Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace"— Transkript prezentace:

1 ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_05B_15_Symbolismus v českém malířství II (František Kupka) TEMA: Historie umění 19. století ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:

2 ANOTACE Prezentace je určena pro výklad, opakování a upevnění nového tématu z historie umění. Její součástí jsou motivační úkoly pro interaktivní zapojení žáků do vyučovacího procesu. Svým obsahem se zaměřuje na symbolismus v českém výtvarném umění na konci 19. a počátku 20. století, především na život a dílo jeho hlavních představitelů. Navazuje na prezentaci o symbolismu v evropském umění a symbolismus v díle Jana Preislera a doplňuje toto téma. V úvodu je zařazeno krátké opakování probraného učiva formou několika úkolů (viz snímky č. 5 až 10). Žáci odpovídají na otázky a kliknutím na fialovou šipku vedle textu otázky si následně kontrolují správnost odpovědi. Zelená šipka v pravém dolním rohu snímku s odpovědí je navede zpět na stránku s otázkami. Poté následuje prezentace nového tématu – přehled díla několika dalších představitelů symbolismu v českém malířství. Na úvod výkladu o díle Františka Kupky je zařazena část s interaktivními úkoly pro žáky (viz snímky č. 11 a 12). Tito jsou vyzváni, aby se prostřednictvím krátké ukázky dokumentu na internetu seznámili s osobností Františka Kupky, který patří k našim nejznámějším malířům a udělali si během jejího sledování zápis do sešitu. Poté v diskusi odpovídají na otázky k obsahu tohoto dokumentu. Kliknutím na plochu snímku si mohou následně ověřovat správnost svých odpovědí. Na snímku č. 23 je krátké resumé obsahu dokumentu. Látka je určena pro studenty 2. ročníků čtyřletého a 3. ročníků šestiletého gymnázia. Může být využita i jako podklad pro samostatné studium žáků. Vzdělávací cíle: seznámit žáky se symbolismem v českém malířství a dílem několika jeho významných představitelů zopakovat formou testu základní informace o tomto směru motivovat žáky k propojení nových poznatků s jejich předcházejícími znalostmi a zkušenostmi a aktivní prací s internetem se zapojit do vyučovacího procesu

3 SYMBOLISMUS 15

4 SYMBOLISMUS V ČESKÉM MALÍŘSTVÍ II
15

5 Připomeňte, co již víte o symbolismu v českém malířství:
Kdy se uplatňuje symbolismus v českém malířství? Jaké jsou jeho typické znaky? Poznáte a určíte ukázky nejznámějších děl zahraničních umělců? Kteří čeští malíři patří do symbolismu? Jak se jmenuje nejznámější cyklus obrazů Jana Preislera? Další otázka

6 1. V českém umění se symbolismus uplatňoval od poloviny 90. let 19. století do doby kolem roku 1915. Zpět

7 2. symbolismus nezobrazuje vnější svět, ale vychází z vnitřních umělcových představ, snů a vizí duchovní zaměření inspirace literaturou důraz na intuici, imaginaci a cit žádné společné formální znaky… Zpět

8 Salome tančící před Herodesem
3. B C A Paul Gauguin Vidění po kázání Zápas Jakuba s andělem Gustave Moreau Salome tančící před Herodesem Odilon Redon Kyklop D E F Odilon Redon Zavřené oči Puvis de Chavannes Chudý rybář Odilon Redon Ve snu Zpět

9 4. Jan Preisler František Kupka Vojtěch Preissig Max Švabinský Jan Zrzavý Josef Váchal Zpět

10 5. Černé jezero 1

11 Úkol: František Kupka VÍKEND (6 min)
Prohlédněte si krátkou ukázku o další významné osobnosti českého symbolismu – malíři Františku Kupkovi a udělejte si do sešitu poznámky o něm, jeho dětství, charakteru, životních osudech a tvorbě. František Kupka VÍKEND (6 min)

