Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Místní akční plán vzdělávání ORP Uherský Brod
1. zasedání Řídícího výboru
3
Číslo zasedání:. 01/ŘV/2016 Datum konání:. středa 19. 10
Číslo zasedání: 01/ŘV/2016 Datum konání: středa , od 15:00 hodin Místo konání: zasedací místnost MěÚ Uherský Brod (radnice), I. patro, dveře č. 8 Předpokládaný program: 1. Zahájení 2. Představení projektu, realizačního týmu a nominovaných členů Řídícího výboru 3. Schválení Statutu a Jednacího řádu Řídícího výboru 4. Volba předsedy Řídícího výboru 5. Návrh pracovních skupin 6. Plán aktivit – časový harmonogram 7. Provozní záležitosti 8. Různé, diskuze 9. Závěr
4
2a. Představení projektu
5
2b. Personální obsazení
9
3. Schválení statutu a jednacího řádu ŘV STATUT ŘÍDÍCÍHO VÝBORU JEDNACÍ ŘÁD ŘÍDÍCÍHO VÝBORU
10
4. Volba předsedy Řídícího výboru (určení ověřovatele zápisu)
11
5. Návrh pracovních skupin
13
Vize: - ze zjištění ČŠI a dalších projektů, je zřejmé, že zřizovatelům často chybí vize rozvoje škol a že nemají koncepci vzdělávací politiky; - aby mohly být pozitivní změny nastartovány a následně podporovány, je v OP VVV navržen systém komplexní podpory; - na jeho začátku stojí i možnost pro jednotlivá území ČR umožnit nastavení komunikace, spolupráce a vzájemné podpory mezi jednotlivými aktéry v území; - pro úroveň MŠ a ZŠ jsou určeny MAP, které jsou součástí akce KLIMA; - KLIMA – Kultura učení, Learship, Inkluze, Metodická pomoc učitele (Mentoring), Aktivizující formy učení; Filozofií akce KLIMA je omezený počet vzdělávacích cílů vzájemně propojených a sladěných v soustavě projektů a výzev.
15
Místní akční plán: MAP je Místní akční plán vzdělávání, který bude prioritně zaměřen na rozvoj kvalitního a inkluzivního vzdělávání dětí a žáků do 15 let. Zahrnuje oblasti včasné péče, předškolního a základního vzdělávání, zájmového a neformálního vzdělávání. Tomuto zaměření odpovídá území realizace i výběr partnerů pro realizaci MAP a zaměření sběru dat. SPECIFICKÉ CÍLE MAP Cílem MAP je zlepšit kvalitu vzdělávání v mateřských a základních školách tím, že bude podpořena spolupráce zřizovatelů, škol a ostatních aktérů ve vzdělávání, to znamená společné informování, vzdělávání a plánování partnerských aktivit pro řešení místně specifických problémů a potřeb. Tato spolupráce povede k: • systémovému zlepšení řízení mateřských a základních škol prostřednictvím začleňování dlouhodobého plánování jako nástroje ke kvalitnímu řízení škol. • sdílenému porozumění cíle orientace na kvalitní a inkluzivní vzdělávání. • podpoře škol se slabšími výsledky a rozvoji potenciálu každého žáka. • dostupnosti kvalitního vzdělávání každého dítěte/žáka v inkluzivní škole. • zlepšení spolupráce v území a využívání místních mimoškolních zdrojů pro rozvoj vzdělávání dětí a žáků a ke zlepšení spolupráce s rodiči.
16
Místní akční plán: - hlavní přínos = vybudování udržitelného systému komunikace mezi aktéry; - očekávané výstupy - dohoda o prioritách vzdělávací politiky v území; - Strategický rámec MAP do roku 2023; - soubor aktivit, ve kterých se navrhují konkrétní řešení místních problémů. Spolupráce se zapojenými školami musí probíhat podle principu zapojení veřejnosti, do realizace MAP budou školy zapojeny: - minimálně tím, že je bude pravidelně informovat zasíláním informačního materiálu; - aktivně informovat na společných nebo individuálních jednáních; - konzultovat s nimi, tj. sbírat od nich připomínky, zjišťovat jejich postoje a stanoviska ke vznikajícímu a finálními plánu; - zapojí jejich zástupce přímo do pracovních skupin nebo řídícího výboru, aby se mohly přímo podílet na vytváření návrhů v MAP.
