Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/51.0024
Druhy rýmů a rýmových schémat
2
Základní informace Škola: Gymnázium Dr. Emila Holuba
Autor: Mgr. Helena Drahošová Předmět: Český jazyk Anotace: prezentace je určena pro žáky sedmých tříd a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií a slouží k naučení druhů rýmů a rýmových schémat a k jejich procvičení. Dále je ponechán prostor k vlastní tvorbě jednoduchých básní. Materiál je zpracován v rámci projektu Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
3
SDRUŽENÝ STŘÍDAVÝ OBKROČNÝ PŘERÝVANÝ
Základní druhy rýmů SDRUŽENÝ STŘÍDAVÝ OBKROČNÝ PŘERÝVANÝ
4
Rýmové schéma druh rýmové schéma příklad
SDRUŽENÝ – AABB pes – les – fouká - louka STŘÍDAVÝ – ABAB pes – louka – les - fouká OBKROČNÝ – ABBA pes – fouká – louka - les PŘERÝVANÝ – ABCA pes – fouká – dům - les - ABCB pes – fouká – dům – louka
5
Vyberte správné druhy rýmů:
My chlapci z města – co my znali? Sršení jisker pod kladkou, však hvězdy jen tak namátkou, když nad ulicí mihotaly. (J. Seifert) střídavý sdružený přerývaný obkročný
6
Znám křišťálovou studánku, kde nejhlubší je les, tam roste tmavé kapradí a vůkol rudý vřes (J. V. Sládek) střídavý sdružený přerývaný obkročný
7
Dejte mi, chlapci, trochu hlíny, chtěl bych si s vámi stavět hráz a nedívat se na hodiny a neslyšet, jak míjí čas (J. Seifert) střídavý sdružený přerývaný obkročný
8
Halí, belí, halí, belí – já mám slona pod postelí, je to slůně kapesní, ale zato hodně sní (J. Žáček) střídavý sdružený přerývaný obkročný
9
Jedna rána, druhá rána, co to může být? Na hřišti se asi staví fotbalová brána! (lidová tvorba) střídavý sdružený přerývaný obkročný
10
Úkol: Staňte se básníkem.
Zkuste vymyslet jednu sloku básničky, ve které použijete následující slova v daném pořadí. Vyberte si jednu variantu: 1. drak – mrak – zima – rýma 2. velice - myš - slepice – víš 3. síle – buší – duší – chvíle Výslednou básničku nasdílejte celé třídě.
11
Metodický pokyn Popis práce s materiálem
Materiál je určen pro samostatnou práci s tablety při hodině literární výchovy. Očekávání a cíle žák se naučí druhy rýmů a rýmových schémat, následně je procvičí na konkrétních slokách básniček. V neposlední řadě vytvoří samy jednu sloku básně dle zadání.
12
Zdroje Viktorčiny stránky. [online]. [cit ]. Dostupné z: splavu.wz.cz/dilo.php?id=50adek.htm#b-pro-deti.html Česká literatura. [online]. [cit ]. Dostupné z: Český jazyk. [online]. [cit ]. Dostupné z: Autorské stránky Jiří Žáček. [online]. [cit ]. Dostupné z:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.