Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2887 Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2887 Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“"— Transkript prezentace:

1 Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“ OP VK Výukový materiál Název DUMu: VY_52_INOVACE_07_1_STEJNOKŘÍDLÍ Číslo skupiny: 1 Autor: Mgr. Jana Střížková Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / PŘÍRODOPIS / PŘEHLED ORGANISMŮ Druh učebního materiálu: PREZENTACE Metodický list: ne Anotace: Popisování charakteristických znaků. Poznání způsobu obživy a negativního hospodářského významu vybraných druhů. Rozlišování a pojmenovávání hlavních zástupců tohoto řádu. Uvědomování postavení zástupců v potravním řetězci. Zápis do sešitu. Závěrečné opakování. Ověřeno ve třídě: 6.B Datum ověření: Prohlášení: Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebníma fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám) dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Prohlašuji dále, že výše uvedený materiál jsem ověřil(a) ve výuce a provedl(a) o tom zápis do TK. Dávám souhlas, aby moje dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoliv zveřejňováno, používáno, upravováno a uchováváno. Datum: Podpis:

2 STEJNOKŘÍDLÍ Nově patří spolu s plošticemi do řádu POLOKŘÍDLÍ.
ŘÁD HMYZU STEJNOKŘÍDLÍ Nově patří spolu s plošticemi do řádu POLOKŘÍDLÍ.

3 PROČ NÁZEV STEJNOKŘÍDLÍ?
MAJÍ 2 PÁRY BLANITÝCH KŘÍDEL, KTERÁ JSOU STEJNĚ VELKÁ I STEJNĚ STAVĚNÁ. KŘÍDLA MOHOU I CHYBĚT Obr. 1

4 Ústní ústrojí BODAVĚ SACÍ Potrava: ROSTLINNÉ ŠŤÁVY Obr.2

5 ROZMNOŽOVÁNÍ: VÝVIN NEPŘÍMÝ S PROMĚNOU NEDOKONALOU
STÁDIA: vajíčko larva dospělec PROMĚNA TRVÁ OD 2 DNŮ DO 17 LET

6 podřád: KŘÍSI

7 CIKÁDY Patří mezi nejhlučnější hmyz.
Samečci vydávají charakteristické hlasité cvrkavé zvuky pomocí orgánu na zadečku. Výskyt: u moře. Obr.3

8 PĚNODĚJKY PĚNODĚJKA ČERVENÁ Obr.4

9 Pěnodějky kladou vajíčka do pěnových hnízd, která vytvoří slinami.
Obr.5 Obr.6

10 Pěnodějka olšová Obr.7

11 nepříjemní rostlinní PARAZITÉ.
MŠICE Obávaní a nepříjemní rostlinní PARAZITÉ. Obr.8

12 ROZMNOŽOVÁNÍ: za rok mají mšice 6 – 16 generací
Rozmnožování má dva cykly: POHLAVNÍ: - po oplození klade samička vajíčka, která přezimují. Na jaře se z vajíček vylíhnou okřídlené samičky, které nalétávají na posrost. PARTENOGENETICKÉ z neoplozených vajíček se líhnou larvy, které nemají křídla. Obr.9

13 Obávaným nepřítelem MŠIC
SLUNÉČKOSEDMITEČNÉ VZÁJEMNÝ VZTAH: PREDACE Obr.10

14 Jejich přáteli jsou mravenci -> SYMBIOTICKÝ VZTAH.
Mšice mravencovi dávají medovici. Mravenci mšice chrání před predátory, hlavně před slunéčkem sedmitečným. Obr.11

15 MEDOVICE Mšice vysávají z rostliny více šťávy, než jsou schopné strávit, nevyužitá je vylučována jako MEDOVICE. Medovici sbírají včely a mravenci. Obr.12 Obr.13

16 MŠICE na růži – okřídlená i bezkřídlá forma.
Obr.14

17 Druh: mšice bezová Obr.15

18 Sáním poškozují rostlinná PLETIVA
MOLICE Sáním poškozují rostlinná PLETIVA ŠKŮDCI. Obr.16

19 insekticidní přípravky
OCHRANA PŘED ŠKŮDCI. Mezi významné škůdce patří druhy mšic, puklic a molic. insekticidní přípravky

20 - mají stejně velké a stejně stavěné 2 páry blanitých křídel
Zápis do sešitů: 2. ŘÁD: STEJNOKŘÍDLÍ - mají stejně velké a stejně stavěné 2 páry blanitých křídel ústní ústrojí: bodavě sací potrava: rostlinné šťávy podřád: KŘÍSY Podčeledi: cikády, pěnodějky, molice, mšice - obávaní a nepříjemní parazité rostlin - časté přemnožení, jejich přirozeným nepřítelem je slunéčko sedmitečné - nepřítelem slunéčka, ale přítelem mšic jsou mravenci Druhy: vlnatka krvavá (jabloň), puklice švestková (švestky), molice skleníková, mšice bezová

21 Závěrečné opakování: Jaké ústní ústrojí má stejnokřídlí hmyz?
Jak se stejnokřídlí hmyz rozmnožuje? Kam mšice a molice patří v potravním řetězci? Vyjmenuj 3 druhy stejnokřídlého hmyzu. Kam klade vajíčka pěnodějka? Vyjmenuj všechny vzájemné vztahy mezi rostlinou, mšicí, slunéčkem a mravencem.

22 Řešení závěrečného opakování
1. bodavě sací 2. vývinem nepřímým s proměnou nedokonalou 3. konzumenty – parazity 4. cikáda, molice, mšice 5. do hnízd z pěny 6. parazitismus, predace, symbióza

23 Použité zdroje: /cit /. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Obr.1 - Obr.3 - Obr. č. 2,4-9,14-16 – se souhlasem Renaty Daňkové Obr. č. 11 – vlastní archiv Jana Střížková Obr. č. 10,12,13 – jsou dostupné pod licencí Microsoft Office 2007 na Office.com


Stáhnout ppt "Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2887 Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“"

Podobné prezentace


Reklamy Google