Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_05B_12_Symbolismus I TEMA: Historie umění 19. století ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:
2
ANOTACE Prezentace je určena pro výklad, opakování a upevnění nového tématu z historie umění. Její součástí je motivační úkol pro interaktivní zapojení žáků do vyučovacího procesu. Jejím obsahem je symbolismus ve výtvarném umění, jeho vznik a charakteristické znaky v souvislosti s vývojem v evropském malířství na konci 19. století v opozici k dalším moderním uměleckým stylům. Zdůrazňuje jeho orientaci na imaginaci a fantazii, duchovní stránku života a její odraz v umění. Připomíná spojitost s pontavenskou školou a dílem Paula Gauguina, s nímž se již žáci měli možnost seznámit v předchozích kapitolách. Obsahově se zaměřuje především na život a dílo hlavních představitelů a průkopníků ve francouzském malířství. Na prezentaci navazují další části o tvorbě skupiny Nabis, o symbolismu v sochařství a v českém umění. Na závěr je zařazena interaktivní část s testem k zopakování a upevnění probrané látky (viz snímky č. 36 až 48). Žáci odpovídají na 10 kontrolních otázek, volí jednu ze tří možností řešení a kliknutím na pole se správnou odpovědí si kontrolují své znalosti. Hvězdička s číslem je navede na snímek s příslušnou další otázkou. Látka je určena pro studenty 2. ročníků čtyřletého a 3. ročníků šestiletého gymnázia. Může být využita i jako podklad pro samostatné studium žáků. Vzdělávací cíle: seznámit žáky se symbolismem v malířství 19. století a dílem několika jeho významných představitelů zopakovat formou testu základní informace o tomto směru motivovat žáky k propojení nových poznatků s jejich předcházejícími znalostmi a zkušenostmi
3
SYMBOLISMUS I 38
4
Vznik a vývoj z řeckého symbolon = znak, symbol
nepředstavuje žádný konkrétní malířský styl, ale duchovní názor umělecké generace nastupující v 80. letech 19. století vznikl ve Francii kolem roku 188O, největší rozmach byl na přelomu 19. a 20. století 1886: Manifest symbolismu – Jean Moréas francouzský básník (časopis Figaro) reakce na naturalismus v literatuře a impresionismus v malířství
5
Charakteristika nešlo o napodobování vnějšího světa, ale o vyjádření duchovních představ k jejich vyjádření umělci užívají různých formálních stylových prostředků opírá se o metafyziku, náboženskou mystiku Cíl: zobrazovat věci, které nelze racionálně popsat (nálady, emoce, atp.) – zobrazit nezobrazitelné
6
Představitelé Pontavenská škola Gustav Moreau Odilon Redon
Puvis de Chavannes skupina Nabis
7
Pontavenská škola městečko Pont Aven v Bretani
vůdčí osobnost → Paul Gauguin syntetismus → zjednodušení forem do velkých ploch, čistota barev 1. Autoportrét ,
8
Pont-Aven 2 4 3
9
Vidění po kázání, 1888 5
10
Kdo jsme? Odkud přicházíme? Kam jdeme?, 1887
6
11
Žlutý Kristus, 1889 7
12
Gustave Moreau (1826 – 1898) francouzský malíř
maloval především mytologické a bájné náměty motiv fatální ženy Salome Salome - dcera Herodiaty, která nenáviděla Jana Křtitele 8
13
Muzeum Gustava Moreaua
9 10 11
14
Salome tančící před Herodesem, 1874-76
12
15
Zjevení 13 symbol useknuté hlavy se objevuje i v jiných jeho dílech, například na obrazu „Orfeus“
16
14. Orfeus, 1865 15. Iásón a Médeia, 1865
17
Léda s labutí, 1865 16
18
Odilon Redon (1840 – 1916) vlastním jménem Bertrand-Jean Redon
francouzský malíř představitel symbolismu a dekadence ve výtvarném umění jeho tvorbu ovlivňovala nejen vlastní imaginace, ale i literatura, přírodověda a zejména hudba důležitou inspirativní roli pro něj hrál sen někdy považován za předchůdce surrealismu 17. Autoportrét, asi 1880
19
Slzy, 1878 18 zhruba do roku 1890 v jeho uhlokresbách a grafikách dominovala černá barva považoval ji za základní práce vzniklé do této doby se tradičně nazývají noirs = černá díla fantaskní bytosti
20
20. Muž-kaktus, 19. Plakající pavouk,1881
21
21. Duch ochraňující vodu, 1878 22. Smějící se pavouk, 1891
22
Ve snu – litografické album podle E. A. Poa, 1898
23. Oko jako balón v průběhu let 1879–1899 vydal deset litografických alb byl v blízkém kontaktu se symbolistickými básníky je také nazýván prvním moderním malířem pocitů úzkosti a nevědomí surrealismus
23
Zavřené oči, 1890 druhá etapa tvorby – po roce 1890
narození druhého syna, Ariho (prvorozený zemřel po půl roce) malíř přehodnotil svůj způsob tvorby hlavní malířskou technikou se stal pastel postupně mizí fantaskní bytosti dílo se stává lyričtější a barevné 24
24
25 Mlčení, asi
25
Budha, 1905 Druidka, asi 1893 26 27
26
Ofélie, 28
27
Lastura, 1912 29
28
Kyklop, 1914 30
29
31 32
30
Puvis de Chavannes (1824 – 1898) francouzský malíř
33 francouzský malíř prostá alegoričnost obrazů jednoduchá barevnost, přísná kompozice a uměřená velikost oživil umění monumentální freskové malby úspěšný i jako dekoratér veřejných budov vyzdobil např. pařížský Pantheon a pařížskou radnici
31
Nymfy na břehu mořském, 1879 34
32
Chudý rybář, 1881 35
33
Sen, 1883 36
34
Žena na pláži, 1887 37
35
KONEC 38
36
INTERAKTIVNÍ ČÁST Opakování
37
Co neznamená řecké slovo „symbolon“?
