Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Bc. Jaroslav Mikyna 380873
2
Zdatnost „připravenost organismu člověka vyrovnávat se s aktuálními vlivy okolí“. „způsobilost organismu člověka reagovat optimálně na různé podněty z okolního prostředí, zasahující různé oblasti lidské činnosti (tělesná, psychická, sociální a emocionální)“.
3
Tělesná zdatnost Dále se definuje jako:
„stav organismu člověka umožňující provádět denní pohybovou činnost bez nepřiměřené únavy a s dostatečnou rezervou pro trávení volného času“. „způsobilost k optimální reakci na podněty vyžadující tělesnou činnost“. „míra fyziologické adaptace na tělesnou zátěž“. Dále se definuje jako: způsobilost vykonávat každodenní úkoly energicky bez známek únavy využívat s potěšením volný čas čelit nepříznivým jevům vzdorovat stresu a snášet jej a přežívat v obtížných podmínkách, které by nezdatný jedinec musel opustit
4
výkonově orientovaná zdatnost
„zdatnost podmiňující pohybové výkony ve sportovních specializacích odrážející výkon“. zdravotně orientovaná zdatnost „zdatnost orientovaná na adekvátní zdravotní stav a preventivní působení na zdravotní problémy“.
5
Zdravotně orientovaná zdatnost
Aerobní zdatnost Svalová zdatnost Svalová rovnováha a flexibilita Složení těla
6
Zdravotně orientovaná zdatnost
Aerobní zdatnost „jde o schopnost přijímat, transportovat a využívat kyslík. Základem je rozvoj vytrvalostních schopností a k diagnostice jsou využívány déletrvající vytrvalostní lokomoce“. Testování: běh po dobu 12 min chůze na vzdálenost 2 km vytrvalostní člunkový běh na 20m Ruffierův test nebo Connconiho test
7
Zdravotně orientovaná zdatnost
Svalová zdatnost statická síla Testování - ruční dynamometrie - výdrž ve shybu nadhmatem dynamická síla Testování - shyby nadhmatem - sed-leh opakovaně - kliky výbušná (explozivní) síla Testování - vertikální výskok - hod obouruč - skok daleký
8
Zdravotně orientovaná zdatnost
Svalová rovnováha a flexibilita Kloubní spojení, rozsah páteře Svalová nerovnováha (svaly fázické a tonické) Pletenec ramenní a oblast bederní, hrudní a pánevní Držení hlavy Postavení dolních končetin Testování: Hodnocení posturálního stereotypu - dle Kleina, Thomase a Mayera - dle Mathiase Testování podle Jaroše a Lomíčka
9
Zdravotně orientovaná zdatnost
Složení těla Tělesná výška Tělesná hmotnost Body Mass Index (BMI) Měření podkožního tuku (kaliperační kleště, bodystat)
10
Pohybové schopnosti a dovednosti
Vnitřní biologické předpoklady k pohybové činnosti Senzitivní období Doba optimálního rozvoje některé z motorických schopností Pohybové dovednosti Učením získaný předpoklad správně, rychle a úsporně řešit určitý pohybový úkol
11
Struktura pohybových schopností
12
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV
Obecný princip tělesné zatěžování (objem, intenzita, frekvence a složitost) odpočinek (délka a charakter) Pravidla senzitivní období rozvoj všech pohybových schopností postupné zvyšování plánovitě a pravidelně přiměřené dávkování pravidelně dosažené výsledky kontrolovat a testovat
13
Použitá literatura
14
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.