Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_A_01 Tematická oblast: SPOJKY Téma: Převodová ústrojí automobilů Autor: Ing. Miroslav Bodlák Datum vytvoření: prosinec 2012
2
Anotace Metodický pokyn
Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Silniční doprava, předmětu SILNIČNÍ VOZIDLA. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky a schématy doplněných textem podporujícím výklad učitele. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.
3
PŘEVODOVÁ ÚSTROJÍ AUTOMOBILŮ
Vyjděme ze známého pojmu – hnací ústrojí automobilu. Z čeho se skládá? HNACÍ ÚSTROJÍ AUTOMOBILU Motor PŘEVODOVÁ ÚSTROJÍ SPOJKA PŘEVODOVKA KLOUBOVÝ (SPOJOVACÍ) HŘÍDEL ROZVODOVKA S DIFERENCIÁLEM HNACÍ HŘÍDELE KOL S KLOUBY
4
PŘEVODOVÁ ÚSTROJÍ AUTOMOBILŮ
Účelem převodového ústrojí automobilu je: Mezi motorem a hnacími koly vozidla - přenášet točivý moment, - přerušovat přenos točivého momentu, - měnit velikost točivého momentu, - měnit smysl točivého momentu.
5
PŘEVODOVÁ ÚSTROJÍ AUTOMOBILŮ
Podle způsobu přenosu točivého momentu motoru rozeznáváme převodová ústrojí: pro krátkodobé přerušování točivého momentu - spojky, pro změnu velikosti točivého momentu - převodovky, koncové převody, pro stálé spojení - kloubové a spojovací hřídele, pro rozdělení hnacího momentu na levé a pravé kolo – rozvodovky a diferenciály, pro rozdělení hnacího momentu mezi nápravy – rozdělovací převodovky, mezinápravové diferenciály.
6
PŘEVODOVÁ ÚSTROJÍ AUTOMOBILŮ
Kde najdeme jednotlivé části převodového ústrojí na automobilu? Příklady pro vozidla: se zkrácenou koncepcí předního pohonu: s klasickou koncepcí: kde: M = motor KH = KLOUBOVÝ HŘÍDEL S = SPOJKA (podélný, příčný) P = PŘEVODOVKA R = ROZVODOVKA S DIFERENCIÁLEM
7
PŘEVODOVÁ ÚSTROJÍ AUTOMOBILŮ
Požadavky na převodová ústrojí: minimální ztráty během přenosu točivého momentu od motoru na hnací kola; správná a spolehlivá funkce, možnost provádění diagnostiky; snadné a jednoduché ovládání potřebné ke snížení únavy obsluhy; jednoduchá a levná výroba i montáž - unifikace pro více typů; malá hmotnost, malé vnější rozměry a kompaktnost; malá hlučnost, odolnost proti korozi a opotřebení; velká životnost a snadná údržba.
8
PŘEVODOVÁ ÚSTROJÍ AUTOMOBILŮ
OPAKOVÁNÍ: 1. Vyjmenujte části převodového ústrojí. 2. Kde jsou jednotlivé části převodového ústrojí umístěny (podle koncepce hnacího ústrojí)? 3. Jaké úkoly plní převodové ústrojí? 4. Jaké jsou kladeny požadavky na převodová ústrojí?
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.