pojem znak 1
38
Které časové vymezení nejvíce vystihuje epochu symbolismu?
60. – 70. léta 19. stol. 70. – 80. léta 19. stol. 80. – 90. léta 19. stol. 2
39
Která z těchto charakteristik se nehodí pro symbolismus?
Symbolismus vznikl jako reakce na naturalismus v literatuře a impresionismus v malířství. Symbolisté odmítají imaginaci, metaforu, podobenství a mystiku. Umělci se nesnaží napodobovat realitu, ale spíše vyjadřovat duchovní představy 3
40
Který z uvedených malířů se inspiroval biblickou postavou Salome?
Puvis de Chavannes Odilon Redon Gustave Moreau 4
41
Na kterém z těchto obrazů Salome nenajdete
Zavřené oči Zjevení Salome tančí před Herodesem 5
42
Kdo „chudý“ je namalovaný na slavném obraze Puvis de Chavannes?
rybář kraj pastýř 6
43
Kdo je autorem tohoto obrazu?
Odilon Redon Paul Gauguin Gustave Moreau 7 30
44
Jak se jmenuje litografické album O. Redona inspirované dílem E. A. Poa?
Oko a balon Ve snu 23 Havran 8
45
Kdy vyšel Manifest symbolismu
1884 1886 1888 9
46
Kdo namaloval tento obraz?
Puvis de Chavannes Gustave Moreau 35 Odilon Redon 10
47
1 2 3 4 5 6 7 8 9 CHYBA 10
48
1 2 3 4 5 6 7 8 9 SPRÁVNĚ 10 KONEC
49
Citace: P. Gauguin – Autoportrét: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Pont-Aven:VARUS111. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 na WWW: Domy v Pont-Avenu: MOONIK. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 na WWW: Řeka v Pont-Avenu: MOONIK. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 na WWW: P. Gauguin – Vidění po kázání: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: P. Gauguin – Odkud přicházíme? Kdo jsme? Kam jdeme?: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: P. Gauguin – Žlutý Kristus: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: G. Moreau – Autoportrét: AUTOR NEUVEDEN. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Dům G. Moreaua: TANGOPASO. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Muzeum G. Moreaua I: PRAEFCKE, Andreas. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Muzeum G. Moreaua II: PRAEFCKE, Andreas. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: G. Moreau – Salome tančící před Herodesem: AUTOR NEUVEDEN. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: G. Moreau – Zjevení: AUTOR NEUVEDEN. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW:
50
Citace: G. Moreau – Orfeus : AUTOR NEUVEDEN. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: G. Moreau – Iásón a Médeia: AUTOR NEUVEDEN. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: G. Moreau – Léda s labutí: AUTOR NEUVEDEN. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Odilon Redon – Autoportrét: AUTOR NEUVEDEN. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Odilon Redon – Slzy: AUTOR NEUVEDEN. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Odilon Redon – Plakající pavouk: AUTOR NEUVEDEN. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Odilon Redon – Muž-kaktus: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Odilon Redon – Duch ochraňující vodu: AUTOR NEUVEDEN. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Odilon Redon – Smějící se pavouk: AUTOR NEUVEDEN. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: O. Redon – Ve snu: AUTOR NEUVEDEN. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: O. Redon – Zavřené oči: AUTOR NEUVEDEN. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: O. Redon – Mlčení VASSIL. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: O. Redon – Budha: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: O. Redon – Druidka: AUTOR NEUVEDEN. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW:
51
Citace: O. Redon – Ofélie: AUTOR NEUVEDEN. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: O. Redon – Lastura: AUTOR NEUVEDEN. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: O. Redon – Kyklop: AUTOR NEUVEDEN. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: O. Redon – Kytice I: AUTOR NEUVEDEN. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: O. Redon – Kytice II: AUTOR NEUVEDEN. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Puvis de Chavannes – Foto: CARJAT, Étienne. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Puvis de Chavannes – Nymfy na břehu mořském: AUTOR NEUVEDEN. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Puvis de Chavannes – Chudý rybář: AUTOR NEUVEDEN. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Puvis de Chavannes – Sen: AUTOR NEUVEDEN. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Puvis de Chavannes – Žena na pláži: AUTOR NEUVEDEN. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Motýl: AUTOR NEUVEDEN. [cit ]. Dostupný na WWW:
52
Tento materiál je určen k interaktivní výuce.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.