17
Místní akční plán: Školy, které nebudou zapojeny přímo do projektu MAP, nebudou vyloučeny z dalších možností podpory formou šablon ani z jiných výzev OP VVV. Upozorňujeme však na to, že podmínkou realizace investičních projektů škol z IROP/OP PPR je soulad předkládaného projektu se schváleným Strategickým rámcem MAP do roku 2023 (tato podmínka neplatí pro oblast předškolního vzdělávání a investice do inkluzivního vzdělávání). Zapojení do projektu však dává školám výhodu – příležitost spoluvytvářet plán území a navázat spolupráci s ostatními partnery pro následné projekty.
18
Místní akční plán: Do místního akčního plánu je potřeba přenést strategické záměry, které byly dosud vytvořeny v území, zejména: - školské koncepce v území správního obvodu ORP (včetně těch vytvořených v projektech OP VK, např. ve výzvách 43, 46, 47); - schválené strategie dobrovolných svazků obcí; - strategie CLLD na území MAS ležících na území; - strategie ITI/IPRÚ, jestliže se území MAP překrývá s území ITI/IPRÚ; - strategií sociálního začleňování zasahující sociálně vyloučené lokality v území; - strategie rozvoje svazkových škol; - popř. další strategické dokumenty, které na daném území již existují pro zpracování MAP slouží jako prvotní vstup dotazníkové šetření (realizováno MŠMT); - Agregovaný MAP – úvodní fáze analytické části tvorby MAP (obsahuje pouze sebrané údaje o potřebách a plánovaných aktivitách škol formou dotazníkového šetření)
20
Místní akční plán: - tvorba a realizace MAP musí respektovat základní principy komunitně řízeného plánování: - princip spolupráce - princip zapojení dotčené veřejnosti do plánovacích procesů - princip dohody - princip otevřenosti - princip SMART (S – specifická, M – měřitelná, A – akceptovaná, R – realistická, T – termínovaná) - princip udržitelnosti - princip partnerství
21
Místní akční plán: - je základním finálním výstupem realizace projektů místního akčního plánování; - část analytická – tvořena zejména metaanalýzou stávajících dokumentů, závěry plánování specifických témat a zjišťováním a analýzou problémů vyplývající ze široké účasti cílových skupin; - Strategický rámec MAP – tvořen na základě SWOT-3 analýzy pro každou prioritní oblast a z analytické části MAP; - Dohoda o prioritách je součástí Strategického rámce MAP (stanovení základního rámce priorit v území, které je třeba dále rozpracovat do povinných opatření) - každý projektový záměr (ve výzvách IROP, OP PPR a OP VVV) musí mít vazbu na některý z cílů MAP, tak bude prokazován soulad projektu s prioritami regionu… - nejzazší datum pro odevzdání výchozího Strategického rámce MAP bude shodné s datem ukončení příjmu žádostí o podporu ve výzvách č. 58 a 59 s názvem Infrastruktura základních škol (zároveň bude podkladem pro porovnání souladu pro výzvy 63 a 64 s názvem Infrastruktura pro zájmové, neformální a celoživotní vzdělávání)
22
Místní akční plán:
23
Místní akční plán – struktura dokumentu:
24
Strategický rámec priorit MAP do roku 2023:
- nalezení shody pro rozvoj oblasti předškolního a základního vzdělávání; - v této fázi nejsou určovány konkrétní aktivity, ale pouze rámec; - slouží jako referenční rámec akčním plánům; - úkolem je zajistit koncentraci a cílení aktivit na prioritní problémové oblasti; Činnosti: - územní strategie na úrovni vize do roku 2023; - priority a popis jejich vazeb na existující strategie; - strategie naplnění priorit, cílový stav v roce 2023; - vytvoření Strategického rámce MAP; Výstup: - strategická část MAP (volná forma zpracování) - strategický rámec MAP do roku Plně zahrnuje aktuální komunitně nastavenou vizi, priority a cíle v danou dobu. Schvaluje – Řídící výbor MAP. Aktualizace je možná nejdříve 6 měsíců od schválení předchozího aktualizovaného SR MAP.
