Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
František Hrubín NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU: 1.07/1.4.00/ František Hrubín
2
Datum vytvoření projektu
březen 2012 Ročník 6. Popis prezentace Žáci budou seznámeni s životem a básnickou tvorbou Františka Hrubína. Napíší si zápis do sešitu a doplní a rozeberou báseň pro děti.
3
František Hrubín (1910 – 1971) Básník, prozaik, dramatik a překladatel. Po celý život se věnoval také tvorbě pro děti. Pocházel z Prahy. Studium na právnické fakultě nedokončil, pracoval v Městské knihovně. Od roku 1946 se stal spisovatelem.
4
Tvorba: POEZIE: Romance pro křídlovku PRÓZA: Zlatá reneta DRAMA:
Kráska a zvíře Srpnová neděle
5
Dětská literatura doplňte správně názvy děl:
Říkejte si se … Říkejte si …. Říkejte si … Zvířátka a … Kuřátko a … Pohádky z Tisíce a jedné … Špalíček … mnou pohádky abecedu Petrovští obilí noci pohádek
6
Doplňte všechny rýmy: POEZIE: Jak to bylo, ………………? Zabloudilo kuřátko za zahradou, mezi poli, pípá, pípá, nožky ……………. Ve vysokém obilí bude večer za ………………. „Povězte mi, bílé ovsy, kudy vede cesta do …………?“ „Jen se zeptej ječmene, snad si na to ………………….“ pohádko bolí chvíli vsi vzpomene
7
Doplňte všechny rýmy: POEZIE: Kuře bloudí mezi poli, pípá, pípá, … …………. „Pověz, milý ječmínku, jak mám najít ………………?“ Ječmen syčí mezi vousy: „Ptej se pšenic, vzpomenou si.“ Kuře pípá u …………………, nevědí však také nic. "Milé kuře, je nám …………, ptej se žita, poví ti to." nožky bolí maminku pšenic líto
8
Doplňte všechny rýmy: POEZIE: Kuře hledá žitné pole, ale to je dávno ……………… a na suchá strniska vítr tiše ……………………: „Vždyť jsi doma, za …………, slyšíš, v stáji koně dupou, kocour ve stodole vrní a tvá máma za vraty – -zob, zob, zobe bílé … s ostatními ………………….“ holé zapíská chalupou zrní kuřaty
9
Doplňte všechny rýmy: POEZIE: „Děkuji ti, žitné pole!“ „Pozdravuj tam ve ….“ „Koho, milé políčko?“ „Zrno i to …………………. Ať se ke mně zjara hlásí, vychovám z něj nové ……….“ A tak mámu zakrátko našlo malé … stodole zrníčko klasy kuřátko
10
Rozbor básně: Jedná se o poezii, prózu nebo drama?
POEZIE: Jedná se o poezii, prózu nebo drama? Z kolika slok se báseň skládá? Najděte rým. O jaký rým se jedná? Kdo je autorem básně? O čem báseň vypráví? Jak se báseň jmenuje? Poezie – je psána ve verších. 8 slok Např. pohádko – kuřátko sdružený František Hrubín O ztraceném kuřátku Kuřátko a obilí
11
Rozbor básně: Kuřátko a obilí Kuřátko a obilí Františka Hrubína
Báseň pochází ze sbírky autora Báseň je epická lyrická lyricko-epická K hlavním motivům básně patří Báseň (patří – nepatří) k nonsensové poezii. Báseň (je – není) rozdělena na sloky, všechny sloky (mají – nemají) stejný počet veršů. Báseň je pravidelná – nepravidelná. Báseň má celkem veršů, které jsou rozděleny do slok. Báseň (má – nemá) výrazný rytmus. V básni (jsou – nejsou) rýmy. Např. Rým je Kuřátko a obilí Kuřátko a obilí Františka Hrubína hledání domova 39 8 ječmínku - maminku sdružený
12
František Hrubín (1910 – 1971)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.