Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/"— Transkript prezentace:

1 Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/51.0024
Druhy rýmů a rýmových schémat

2 Základní informace Škola: Gymnázium Dr. Emila Holuba
Autor: Mgr. Helena Drahošová Předmět: Český jazyk Anotace: prezentace je určena pro žáky sedmých tříd a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií a slouží k naučení druhů rýmů a rýmových schémat a k jejich procvičení. Dále je ponechán prostor k vlastní tvorbě jednoduchých básní. Materiál je zpracován v rámci projektu Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/

3 SDRUŽENÝ STŘÍDAVÝ OBKROČNÝ PŘERÝVANÝ
Základní druhy rýmů SDRUŽENÝ STŘÍDAVÝ OBKROČNÝ PŘERÝVANÝ

4 Rýmové schéma druh rýmové schéma příklad
SDRUŽENÝ – AABB pes – les – fouká - louka STŘÍDAVÝ – ABAB pes – louka – les - fouká OBKROČNÝ – ABBA pes – fouká – louka - les PŘERÝVANÝ – ABCA pes – fouká – dům - les - ABCB pes – fouká – dům – louka

5 Vyberte správné druhy rýmů:
My chlapci z města – co my znali? Sršení jisker pod kladkou, však hvězdy jen tak namátkou, když nad ulicí mihotaly. (J. Seifert) střídavý sdružený přerývaný obkročný

6 Znám křišťálovou studánku, kde nejhlubší je les, tam roste tmavé kapradí a vůkol rudý vřes (J. V. Sládek) střídavý sdružený přerývaný obkročný

7 Dejte mi, chlapci, trochu hlíny, chtěl bych si s vámi stavět hráz a nedívat se na hodiny a neslyšet, jak míjí čas (J. Seifert) střídavý sdružený přerývaný obkročný

8 Halí, belí, halí, belí – já mám slona pod postelí, je to slůně kapesní, ale zato hodně sní (J. Žáček) střídavý sdružený přerývaný obkročný

9 Jedna rána, druhá rána, co to může být? Na hřišti se asi staví fotbalová brána! (lidová tvorba) střídavý sdružený přerývaný obkročný

10 Úkol: Staňte se básníkem.
Zkuste vymyslet jednu sloku básničky, ve které použijete následující slova v daném pořadí. Vyberte si jednu variantu: 1. drak – mrak – zima – rýma 2. velice - myš - slepice – víš 3. síle – buší – duší – chvíle Výslednou básničku nasdílejte celé třídě.

11 Metodický pokyn Popis práce s materiálem
Materiál je určen pro samostatnou práci s tablety při hodině literární výchovy. Očekávání a cíle žák se naučí druhy rýmů a rýmových schémat, následně je procvičí na konkrétních slokách básniček. V neposlední řadě vytvoří samy jednu sloku básně dle zadání.

12 Zdroje Viktorčiny stránky. [online]. [cit ]. Dostupné z: splavu.wz.cz/dilo.php?id=50adek.htm#b-pro-deti.html Česká literatura. [online]. [cit ]. Dostupné z: Český jazyk. [online]. [cit ]. Dostupné z: Autorské stránky Jiří Žáček. [online]. [cit ]. Dostupné z:


Stáhnout ppt "Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/"

Podobné prezentace


Reklamy Google