Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Realtivsatz Střední odborná škola Otrokovice

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Realtivsatz Střední odborná škola Otrokovice"— Transkript prezentace:

1 Realtivsatz Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iva Vlčková Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze

2 Charakteristika DUM Název školy a adresa
Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ /1 Autor Mgr. Iva Vlčková Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Mn-NJ/4-NJ-2/6 Název DUM Realtivsatz Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 63-41-M/01 Obor vzdělávání Management hotelových a turistických služeb Vyučovací předmět Německý jazyk Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 18 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální a skupinové výuce. Slouží k nácviku gramatiky, doplňuje a fixuje znalosti dosavadních gramatických struktur. Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Vedlejší věty vztažné Datum

3 Realtivsatz Náplň učiva Užití vztažných spojek Spojky vztažné
Vztažné spojky s předložkami Cvičení

4 Vedlejší věty vztažné Tyto věty rozvíjí podstatné jméno.
Podstatné jméno blíže určují. Obsahují informaci pro posluchače doplňující. V češtině nejčastěji začínají na vztažné zájmeno „který“

5 Vztažné spojky Rod mužský der - který dessen - jehož
dem - kterému, jemuž den - kterého, jehož

6 Vztažné spojky Rod ženský die - která deren - kterou, jejíž
der - které, se kterou, o které… die - kterou

7 Vztažné spojky Rod střední das které dessen kterého, jehož dem kterému

8 Vztažné spojky Množné číslo
Spojky jsou v jednotlivých pádech pro všechny rody stejné die - kteří deren - kterých, jejichž denen - kterým die - které

9 Slovosled ve vedlejších větách
Po vztažných spojkách následuje: Podmět + ostatní větné členy + určitý slovesný tvar Zde stojí to auto, které si včera koupil. Hier steht das Auto, das er gestern gekauft hat. Zabalíme jen ty věci, které bezpodmínečně potřebujeme. Wir packen nur die Sachen ein, die wir unbedingt brauchen. To je ten vědec, který objevil tuto novou metodu. Das ist der Wissenschaftler, der diese neue Methode erfand.

10 Vztažná zájmena s předložkami
To je ten kolega, s jehož ženou jsme dlouho spolupracovali. Das ist der Kollege, mit dessen Frau wir lange zusammenarbeiteten. Vedle vztažných zájmen ve 2.pádě stojí podstatné jméno, které se k němu vztahuje. Teprve potom následuje podmět. V ostatních případech se pád vztažného zájmene řídí pádem předložky. Hledám tu knihu, o níž jsi tak často hovořil. Ich suche das Buch, von dem du so oft gesprochen hast.

11 Doplňte správný tvar vztažné spojky
Man muss auf die Kinder aufpassen, ……… sich nicht so gut konzentrieren können. Wir haben über die Erfolge gesprochen, über ……… sie sich so viel freuten. Es war das Thema, an ……….. Ich so lange geaebeitet habe. Es sind die Sachen, ……… wir so gesucht haben. Es waren die Kinder, mit ……………. Eltern wir im Kontakt standen. Er ging zu dem Arzt, ………………… sie ihm emphohlen haben. Wo liegt die Zeitung, ……….. ich gekauft habe? Wir haben die Burg besichtigt, von ………… wir so viel gelesen haben. Wie war das Konzert, ……………. Gestern stattfand? Was sagst du zu dem Ausflug, an …… er teilnahm?

12 Kontrolní otázky Jaké nové spojky jsme se naučili?
Jakým způsobem lze rozšířit informaci o substantivu? Jaký je slovosled po spojkách vztažných? Jak ovlivňují předložky podobu vedlejších vět vztažných?

13 Seznam obrázků:

14 Seznam použité literatury:


Stáhnout ppt "Realtivsatz Střední odborná škola Otrokovice"

Podobné prezentace


Reklamy Google