25
Strategický rámec priorit MAP do roku 2023:
Priorita – vybraný, často průřezový pohled „kudy do problémů“, cca tři priority Cíl – formulován jako popis budoucího očekávaného stavu, skládá se ze specifických (dílčích) cílů Indikátory – nástroj pro měření dosažené změny 1. Vize 2. Priorita SWOT analýza - Tabulka - cíle - strategie - indikátory 3. Priorita SWOT analýza - Tabulka - cíle - strategie - indikátory ….. Priority - příklad: 1. Zajištění dostupnosti, stabilizace, rozvoj a zkvalitnění předškolního vzdělávání 2. Zajištění dostupnosti, stabilizace, rozvoj a zkvalitnění základního vzdělávání 3. Zajištění dostupnosti, stabilizace, rozvoj a zkvalitnění neformálního, zájmového vzdělávání a ZUŠ
26
Povinná opatření = témata V souladu s metodikou Postupy MAP musí každý Strategický rámec MAP obsahovat všechna tři povinná témata: Téma 1. Předškolní vzdělávání a péče: dostupnost – inkluze – kvalita Téma 2. Čtenářská a matematická gramotnost v základním vzdělávání Téma 3. Inkluzivní vzdělávání a podpora dětí a žáků ohrožených školním neúspěchem Doporučená opatření = témata Jde o témata, která budou následně podkladem pro upřesnění krajských akčních plánů. Zájem jednotlivých škol (případně celého území) o podporu těchto témat formou spolupráce se středními školami a dalšími aktéry bude zmapován a informace budou předávány v předepsané struktuře řídícími výbory MAP realizačnímu týmu KAP k využití při přípravě projektů typu partnerství a sítě na území krajů. V případě pozdějšího zpracování s ohledem na stav přípravy Krajského akčního plánu budou tyto informace vstupem až pro přípravu druhého KAP. - Rozvoj podnikavosti a iniciativy dětí a žáků - Rozvoj kompetencí dětí a žáků v polytechnickém vzdělávání (podpora zájmu, motivace a dovedností v oblasti vědy, technologií, inženýringu a matematiky „STEM“, což zahrnuje i EVVO) - Kariérové poradenství v základních školách
27
Průřezová a volitelná opatření = témata Jde o zapracování průřezových a volitelných témat do udržitelné a dostupné plánované nabídky aktivit školního a mimoškolního vzdělávání pro rozvoj osobnosti, kompetencí, zájmu a nadání každého dítěte a žáka („Zažít úspěch“). V těchto plánovaných aktivitách musí být vždy zahrnuto: - začleňování dětí a žáků s potřebou podpůrných opatření do těchto aktivit; - zajištění finanční dostupnosti zavedených aktivit i po ukončení projektu po dobu minimálně dvou let. Obsahem plánovaných aktivit může být: - smysluplné trávení volného času, prázdnin, zapojování a rozvoj mimoškolních zdrojů a prostředí pro vzdělávání dětí a žáků; - programy neformálního a zájmového vzdělávání rozšiřující nabídku vzdělávání pro rozvoj kompetencí dětí a žáků o oblasti vědy a technologií – polytechnické vzdělávání, digitálních kompetencí, aktivní používání cizího jazyka, podnikavosti a iniciativy dětí a žáků, kulturního povědomí a vyjádření dětí a žáků. Zaměření aktivit s náměty pro inspiraci: • Rozvoj digitálních kompetencí dětí a žáků • Rozvoj kompetencí dětí a žáků pro aktivní používání cizího jazyka • Rozvoj sociálních a občanských kompetencí dětí a žáků • Rozvoj kulturního povědomí a vyjádření dětí a žáků • Investice do rozvoje kapacit základních škol • Aktivity související se vzděláváním mimo OP VVV, IROP a OP PPR
29
Příloha – Investiční a další priority - VZOR
Strategický rámec priorit MAP do roku 2023: Příloha – Investiční a další priority - VZOR
30
Strategický rámec - SR – nyní především investice do IROP, v dalších verzích i další investice a identifikace zdrojů financování + aktivity (měkké projekty) = aktualizace SR; - struktura informací pro KAP z MAP – bude vzorový dokument; - KAP ani MAP není novou strategií – principem je stavět na tom co v území již vzniklo a převést to do zacílených, konkrétních aktivit a projektů – nová je komunitní práce; - Role MAP – naučit a rozvinout akční plánování – školy, zřizovatele a další v území; - propojit jednotlivé aktéry v území - jasně stanovit priority vzdělávání a sjednotit je v jednom dokumentu - vydiskutovat a prioritizovat záměry jednotlivých aktérů v území - koncentrovat obdobné aktivity – domluvit se na společné realizaci = komplexnost
