CH.9.57 Téma: Chemie pro 8. a 9. ročník Chemické reakce a rovnice Klíčová slova Reakce, hoření, oxidace
3
ANOTACE Druh materiálu: Prezentace Ročník: 9. Pomůcky: - Inovace: Materiál slouží k výuce, k zápisu do sešitu a podporuje aktivní opakování učiva s užitím interaktivní tabule Metodické pokyny: Str. 5 – úvod – motivační video, opakování Str. 6 – podmínky hoření - kliknutím se objeví charakteristiky - slouží k zápisu Str. 7-9 – hořlaviny (třídění, symbol nebezpečnosti, zásady správného zacházení s těmito látkami) – výklad a zápis do sešitu Str. 10 – přítomnost oxidačního činidla – zápis do sešitu Str. 11 – teplota hoření – zápis do sešitu Str. 12 – plamen Str. 13 – požár, hasicí prostředky, zásady chování při požáru Očekávaný výstup: Žák umí popsat hoření jako exotermickou reakci, zná její podmínky, rozpozná označení hořlavých látek, uvede zásady bezpečné manipulace s těmito látkami a ví, jak postupovat při vzniku požáru
4
Hoření Chemické reakce
5
Úvod HOŘENÍ . EXOTERMICKÁ REAKCE, VZNIKÁ PŘI NÍ TEPLO A SVĚTLO .
O jakou chemickou reakci jde v ukázce? Co už o této reakci víme? HOŘENÍ . EXOTERMICKÁ REAKCE, VZNIKÁ PŘI NÍ TEPLO A SVĚTLO .
6
Podmínky hoření Jsou tři: 1) přítomnost hořlavé látky
2) přítomnost oxidačního činidla 3) dosažení teploty hoření
7
Přítomnost hořlavé látky
Obr.1 hořlavá látka = látka, která reaguje se vzdušným kyslíkem za vzniku plamene hořlavá látka = HOŘLAVINA – symbol výstrahy PEVNÁ LÁTKA papír, dřevo, sláma KAPALNÁ LÁTKA benzín, olej, líh PLYNNÁ LÁTKA zemní plyn, propan-butan -hořlavé (věta R10) -vysoce hořlavé (R11) -extrémně hořlavé (R12) Jiné třídění:
8
Třídění kapalných hořlavin
podle jejich teploty vzplanutí je třídíme do tříd nebezpečnosti: I.třída tvzplanutí do 21°C (aceton, methanol) II.třída tvzplanutí :21-55°C (petrolej) III.třída tvzplanutí :55-100°C (motorová nafta) IV.třída tvzplanutí : °C (anilin, nitrobenzen) Domácí úkol: Vyhledej doma výrobky obsahující hořlaviny (označení symbolem hořlavin) a napiš jejich seznam.
9
Zásady správného zacházení s hořlavinami
hořlaviny nikdy nezahříváme přímým plamenem a vyvarujeme se všech možných zdrojů zapálení dáváme pozor, aby se v místnosti nevyskytoval otevřený oheň nebo žhavé předměty, pozor na případné elektrické zařízení - zkrat je spolehlivý iniciátor protože většina hořlavin je zároveň značně těkavá, je vhodné pracovat v digestoři (páry těchto látek při správném poměru se vzduchem mohou způsobit výbuch v domácnosti – neskladujeme velké množství těchto látek, při jejich používání nesmí být blízko otevřený oheň
10
Přítomnost oxidačního činidla
látka, která způsobuje oxidaci jiných látek sama se při reakci (hoření) redukuje nejčastěji – vzdušný kyslík jiné látky: halogeny (fluor, chlor) hoření uhlíku (uhlí): C + O2 → CO2 hoření hliníku: 4Al + 3O2 → 2Al2O3 oxidačním činidlem je v obou případech kyslík
11
Teplota hoření nejnižší teplota, při které látka po zapálení trvale hoří TEPLOTA VZPLANUTÍ = nejnižší teplota, při které látka po přiblížení plamene na krátký okamžik vzplane, pak ale opět uhasne (používá se pro rozlišování nebezpečnosti hořlavin)
12
Plamen sloupec hořících plynů
hoření se projevuje plamenem, teplota plamene není všude stejná 1 a 2 teplota °C - nedokonalé spalování, při kterém vzniká oxid uhelnatý 3 a 4 teplota °C - dokonalé spalování, při kterém oxid uhelnatý shoří na oxid uhličitý Obr.2
13
Nebezpečný oheň 150 112 POŽÁR = nekontrolované a nežádoucí hoření
ZÁSADY PŘI HAŠENÍ HOŘÍCÍ LÁTKY: 1) zamezit přístupu vzduchu k hořící látce 2) ochladit hořící látku 3) zabránit rozšíření požáru HASICÍ LÁTKY A PŘÍSTROJE: voda, písek, přístroje – pěnový, práškový, sněhový, halotronový 150 112
14
Citace a zdroje: Obr.1: File:GHS-pictogram-flamme.svg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Obr.2:. File:Kerze zonen.png. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Růžena Koubová. Materiál vznikl v OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost – projekt EU peníze školám.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.