Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Efektivita vyučovací jednotky a. Specifické didaktické formy

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Efektivita vyučovací jednotky a. Specifické didaktické formy"— Transkript prezentace:

1 Efektivita vyučovací jednotky a. Specifické didaktické formy
Efektivita vyučovací jednotky a Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce Jaroslava Cacková

2 Efektivita vyučovací jednotky
= Úroveň výsledků, kterých dosáhneme při plnění cílů a úkolů v tělesné výchově Kritéria: Úroveň splnění cíle VJ Struktura VJ z hlediska psychického a fyzického zatížení Využití času Účinnost funkční odezvy zvolených podnětů Splnění cíle VJ: Dán RVP ! Věk, pohlaví, počet žáků, frekvenci VJ, materiální vybavení

3 Zatížení ve VJ: Psychické zatížení Fyzické zatížení

4 Psychické zatížení 1. Úvodní část: 2. Hlavní část: 3. Závěrečná část:
Emočně motivační podněty – motivace 2. Hlavní část: Kognitivní fáze – nové dovednosti Socializační podněty – učení spolupráce Volní zatížení – překonání únavy 3. Závěrečná část: Emočně motivační podněty – pochvala, zhodnocení

5 Fyzické zatížení 1. Úvodní část: 2. Hlavní část: 3. Závěrečná část:
rozvoj obratnosti ( aerobně anaerobní alaktátová zóna : SF t/min) 2. Hlavní část: rozvoj rychlosti ( anaerobní laktátová zóna : SF až 160 t/min) rozvoj síly – dynamická ( anaerobní alaktátová zóna: SF t/min) - všeobecná ( anaerobní laktátová zóna: SF t/min) rozvoj vytrvalosti (aerobní zóna : SF t/min) 3. Závěrečná část: relaxace, uklidnění

6 Využití vyučovacího času
Metoda CHRONOMETRÁŽE 3 měřené hodnoty: 1. Aktivní cvičební čas žáka – čistý čas PA 2. Pedagogicky využitý čas – příprava nářadí, přesuny, pozorování cvičících spolužáků, pokyny učitele 3. Ztrátový čas – dopočítáváme do 100 % času VJ = 100% t – ( aktivní cvičební čas + pedagogicky využitý čas) Časově využitá hodina: Aktivní cvičení alespoň % času Ztrátový čas < 20%

7 Klasifikace efektivity (ze 45 min.)
< 14 min. = nevyhovující 14 – 17 min. = průměrná nad 17 min. = žádoucí nad 22 min. = výborná

8 Fyziologická účinnost vyučovací jednotky
Ubývá pohybu => nutnost fyziologicky účinných VJ Metody zjišťování: 1. Laboratoř: metoda zjišťování kalorického výdeje 2. Praxe: odhad energetického výdeje (ideál během 45 min=240 kcal) 3. Nejpoužívanější: metoda hodnocení známek únavy (barva kůže, pocení, dýchání, koordinace, pozornost) 4. Nejpřesnější: sledování změn SF (Ideální hodnota: během 45 min= t/min + několik vrcholů během VJ okolo 160 t/min)

9 Známky únavy Příznaky Nedostatečné Zatížení Přiměřené zatížení
Velké zatížení Barva kůže zčervenání značné zčervenání zblednutí (promodrání) Pocení malé větší nad pasem velké i pod pasem Dýchání zrychlené, pravidelné rychlé i ústy ústy nepravidelné Pohyby správné i na konci na konci menší nesprávnosti nekoordinované Vnímání bez chyb Nesprávnosti reaguje jen na hlasité projevy Subjektivní potíže bez únava, bolesti dolních končetin únava, bolesti hlavy, vrhnutí, závrať

10 Specifické didaktické formy ve VJ
Zvyšují efektivitu vyučování, eliminují časové ztráty Doplňková cvičení - zvyšují efektivitu, snižují prostoje Variabilní provoz - zdokonalení pohybových dovedností Kruhový trénink - rozvoj pohybových schopností

