Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Systémy řízení silniční dopravy
Přednáška Hodnocení efektivnosti dopravních systémů 5 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava
2
Efektivnost dopravního systému
Dopravní systém by měl splňovat požadavky na: výkonnost – vyjádřená kapacitou, rychlostí, plynulostí bezpečnost – počet a kumulace nebezpečných úseků a bodů, počet a následky dopravních nehod, hospodárnost – energetická náročnost při výstavbě, provozu*, opravách vliv na životní prostředí – hluk, emise, kontaminace půdy a vod, zábor půdy, vznik odpadu a jeho odstraňování, estetické důsledky, vznik urbanistických bariér… * spotřeba pohonných hmot a olejů vyplývá z: kvality vozidla, technického stavu vozidla, způsobu jízdy (akcelerace a decelerace), meteorologických podmínek, parametrů komunikace - podélného sklonu, velikostí směrových poloměrů, šířkového uspořádání, stavebního stavu, rozhledu a přehlednosti, počtu křižovatek a způsob jejich řízení aj.
3
Efektivnost dopravního systému
Měřením při průjezdu konkrétním vozidlem bylo naměřeno např.: zvýšení spotřeby o 5 % ve směrovém oblouku R =118 m, o 1 % ve směrovém oblouku R =188 m průjezd směrovým obloukem R = 10 m při zařazeném II. rychlostním stupni při zvýšení rychlosti z 20 na 30 km/h zvyšuje spotřeba až na dvojnásobek
4
Efektivnost dopravního systému
Podíl spotřeby pohonných látek (SPL) při akceleraci vozidla v závislosti na vzdálenosti křižovatek
5
Efektivnost dopravního systému
Podíl SPL při jízdě konstatntní rychlostí – SCN na nekoordinovaných tazích - SCK na koordinovaných tazích
6
Efektivnost dopravního systému
Změna času průjezdu sledovaného úseku zavedením liniové koordinace
7
Efektivnost dopravního systému
Změna rychlosti pohybu dopravního proudu vozidel po zavedení liniové koordinace
8
Efektivnost dopravního systému
Průběh relativní úspory pohonných látek při jízdě vozidel v liniové koordinaci SPHN – nekoordinované řízení, SPHK – koordinované řízení tahu
9
Efektivnost dopravního systému
Možnosti snížení negativního působení dopravy na životní prostředí: Konstrukční úpravy dopravních prostředků, Návrh dopravních řešení urbanistických celků Parametry komunikačních sítí (podélný sklon, oblouky, kryty vozovek, stavební stav aj.), Výběr materiálu posypu v zimním provozu, Využití organizace, regulace a řízení silničního provozu ke zvýšení plynulosti jízdy snížením počtu zastavování a rozjíždění vozidel aj. Budování ochranných opatření (protihlukové zábrany, biologické úpravy aj.
10
Efektivnost dopravního systému
Bezpečnost dopravy - ukazatele dopravní nehodovosti: pro mezikřižovatkové úseky relativní nehodovosti : pro křižovatky, ukazatel hustoty nehod, integrální ukazatele - vyjádření závažnosti následků nehod pomocí čísla závažnosti nehod, - vyjádření závažnosti následků nehod pomocí jejich ekonomického hodnocení Predikce dopravních nehod: metoda koeficientu bezpečnosti, metoda souhrnného koeficientu nehodovosti, Smeedův model pravděpodobného počtu usmrcených osob, modely predikce počtu dopravních nehod.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.