Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Měření a testování zboží Autor: Ing. Bc. Ludmila Badurová Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/ – Individualizace a inovace výuky
2
Anotace Prezentace je určena žákům učebního oboru prodavač se zaměřením na potravinářské a smíšené zboží Prodávající je povinen prodávat výrobky a poskytovat služby v předepsané nebo schválené jakosti Hodnotitelé výrobky testují, porovnávají výsledky, matematicky vyhodnocují. Zákazník je pak seznámen s výsledky testů a může být ovlivňován ve svém rozhodování spotřebního chování
3
Měření a testování zboží
Jakost zboží lze měřit subjektivními a objektivními zkouškami
4
Subjektivní zkoušky jakosti
Provádí subjekt – člověk Smysly: zrak chuť čich hmat sluch
5
nelze zjistit opakovatelnost výsledků
zkoušky jsou levné používají se při zkoušení potravinářského i průmyslového zboží nejčastěji se hodnotí: chuť, vůně, čistota zvuku, hebkost, mačkavost atd.
6
Objektivní zkoušky jakosti
laboratorní zkoušky dosahuje se reprodukovatelnosti výsledky se vyjadřují číselnými hodnotami stejný zkušební vzorek, měřící aparatura, stejný postup vyhodnocení výsledků
7
Testování zboží Testují se různé druhy zboží
Výsledky testů se zveřejňují Výsledky posilují nebo oslabují postavení výrobců Dělení trhových a srovnávacích testů jakosti: Trhové testy jakosti provádí se nákupními testy metodou hledání nových výrobků Srovnávací testy jakosti
8
Použitá literatura KAVINA, Josef. Zbožíznalství potravinářského zboží pro 1. ročník. Praha: IQ 147, spol. s r.o., 2002, ISBN NEUVEDENO Obrázky:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.