11 Doplňková cvičení Cíl: Charakteristika: ↑ efektivity, ↓ prostojů
Využití „čekacího“ času Zvýšení účinnosti učebního procesu Charakteristika: jednoduchá a známá nenáročná na pozornost nevyžadující dopomoc neovlivňující bezpečnost cvičení na dalších stanovištích emocionálně méně náročná Nezvyšující hlučnost

12 Charakter a cíle doplňkových cvičení
Relaxační, kompenzační, protahovací, posilovací, průprava pro hlavní cvičení Zařazení: ve 2. a zejména 3. fázi motorického učení Cíle: Samostatnost žáků Rozvoj pohyblivosti, rovnováhy, rytmiky … Zapojení žáků do kontrolní činnosti Zdokonalení jednoduchých tělovýchovných činností Učit samostatnosti výběru cviků v dané PA Použití průpravných cvičení pro lepší zvládnutí hlavního Vést k PA i v časových prostojích Vytvářet variabilní podmínky Aktivní odpočinek žáků Zpestřit hlavní část VJ

13 Variabilní provoz = cvičení na stanovištích
Rychlé střídání stanovišť a tělesných cvičení Cvičení: nejčastěji s (max.120s) Ve 2. pol. Hlavní části VJ ( min) Stanoviště: 6-10 (dle počtu žáků, prostoru, materiálu) Cíl: zdokonalování pohybových dovedností ve ztížených a proměnlivých podmínkách Charakteristika cvičení: Zvládnutá Samostatná Všichni cvičí Materiální vybavení

14 Doporučení a řízení variabilního provozu
Střídavě zatěžovat různé svalové skupiny Vymezením počtu opakování (zátěže) Zařazovat průpravná cvičení Vymezením času ( stanoviště + přechod) s Střídat náročná a méně náročná cvičení Vymezení času i počtu opakování (čas + zátěž) Střídat složitější cvičení s jednoduššími

15 Kruhový trénink Uspořádání do kruhu 6-10 stanovišť
Zařazujeme do 20. – 30. min. Celkový čas min. Zařazovat v pravidelných blocích Cíl: Rozvoj úrovně kondičních schopností

16 Formy řízení 30 s- aktivita
1. určení času na 1 stanovišti (nejjednodušší organizace) 30 s- aktivita 30-60 s – pauza (protažení, kompenzace, přechod) 2. stanovení počtu opakování na 1 stanovišti 3. určení času a počtu opakování

17 Charakter a zásady cvičení
Jednoduchá a známá Zapojení různých svalových skupin Zvládnutá žáky po technické stránce Střídání tělesných cvičení Umožňují co nejlépe určit vliv na organismus Střídání zatížení a relaxace Umožňují dávkovat zatížení Střídání úrovně zatížení Jednoznačně určená Nevyžadující záchranu ani dopomoc Umožňující využívat nářadí a náčiní

18 Cíle: Dosáhnout vysokého zatížení žáků
Rozvoj kondičních schopností Lepší využití času Předpoklady pro účinnější zátěž Rychlá orientace v proměnlivých podmínkách Rozvoj samostatnosti žáků Dosáhnout vysokého zatížení žáků Rozvoj vědomostí žáků o kondiční přípravě Navykat žáky na kontrolu zatížení měřením SF a na evidenci výsledků Zpestření didaktické formy

19 Použité zdroje: Vilímová, V. (2009). Didaktika tělesné výchovy. (2. vydání). Brno: Masarykova univerzita v Brně. Fialová, L. (2010). Aktuální forma didaktiky: Školní tělesná výchova. Praha: Karolinum. Vyučovací jednotka. (2013). [online]. Přístup dne , z %2Fnp2004%2Findex.qwarp;so=nx;qurl=%2Fel%2F1451%2Fpodzim2013%2Fnp2004%2Findex.qwarp;prejit=

20 Děkuji za pozornost 


Stáhnout ppt "Efektivita vyučovací jednotky a. Specifické didaktické formy"

Podobné prezentace


Reklamy Google