Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Rovnice - úvod ÚHLŮ
2
VÝUKOVÝ MATERIÁL Zpracovaný v rámci projektu
Pořadové číslo projektu: Autor: Mgr. Vladana Nováková Období: 11/2012-4/2013 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika Tematický okruh: Počítejme společně
3
Materiál je v souladu s RVP ZV a ŠVP
ANOTACE: Prezentace je vytvořena k vysvětlení nebo opakování učiva – rovnice. Očekávaný výstup: Ovládá postupy při řešení rovnic Formuluje a řeší reálnou situaci pomocí rovnic Klíčová slova: rovnice, rovnost neznámá proměnná, kořen rovnice, řešení rovnice Druh pracovního materiálu: Power Point
4
rovnice Lineární rovnice
5
Co je rovnice? jeden ze základních matematických pojmů zápis rovnosti dvou výrazů, např. f(x) = g(x), kde f a g jsou funkce proměnné x (neznámé) zápis úlohy, ve které máme najít neznámé číslo tak, aby vznikla rovnost Lineární rovnice – rovnice prvního stupně.
6
Stavba rovnice Znak rovnosti Levá strana 5 + x = 15 Pravá strana
7
Neznámá, proměnná ? Kořen rovnice?
a y x t = 15 x (t ,y ,a) … proměnné Proměnná se nazývá neznámá. Neznámou určíme tak, aby platila rovnost. Číslo, které po dosazení za neznámou mění rovnici v rovnost = KOŘEN ROVNICE (řešení rovnice). 5 + x = 15 x = 10
8
Pravidla pro řešení rovnic
EKVIVALENTNÍ ÚPRAVY Vynásobíme nebo vydělíme pravou i levou stranu rovnice stejným číslem nebo výrazem s proměnnou, (různým od nuly). Provedeme výkony naznačené na levé a pravé straně rovnice (násobení, umocňování)… Přičteme nebo odečteme stejné číslo či výraz s neznámou k oběma stranám rovnice. Zaměníme strany rovnice.
9
Pravidla pro řešení rovnic – zápis do sešitu
Provedeme výkony naznačené na levé a pravé straně rovnice (násobení, umocňování)… Přičteme nebo odečteme stejné číslo či výraz s neznámou k oběma stranám rovnice Vynásobíme nebo vydělíme pravou i levou stranu rovnice stejným číslem nebo výrazem s proměnnou, (různým od nuly). Zaměníme strany rovnice. EKVIVALENTNÍ ÚPRAVY
10
Zkouška – ověření správnosti řešení
Dosazením kořene rovnice do zadání na místo neznámé (proměnné) a porovnáním hodnot levé a pravé strany rovnice provádíme zkoušku. Ověření, zda získaný kořen je řešením dané rovnice 2x -3 = 4 + x /+3-x Zk.: L(x): = 11 x = 7 P(x): 4 + 7 = 11 L(x) = P(x) K ={7}
11
Použité zdroje a litetarura
OPEN CLIPART [online]. [ ]. Dostupné na: < < < < < MATUŠKA ,V. et TREFNÝ, Z. Matematika v otázkách a heslech. 6. vyd. Praha: SPN, s LUKŠOVÁ, H. et TOMICOVÁ, J. MATEMATIKA –Přehled učiva základní školy s řešenými příklady. 1. vyd. Praha: Fortuna, s. ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.