Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Dějiny hudby a její osobnosti
1. OBLAST Dějiny hudby a její osobnosti
2
ROMANTISMUS Název školy: Základní škola Francova Lhota
Autor: Mgr. Lada Martinková Název: VY_32_INOVACE_15_Romantismus Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Žák bude seznámen s romantickým hudebním uměním a s jeho osobnostmi a hudebními nástroji. Očekávaný výstup: Žák bude schopen postihnout základní znaky umění romantismu. Seznámí se s různými hudebními formami. Druh učebního materiálu: Pracovní prezentace.
3
ROMANTISMUS Romantismus je umělecký a filozofický směr konce 18. století a počátku 19. století. Jedná se o období mezi dvěma revolucemi: 1789 – revoluce ve Francii a 1848 – revoluce v celé Evropě. Název „romantismus“ pochází od francouzského slova „roman“, což znamená jako v románu. Za základní vlastnosti romantismu považujeme cit, individualita a duše. Co se týká duše, tak ta je zobrazována spíše jako psychicky týraná duše. Romantismus hledal inspiraci převážně v časech minulých (v historii) a v exotických zemích.
4
ROMANTISMUS Člověk romantický se cítí vyřazen ze společnosti, pociťuje osamění, nemůže uskutečnit své plány. Je velmi citlivý, vášnivý, má bujnou fantazii, je egoista. Otázka: Kdo je to egoista? Jaký je to člověk. Co znamená v překladu výraz „ego“? Romantismus je únikem do lidského nitra. Tento směr pronikl do všech umění: malířství, architektura, móda, literatura i hudba. Romantismus pronikl do většiny zemí, například do Ruska, Německa, Polska, Anglie, zemí Asie i Afriky, ale i do zemí českých.
5
ROMANTISMUS Co se týká hudby romantismu, tak u ní je nejdůležitější ta zvýšená citovost, emoce. Hudba dokáže nejlépe vyjádřit tajemnou atmosféru, která je u romantiků častá. V hudbě se tvoří velkolepá hudební dramata. Vznikla takzvaná programní hudba a vznikaly skladby inspirované lidovou hudbou a národními tradicemi. Vytvářela se typicky národní hudba: německá, česká, italská, francouzská, rakouská i anglická. Skladatelé romantismu opravdu pečlivě studovali a poslouchali lidovou hudbu a tvořili ji podle jejího ducha.
6
ROMANTISMUS V 19. století se komponovaly symfonie a symfonické básně.
Skladatelé už počítali s opravdu velkým orchestrem, který měl asi 60–70 hudebníků. Někteří však vyžadovali orchestr ještě daleko větší. Orchestr získal větší možnosti a divák mohl obdržet při nasazení všech nástrojů mohutný citový prožitek. V této době se proměňovala i opera. V dřívějších dobách se kladl důraz na pěveckou stránku díla, v čase romantismu byl však důležitý děj, myšlenkové zaměření oper. Hudba nebyla jen zábavou. Byla vizitkou národa, nositelkou politických i filozofických myšlenek.
7
ROMANTISMUS V této etapě dějin hudby se jako poprvé začal rozvíjet obchod v hudební oblasti čili obchod s hudbou a vůbec podnikání v této oblasti. Sólisté už vystupovali za honoráře, cestovali. Skladatelé žili z vydávání svých děl nejrůznějšími nakladateli. Byly také zakládány první hudební školy a první školy odborné – konzervatoře.
8
Nikolaj Rimskij-Korsakov
ROMANTISMUS K českým skladatelům romantismu patří: Bedřich Smetana Antonín Dvořák Zdeněk Fibich Ke světovým skladatelům romantické hudby patří: Franz Schubert Robert Schumann Richard Wagner Fryderyk Chopin Petr Iljič Čajkovskij Nikolaj Rimskij-Korsakov Johann Strauss
9
ROMANTISMUS Ve kterém století se rozvíjel romantismus?
Ze kterého jazyka pochází slovo romantismus? Odkud toto slovo pochází? Jaký je člověk romantický? Popište ho. Do kterých zemí romantismus pronikl? Co to znamená, když se řekne, že se rozvíjela hudba národní? Co se hlavně v době romantismu komponovalo? Jaká hudební forma? Na co byl u oper kladen důraz? Jaké školy byly zakládány? Jmenujte jednoho českého a alespoň jednoho světového skladatele doby romantismu.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.