Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_26-12 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice Autor Mgr. Miroslav Crha Tematický celek Český jazyk a literatura Ročník 3. Datum tvorby Anotace Test na literární téma „anarchističtí buřiči v české literatuře“ ve formě prezentace. Metodický pokyn Lze využít k opakování látky – promítnout přes projektor nebo interaktivní tabuli. Na konci připojen doporučený (zjednodušený) klíč. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
2
Generace „anarchistických buřičů“
Závěrečný test
3
1. Kteří básníci z této skupiny byli také významnými dramatiky?
Vyberte dvě osobnosti S. K. Neumann V. Dyk F. Šrámek P. Bezruč F. Gellner K. Toman
4
2. Kdo jsou autoři následujících textů?
Krysař Stužkonoska modrá Modrý a rudý Rudé zpěvy Torzo života Radosti života S. K. Neumann P. Bezruč V. Dyk F. Šrámek F. Gellner K. Toman
5
3. Určete autora a knihu, ze které pochází ukázka.
Šel starý Magdon z ... domů, v bartovské harendě večer se stavil, s rozbitou lebkou do příkopy pad. Plakala Maryčka Magdonova. Vůz plný uhlí se v koleje zvrátil. Pod vozem zhasla Magdonova vdova. Na Starých Hamrech pět vzlykalo sirot, nejstarší Maryčka Magdonova.
6
4. Doplňte slovo místo „ … “
Šel starý Magdon z ... domů, v bartovské harendě večer se stavil, s rozbitou lebkou do příkopy pad. Plakala Maryčka Magdonova. hospody dolu práce Ostravy
7
5. Určete autora a knihu, ze které pochází ukázka; Pojmenujte umělecký styl.
My, dráty telegrafní, telefonní a elektrické abychom neměly dlouhou chvíli, zpíváme si zmrazeným hlasem, lhostejny ke všemu, co jest lidské, tu mezi domy a paláci, tu mezi poli a lesy, ... k otroctví paralelnímu, aniž cítiti můžeme je, vedeny do dálek nesmírných, křížem a krážem hnány přes všecko, co strmí, i přes všecko, co zeje k stanicím, úřadovnám, elektrárnám pevně připoutány...
8
6. Určete autora; rozeberte formu úryvku; co je nejsilnější pocit lyr
6. Určete autora; rozeberte formu úryvku; co je nejsilnější pocit lyr. Subjektu?. Všichni mi lhali, všichni mi lhali, blázna si ze mě dělali. Přede mnou citem se rozplývali, za zády se mi vysmáli. Žurnály, básníci, učenci lhali, po léta za nos mě vodíce, muži mi lhali a ženy mi lhaly, ženy, ty lhaly nejvíce. Srdce mé stále po lásce prahne, nikomu však již nevěřím. …
9
7. Určete autora a název básně. Co je jejím tématem?
Tvrdá matka byla jsme tobě. Těžce chléb jísti dala. Nehýčkala jsem robě, muže jsem zraňovala. Když prohlédly poprvé tvé oči vyjevené, smutný obzor se před tebou šířil. Mluvila jsem o ráně zasazené, kterou čas neusmířil. ...
10
8. Určete autora, knihu a název básně; Pojmenujte umělecký styl
8. Určete autora, knihu a název básně; Pojmenujte umělecký styl. Rozeberte rým ve sloce. … Hlásím, pane hejtmane, že se mi zdál sen, vojna byla a já ležel v poli zastřelen; a zrovna u mne váš kůň taky pad, nám přáno bylo spolu umírat, to z boží vůle jen. …
11
9. Spojte charakteristiku s uměleckým stylem
Umělecký styl oslavující technický pokrok a moderní život se nazývá… civilismus anarchismus satanismus vitalismus antimilitarismus
12
10. Spojte charakteristiku s uměleckým stylem
Umělecký styl vyjadřující odpor k válce a armádě se nazývá… civilismus anarchismus satanismus vitalismus antimilitarismus
13
11. Spojte charakteristiku s uměleckým stylem
Umělecký styl vyjadřující pohrdání stávajícím společenským řádem a touhu po „volné lásce“ se nazývá… civilismus anarchismus satanismus vitalismus antimilitarismus
14
Klíč řešení: 1. Dyk, Šrámek
2. Krysař – Dyk; Stužkonoska modrá – Bezruč; Modrý a rudý – Šrámek; Rudé zpěvy – Neumann; Torzo života – Toman; Radosti života – Gellner 3. Bezruč – Slezské písně 4. D 5. Neumann – Nové zpěvy, civilismus 6. Gellner- dvě čtyřveršové sloky, s tautologickým / střídavým rýmem; nemá pevný rytmus – daktylotrochej; pocit zklamání z okolní společnosti, nedůvěra, vztek atp. 7. Dyk – Země mluví; Vztah matky – země a jejího syna – člověka. Vzájemná tvrdost a zároveň odpovědnost. 8. Šrámek – Raport – Modrý a rudý; 4 verše – střídavý, 4 verš obkročný, jeden rým tvoří 2,4 a sedmý verš 9 A 10 E 11 B
15
Zdroje: Dyk, Viktor: Okno Bezruč, Petr: Slezské písně
Šrámek, Fráňa: Modrý a rudý Neumann, Stanislav Kostka: Nové zpěvy Gellner, František: Po nás ať přijde potopa
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.