32
Aktivita 1 - Akční plánování
- smyslem je identifikovat tematické oblasti vzdělávání, které jsou z hlediska území významné; Podaktivity: 1. Rozvoj partnerství - sestavit ŘV - seznamování, navazování kontaktů, výměna zkušeností - vytváření funkčních partnerských vazeb - výstup: Řídící výbor, prezenční listiny a zápisy se společných jednání 2. Dohoda o prioritách - stanovit lokální vizi vzdělávání v území MAP - syntéza existujících místních strategií - stanovit prioritní oblasti rozvoje (nezbytné zohlednit povinná opatření) - Analýza (vyhodnocení dotazníkového šetření, zjištění potřeb investic, vymezení klíčových problémů a prioritních oblastí, SWOT-3 analýza pro každou z oblastí) - Strategický rámec Investiční priority
33
Aktivita 1 - Akční plánování
- smyslem je identifikovat tematické oblasti vzdělávání, které jsou z hlediska území významné; Podaktivity: 3. Akční plánování - sestavení akčního plánu – konkrétní opatření, odpovědnosti, termíny, měřitelnost (SMART) - pokud budou poptávány investiční aktivity, budou s tím souviset i měkké aktivity; - rozhodnutí, pro jaké aktivity spolupráce budou zpracovány logické rámce; - rozhodnutí, jaké jiné projektové záměry budou zpracovány do fáze přípravy projektů - výstup: neinvestiční opatření + finální verze MAP 4. Budování znalostních kapacit - vzdělávací aktivity – musí souviset s tvorbou MAP - výstup: prezenční listina ze vzdělávací akce, hodnocení přínosu
34
- uznatelná pouze pro MAP+
Aktivita 2 – Realizace plánu - uznatelná pouze pro MAP+ Aktivita 3 – Evaluace Závěrečnou aktivitou je evaluace, jejímž cílem je vyhodnotit úspěšnost procesů vytváření partnerství, výsledků a dopadů akčního ročního plánu, jeho dopady na strategii MAP a na základě vyhodnocení stanovit další kroky MAP. Volitelné aktivity: - Tvorba navazujícího MAP (pro následnou vyzvu vyhlášenou v roce 2018 na podporu MAP); - Dohody o spolupráci v aktivitách MAP. Výstupy: - Průběžné a závěrečná evaluační zpráva (povinné výstupy); - Logické rámce aktivit spolupráce (nepovinny vystup); - Dohody na realizaci aktivit spolupráce (nepovinny vystup).
35
Aktivita 4 – Řízení MAP Aktivita probíhá souběžně s tvorbou strategie a jejím cílem je vytvořit funkční aparát (implementační strukturu) k jejímu naplňování a řízení MAP. Ve vazbě na návrh strategie je nezbytné vytvořit odpovídající organizační strukturu (systém pracovních skupin, poradních orgánů, apod.), popsat komunikační mechanismy uvnitř MAP a popsat základní procesy fungování MAP. Části aktivity: - Identifikace dotčené veřejnosti, - Základní struktura partnerství, - Komunikační strategie
37
NÁVRH 6. Plán aktivit – časový harmonogram priorita - zpracování SR (vize, priority, cíle, indikátory) + investiční priority zpracovat výstupy z dotazníkového šetření MŠMT + případný sběr dat – do – úkol pro RT (zapojení PS elektronicky, osobní schůzky) v úterý – zasedání PS – první verze návrhu SR (bude rozeslán všem) – připomínkování elektronicky (zveřejnění návrhu veřejnosti) v úterý – veřejný workshop (PS+ŘV+hosté) – připomínkové řízení SR – ladění final verze v úterý – zasedání ŘV – schválení SR
38
7. Provozní záležitosti http://map-ub.webnode.cz/
39
Užitečné odkazy: Znalostní databáze a FAQ – projekt SRP: SR MAP – příklad dobré praxe – Milevsko (Jihočeský kraj) Hodnocení v oblasti školy a hodnocení inkluze v jednotlivých stupních škol: Informování a zapojování veřejnosti do procesu plánování: Metodika pro plánování sociálních služeb
40
Projekty výzvy č. 46 OP VK – Lokální strategie rozvoje vzdělávání Karviná - Jeseník - Rožnov pod Radhoštěm - Jihlava - Otrokovice - Třebíč - Český Brod -
41
8. Různé, diskuze
42
9. Závěr
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.