Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová"— Transkript prezentace:

1 ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová
Realismus a naturalismus v české literatuře Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

2 ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová
Název sady Realismus a naturalismus v české literatuře Předmět Český jazyk a literatura Anotace Výukový materiál seznamuje žáky s realismem a naturalismem v české literatuře. Očekávaný výstup Žáci získají základní informace o realismu a naturalismu v české literatuře. Orientují se v základních dílech , na které měly tyto směry vliv. Autor Mgr. Veronika Mrkvanová Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žáci 2. ročníku SŠ Stupeň a typ vzdělávání střední, humanitní ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

3 Realismus a naturalismus
(z lat. realis – věcný, skutečný) u nás se prosadil v poslední čtvrtině 19. století (snahy již od 40. let 19. století - Tyl, Havlíček, Němcová) opírá se o skutečnost, převládá próza je maximálně objektivní! realistická fikce → se představuje jako „obraz“, „foto“, převedení reality do textu vypravěč je „neviditelný“ užití dialektismů, archaismů (hlavně v historickém real.) ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

4 Realismus a naturalismus
stoupenci realismu chtěli sblížit literaturu se současným životem → nad všechny ostatní hodnoty a funkce umění stavěli poznání ve francouzské literatuře byl už impresionismus, dekadence, symbolismus → někteří už se taky chtěli po vzoru Evropy přiklonit k subjektivnosti, a tím se odklonili od realistické objektivity → to kritizovali zastánci realismu ÚKOL: Na který filosofický směr realisticko – naturalistická literatura navazuje? Pozitivismus ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

5 Realismus a naturalismus
Jedinec a jeho úděl je určován (determinován) svou povahou, okolnostmi, které ho obklopují Naturalismus pak tuto určenost bral až osudově, jako nevyhnutelnost Navíc v člověku přeceňoval pudy, instinkty, temperament realisté zavrhovali heslo umění pro umění → žádali, aby román a drama řešili závažné životní otázky ÚKOL: Kdo je považován za zakladatele naturalismu? Émile Zola ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

6 Realismus a naturalismus v české literatuře
v 70. letech znovu ožívá zájem o minulost historismus → dějiny nejsou nahodilý slet událostí, ale proces, kde naše přítomnost je článkem mezi minulostí, na kterou navazuje, a budoucností, kterou předznamenává → chápe dějiny jako smysl, řád → historická témata velmi oblíbená, čtená → na konci 19. století historismus zklamal, lidé hledají spásu v iracionalitě ÚKOL: Která osobnost stála v čele politického realismu? T. G. Masaryk ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

7 Realismus a naturalismus v české literatuře
Tematicky se realismus diferencoval do 3 podob: historická próza próza s venkovskou tématikou próza s městskou tématikou ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

8 Realismus a naturalismus v české literatuře
historický r. – A. Jirásek, Z. Winter, V. B. Třebízský autoři studovali mnoho pramenů, materiálů, lokality jejich příběhů→ věrohodnost  venkovský r. – K. V. Rais, L. Stroupežnický (venkovské drama), G. Preissová, bři Mrštíkové, J. Holeček, A. Jirásek (Vojnarka, Otec, Samota), T. Nováková, K. Klostermann, J. Herben městský r. – I. Hermann, L. Stroupežnický (Z Prahy a venkova), M. A. Šimáček, K. M. Č.-Chod ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

9 Realismus a naturalismus v české literatuře
realisté významně obohatili české drama → veselohra a tragédie i ze zdánlivě obyčejných situací vytvořili motiv vhodný pro drama častá témata: vesnické ženy vychovávané k poslušnosti vůči rodičům a manželovi → kolize s mužem (Maryša, Gazdina roba) → hrdinky se pak uchylují k trpkým činům (Její pastorkyňa) lokalizace děje dramatu – často Morava ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

10 Realismus a naturalismus v české literatuře
rozdíl mezi realistickým dramatem českým a evropským byl v práci s hudbou: u nás se do dramat hudební prvky mísily často, v evr. skromně (H. Ibsen, L. N. Tolstoj, A. Strindberg) ↑ zpěv zde znamená lidovou pospolitost, písňové texty doprovázely postavy a jejich jednání dramata se hrála i na ochotnických scénách + stala se podkladem pro operní libreta (Gazdina Roba – Foerster; Eva a Její pastorkyňa Janáček) ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

11 Osmisměrka: Vyhledej literární postavy a autory realismu a naturalismu
z u h š j í t č y p ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

12 ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová
Řešení r e v a l i s n o á k m z u h š j í t č y p ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

13 ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová
Doplň její pastorkyňa - Staškovi duchaři - Raisův hrdina – hodný dědeček - autorka dramat o ženách – Jiráskovo pohádkové drama – zabil svou nevěrnou ženu – Raisovi vlastenci – zakladatel pozitivismu vydavatel časopisu Čas Maryšin otec otrávený manžel šumavský romanopisec a povídkář Jiráskova kronika vrcholu husitství Jenůfa Blouznivci Bezoušek Preissová Proti všem Kaliba zapadlí Comte Herben Lízal Vávra Klostermann Proti všem ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

14 ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová
Doplň vzor Novákové – Jiráskovo město – zhudebnil Jenůfu – autor Roku na vsi – hrdinové – Psohlavci – tvrdé palice - Světlá Litomyšl L. Janáček A. Mrštík Chodové Furianti ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

15 ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová
Otázky 1. Osmdesátá léta stále zaměstnával jeden „vlasteneckoliterární“ problém, který dělil odbornou i laickou veřejnost na dva tábory. O jaký spor se jednalo? 2. Které literární žánry jsou typické pro realismus? 3. Zopakujte si hlavní rozdíly mezi realismem a romantismem. Porovnejte realistické postavy s romantickými hrdiny. ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

16 ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová
Použitá literatura Prokop, V. Literatura 19. a počátku 20. století. Sokolov: O. K. Soft, 2008. Balajka, B. Přehledné dějiny literatury II. Praha: Fortuna, 1998. Lehár, J., Stich, A. a kol. Česká literatura od počátků k dnešku. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová


Stáhnout ppt "ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová"

Podobné prezentace


Reklamy Google