Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL"— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_SEI_07_POCATKY_SLOVESNEHO_UMENI Autor Mgr. Zuzana Seimlová Tematický okruh Český jazyk a literatura Ročník 1. ročník a kvinta Datum tvorby listopad 2012 Anotace Materiál slouží k výkladu a nácviku nejstarších slovesných projevů Metodický pokyn Možnosti využití: promítání a práce s interaktivní tabulí nebo u PC nebo s tabletem samostatatně, ve dvojicích nebo ve skupinách, možné je i vytištění pracovního listu. Žáci využijí výkladu k ověření nabitých znalostí. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

2 Počátky slovesného umění
Nejstarší slovesné projevy – nepsaná slovesnost / pravěk – současnost/ „Na počátku bylo slovo. A slovo bylo u Boha a Bůh byl slovo.“ - přestava společnosti - základ komunikace I. Projevy spjaté s běžným životem II. Projevy spjaté se zábavou/ odreagováním od běžného života

3 I. Projevy spjaté s běžným životem
1. Slovní doprovody magických obřadů * magické průpovědi * zaklínadla * zaříkávadla * zažehnávání 2. Slovní doprovody každodenních činností či jevů * pranostika * přísloví * pořekadlo / rčení 3. mýtus / báje – mytologie/ bájesloví

4 II. Projevy spjaté se zábavou/ odreagováním od běžného života
Folklór – ústní lidová slovesnost 1. veškeré slovesné umění před vynalezením písma 2. slovesné umění nezávislé na psané literatuře charakter: anonymita kolektivnost ústní podání - variabilita typy: vesnický a městský prostředky – přímá pojmenování - ustálená pojmenování - figury

5 1. lidová/ folklórní tvorba 2. pololidová tvorba
* lyrika:ukolébavky písně * epika:veršovaná balada prozaická pověst/ pohádka pověrečná povídka * drama: obchůzkové selské fraška 2. pololidová tvorba * kramářská píseň * knížky lidového čtení * interludia 3. zlidovělá tvorba * J. k.Tyl * Fr. L. Čelakovský * K.J. Erben * B. Němcová

6 Zařaďte následující texty
A/ ke dvěma typům projevů B/ k literárním žánrům 1 Komu se nelení, tomu se zelení. Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá. 2 Hrana zvoní, nevím komu, bradavice, jděte z domu! Až tam toho pochovají, ať vás taky zakopají. 3 Čumí jako tele na nová vrata. Nosí dříví do lesa. Bez peněz do hospody nelez. 4 Spi, děťátko, spi, zavři očka svý... 6 Eniky benyky kliky bé Ábr fábr domine Elce pelce do pekelce Bum bác ven! 5 Na sv. Jiří, vylézají hadi a štíři. Červen studený – sedlák krčí rameny. 7 Přišel k nám bílý kůň, zalehl nám celý dvůr. 8 Strč prst skrz krk.

7 Pracovní list Doplňte názvy literárních žánrů
Názvy žánrů Projevy běžného života Projevy zábavy body rozpočítadlo pranostika hádanka jazykolam rčení ukolébavka zažehnávání přísloví

8 Řešení 1 přísloví 2 zaříkávadlo 3 rčení 4 ukolébavka 6 říkadlo/
rozpočítadlo 5 pranostiky 7 hádanka 8 jazykolam

9 Ke každé ze dvou základních skupin projevů slovesného umění: 1
Ke každé ze dvou základních skupin projevů slovesného umění: 1. vytvořte své vlastní texty nebo 2. využijte bohatosti lidové slovesnosti a zapište adekvátní texty

10 Zdroje: Sochrová, Marie: Literatura v kostce, Fragment, Havlíčkův Brod 2007 Sochrová, Marie: Čítanka I. k literatuře v kostce, Fragment, Havlíčkův Brod 1999


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL"

Podobné prezentace


Reklamy Google