Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_11_JMÉNA, JEJICH_DRUHY_A_TVARY – Přídavná jména – pravopis (přehled) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: JMÉNA, JEJICH DRUHY A TVARY Přídavná jména – pravopis (přehled) Ročník: 9. ročník Klíčová slova: přídavná jména, pravopis
2
ANOTACE Materiál slouží k zopakování jednotlivých pravidel pravopisu přídavných jmen. Následuje skupinové procvičování a upevňování.
3
JMÉNA, JEJICH DRUHY A TVARY
Přídavná jména – pravopis (přehled)
4
Přídavná jména – shrnutí
v koncovkách přídavných jmen tvrdých píšeme –Ý pouze v 1. a 5. p., č. mn., rod m. životný píšeme –Í pozor na 7. p., č. mn. –ÝMI v koncovkách přídavných jmen měkkých píšeme –Í
5
v koncovkách přídavných jmen přivlastňovacích píšeme –Y, –Ý
pouze v 1. a 5. p., č. mn., rod m. životný píšeme –I pozor na 7. p., č. mn. –ÝMI některá přídavná jména tvrdá mají v 1. p. také tvary jmenné zdráv zdráva zdrávo
6
přídavná jména přivlastňovací utvořená od jmen vlastních píšeme s velkým počátečním písmenem
Jarda Jardova kniha Smetana Smetanova hudba ostatní přídavná jména utvořená od jmen vlastních píšeme s malým počátečním písmenem Morava moravské víno Plzeň plzeňské pivo
7
v 1. a 5. p. mn. č. rodu mužského životného se u vzoru mladý některé souhlásky před koncovkou –Í mění h z ch š k c r ř Změny přípon: ský ští cký čtí čký čcí drahý přítel hluchý přítel velký přítel dobrý přítel drazí přátelé hluší přátelé velcí přátelé dobří přátelé horský domažlický maličký horští domažličtí maličcí
8
Přídavná jména - procvičování
Z podstatných jmen vlastních utvoř přídavná jména a doplň je správně do vět: Smetana, Čechy, Lada, Praha Viděl _____________ operu. Krásná je __________ krajina. Líbí se mi ___________ obrázky. Krásná je _________ věž. Smetanovu česká Ladovy pražská
9
Doplň i, í, y, ý: í í ý ý í y y i ý i y i Učíme se ciz__m jazykům.
Ryb__ tuk je zdrav__. Postavil nov__ včel__ úl. Ladov__ obrázky se mi líbí. Sousedov__ husy a Jirkov__ kohouti běhali po dvoře. S otcov__m__ kamarády jedu na výlet. Děti běhaly bos__. Kluci se vrátili unaven__. í í ý ý í y y i ý i y i
10
Utvořte číslo množné: SPRÁVNĚ starý člověk krotký pták kanadský hráč
americký fotbalista vědecký pracovník staří lidé krotcí ptáci kanadští hráči američtí fotbalisté vědečtí pracovníci
11
POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 6. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 7. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2003, ISBN STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 1998, ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.