Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název."— Transkript prezentace:

1 Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_ A_ SVET_13 Renesanční filosofie Téma sady: Člověk a svět Obor, ročník: Ekonomické lyceum / Obchodní akademie, 4. ročník Datum vytvoření: červenec 2013 Anotace: Znaky renesance, nové vědění o přírodě, humanismus, politické a sociální myšlení, utopisté, systémy přechodného období Metodický obsah: Výklad nového učiva, interaktivní opakování

2 Renesanční filosofie Už v období pozdní scholastiky zaznívají renesanční myšlenky ( stol.) Důraz na individualitu a studium starých jazyků Oddělení filosofie od teologie → umožní rozvoje věd a návaznost na antiku bez ohledu na křesťanství 3 vynálezy předznamenávající novověk: 1. Knihtisk (rozvoj vzdělanosti) 2. Kompas (zámořské objevy) 3. Střelný prach (šlechta ztrácí postavení ochránců)

3 Znaky renesance Humanismus – návrat k antickým textům v nichž je člověk centrálním motivem Panteismus – Bůh je ve všem obsažený Naturalismus – vztah člověka k přírodě Racionalismus – důraz na rozumové ovládnutí světa Individualismus – důraz na jedinečnost člověka Antropocentrismus – člověk je námětem umění, člověk je středem vesmíru, strůjce dějin

4 Johanes Kepler (1571 - 1630) za Rudolfa II.
1. Nové vědění o přírodě Mikuláš Koperník ( ) Přichází s heliocentrismem Kniha O obězích nebeských sfér ( vydáno 1543 až po jeho smrti – hned zakázáno) Johanes Kepler ( ) za Rudolfa II. Přírodovědec, horoskopy (Albrecht z Valdštejna) Oproti Přírodním filosofům, netřeba hledat kvalitativní rozdíly (oheň, voda), ale kvantitativní Galileo Galilei ( ) neptal se jako Aristoteles PROČ (příčiny jevů), ale JAK tělesa padají

5 Erasmus Rotterdamský (1465 - 1536)
2. Humanismus Důraz na člověka a vše, co je s ním spojené Obrat k hodnotám tohoto světa (ne až co bude po smrti) Důraz na antiku, poznání člověka a přírody Člověk jako mikrokosmos Erasmus Rotterdamský ( ) Syn holandského kněze, uznávaná autorita Křesťanství viděl jako završení antické tradice Nemá rád spekulativní scholastiku (nemůžeme poznat Boha) Nestranný v otázce sporu katolíků a protestantů

6 3. Sociální a politické myšlení
Niccolo Machiavelli ( ) Spis Vladař (Kníže) – tím se proslavil Dlouho zakázaný spis (církví) Napsán pro Medicejské panovníky Kniha o tom, jak správně vládnout Radí a opírá se o případy z historie (co se vyplatilo a co ne) Vyjímá politiku z etiky, jediné, na co se bere ohled je VÝSLEDEK (je jedno, jak ho dosáhnu) Říká, že lidská přirozenost je špatná a je třeba využívat lidské slabosti

7 3. Sociální a politické myšlení
Thomas Hobbes (1588 – 1679) Materialista, atomista (Bůh i duch je hmota, ale neskládají se z atomů) Racionalista (filosofie má být racionální poznávání příčin, z důsledků vyvozovat příčiny) Díla – O svobodě a nutnosti, Leviathan Významná politická nauka – člověk je egoista, kterému jde o svojí vlastní sebezáchovu, o velký majetek Před vznikem státu tu byl „přirozený stav“ (= všichni proti všem – „Člověk je člověku vlkem.“ Lidé touží po jistotě a uzavřou společenskou smlouvu – podřídí se hlavě státu, parlamentu…

8 3. Sociální a politické myšlení - útopisté
Thomas More ( ) Přítel E. Rotterdamského Předchůdce utopických socialistů Spis Utopia – nikdo není vykořisťován, všichni pracují (i ženy) 4h / den, volný čas určen pro vzdělávání, sociální jistoty (stáří) Tomasso Campanella ( ) Utopista a empirik Spis Sluneční stát (inspiroval se Platonovou Ústavou a Morem) moc svěřena kněžím, dohlíží na morálku a náboženství

9 4. Významné systémy přechodného období
Mikuláš Kusánský (1401 – 1464) Německý farář, biskup a kardinál Postava mezi středověkem a renesancí Velké dílo: O učené nevědomosti Zdůrazňuje individualitu – na světě nejsou 2 stejná jsoucna, zvláště pak 2 stejní lidé Bůh vytvořil svět dle principů matematiky 3 způsoby jsoucna (Bůh, svět, jednotlivá jsoucna) Ovlivnil J. A. Komenského

10 4. Významné systémy přechodného období
Giordano Bruno ( ) Ital Opustil řád dominikánů, studoval na univerzitách Vesmír je bez hranic a je nespočet hvězd, měsíců, sluncí Vše ve vesmíru je v POHYBU (x Koperník – pohybují se jen blízké hvězdy, ostatní stojí) Panteismus

11 Vytvořte správnou dvojici G. Bruno, T
Vytvořte správnou dvojici G. Bruno, T. Hobbes, Individualismus, Knihtisk-kompas – střelný prach, M. Koperník, M. Kusánský, N. Machiavelli, T. More, Panteismus, E. Rotterdamský, Sluneční stát Důraz na jedinečnost člověka Dílo T. Campanelly Významný humanista Přesvědčení o spojení Boha a přírody „Účel světí prostředky.“ Vesmír je bez hranic O učené nevědomosti Autor díla „Útopia“ Zastánce heliocentrismu „Člověk je člověku vlkem.“ Tři objevy, které předznamenávají novověk Individualismus Sluneční stát E. Rotterdamský Panteismus N. Machiavelli G. Bruno M. Kusánský T. More M. Koperník T. Hobbes Knihtisk, kompas, střelný prach

12 Zdroje a autorská práva
DUDÁK, Vladislav. a kol. Občanská nauka pro střední odborné školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2005, 326 s. ISBN STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Vyd 8., V KNA 2. Překlad Miroslav Petříček, Petr Rezek, Karel Šprunk. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007, 653 s. Studium (Karmelitánské nakladatelství), sv. 2. ISBN Dílo smí být dále šířeno pod licencí CC BY-SA. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Všechna neocitovaná autorská díla jsou dílem autora. Všechny neocitované kliparty a další grafické objekty jsou součástí prostředků výukového sw Smart Notebook a MS Office.


Stáhnout ppt "Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název."

Podobné prezentace


Reklamy Google