12 Odpovězte na otázky: Kde se František Kupka narodil a kde prožil své dětství? Co víte o jeho původu a rodině? Co jste se dozvěděli o jeho charakterových vlastnostech? Jaké bylo jeho původní povolání a jak jej ovlivnilo? Víte jaké závažné onemocnění prodělal v dětství? Jak žil Kupka v Paříži? Kolik mu bylo let, když namaloval svůj první abstraktní obraz? Jak se jmenoval jeho první abstraktní obraz? Kdo se zasloužil o propagaci jeho díla nejen ve světě, ale i u nás? Víte, kde se v současné době nachází sbírka děl Františka Kupky založená nadací Jana a Medy Mládkových? Zjistěte tuto informaci na internetu. Narodil se v Opočně a dětství prožil v Dobrušce. Byl možná synem faráře, jeho matka brzy zemřela a vychovával jej nevlastní otec s macechou. Měl spiritistické vlohy, jako dítě si hrával na hřbitově. Od dětství projevoval velké kreslířské nadání, které jeho rodina nepodporovala. Jako starší člověk měl sklony k samotářství, trpěl depresemi a pochyboval o své díle. Šel do učení k sedlářskému mistrovi Šiškovi a v té době také vystupoval jako medium ve spiritistickém kroužku. Měl neštovice a následkem nich zjizvenou tvář. V Paříži zpočátku trpěl nedostatkem, měl často hlad, střídal ženy, dokud nepoznal Eugenii, která se stala jeho osudovou ženou a odešla kvůli němu i s malou dcerkou od manžela. Rád cvičil nahý na své zahradě. Umělecká díla F. Kupky ze sbírky Jana a Medy Mládkových jsou vystavována v Museu Kampa a zároveň pravidelně zapůjčována na české i mezinárodní výstavy. Museum Kampa sídlí ve zrekonstruovaných Sovových mlýnech v Praze. 41 let Dvoubarevná fuga Meda Mládková, která obdivovala jeho dílo, navštívila jej v 50. letech v Paříži a sbírala jeho obrazy.

13 František Kupka (1871 – 1957) český malíř a grafik světového významu
1891 – studium ve Vídni, od roku 1895 žil v Paříži prošel secesí, symbolismem a roku 1910 se dostal k abstrakci – orfismus 2. František Kupka, 1928 3. Kupkův rodný dům v Opočně Kupka byl příznivcem teosofie, východních filosofií a mysticismu vůbec).

14 Vlna, 1902 4

15 Cesta ticha, 1903 5

16 Autoportrét, 1905 6

17 Babylon, 1906 7

18 Autoportrét s manželkou, 1908

19 Max Švabinský (1873 – 1962) český malíř a rytec
obdivován pro neobyčejnou kreslířskou zručnost a rozmanitost grafických technik portréty mnoha významných osobností jeho doby

20 Chudý kraj, 1899 10

21 Splynutí duší 11

22 Vitráž – chrám sv. Víta, Praha
12. Jiří z Poděbrad 13 14. Karel IV.

23 KONEC 15

24 Resumé obsahu dokumentu:
narodil se v Opočně, možná byl synem faráře, matku ztratil již v dětství - vychovával jej nevlastní otec dětství prožil v Dobrušce měl kreslířský talent, maloval nejprve obrázky svatých, vývěsní štíty… šel do učení k sedlářskému mistrovi Šiškovi vystupoval jako medium ve spiritistickém kroužku později se usadil v Paříži – zpočátku trpěl nedostatkem, měl často hlad, střídal ženy poznal Eugenii, která se stala jeho osudovou ženou a odešla kvůli němu i s malou dcerkou od manžela cvičil nahý na své zahradě v 41 letech začíná malovat abstraktní obrazy – jeho první slavné dílo – Dvoubarevná fuga → neměl příliš velké úspěchy trpěl depresemi a pochyboval o svém díle po válce jej v 50. letech navštívila Meda Mládková – začala kupovat jeho obrazy a shromáždila jejich velkou sbírku dnes F. Kupka patří k nejúspěšnějším a nejuznávanějším českým malířům

25 Citace: Jan Preisler – Černé jezero: AUTOR NEUVEDEN.  [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: František Kupka – Foto: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Kupkův rodný dům v Opočně: KIXX.  [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 na WWW: F. Kupka – Vlna: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: F. Kupka – Cesta ticha: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: F. Kupka – Autoportrét: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: F. Kupka – Babylon: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: F. Kupka –Autoportrét s manželkou: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WM. Švabinský – Autoportrét: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: M. Švabinský – Chudý kraj: AUTOR NEUVEDEN. ttp://vytvarkaznojmo.blogspot.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: M. Švabinský – Splynutí duší: AUTOR NEUVEDEN. thttp:// [cit ]. Dostupný na WWW: M. Švabinský – Jiří z Poděbrad: ACOMA.  [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 na WWW: M. Švabinský – Vitráž v chrámu sv.Víta: ACOMA. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 na WWW: M. Švabinský – Karel IV: KOZÁK, Martin. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Motýl: AUTOR NEUVEDEN.  [cit ]. Dostupný na WWW:

26 Citace k opakování: P. Gauguin – Vidění po kázání: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: G. Moreau – Salome tančící před Herodesem: AUTOR NEUVEDEN.  [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: O. Redon – Kyklop: AUTOR NEUVEDEN.  [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: O. Redon – Zavřené oči: AUTOR NEUVEDEN.  [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Puvis de Chavannes – Chudý rybář: AUTOR NEUVEDEN.  [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: O. Redon – Ve snu: AUTOR NEUVEDEN.  [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW:

27 Tento materiál je určen k interaktivní výuce.


Stáhnout ppt "ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace"

Podobné prezentace


Reklamy Google