Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Zákazníci, návštěvníci, trhy, segmentace
Chování spotřebitele Zákazníci, návštěvníci, trhy, segmentace
2
Zákazníci - Návštěvníci
Občasní návštěvníci Pravidelní návštěvníci Turisté Místní návštěvníci
3
Assaelův model kupního chování
zaujetí při výběru ► rozdíly mezi produkty ▼ vysoké nízké velké, zákazník rozlišuje komplexní kupní chování chování hledající rozmanitost malé nebo je zákazník není s to rozlišit disonančně redukční chování stereotypní, zvykové chování
4
Vlivy působící na rozhodování zákazníků 7 „O“ (7 otázek)
Kdo jsou zákazníci – Occupants Co na trhu vyhledávají – Objects Proč, za jakým účelem – Objectives Kdo všechno se podílí na tomto procesu – Organizations Jak probíhají transakce a operace na trhu – Operations Kdy, při jaké příležitosti (stimuly) – Occasions Kde je odbytiště, kde se nakupuje – Outlets
5
Faktory ovlivňující chování zákazníka
Marketingové nástroje Produkt Cena Distribuce (čas + místo) Marketingová komunikace Ostatní podněty Okolí zákazníka Technologie Politické faktory Kulturní faktory Makroprostředí
6
Vnější vztahy Národohospodářský vývoj země
Vnější faktory působící jednosměrně na instituci Vnější faktory působící vzájemně TRH
7
Kulturní faktory Kultura Subkultura Společenské vrstvy
8
Sociální faktory Aspirační skupiny Nežádoucí skupiny
Referenční skupiny Členské skupiny Primární členské skupiny Rodina Sekundární členské skupiny Aspirační skupiny Nežádoucí skupiny
9
Osobní faktory Životní cyklus Životní styl Povolání
VALS Values + Lifestyles AIO Activities, Interests, Opinions Povolání Ekonomické podmínky
10
Psychologické faktory
Motivace Vnímání Učení Postoje
11
Potřeby a motivace zákazníků muzeí
Estetický prožitek Potřeba kontinuity a sounáležitosti s minulostí Potřeba společenské sounáležitosti Potřeba poznávání Potřeba úcty a obdivu Potřeba odpočinku
12
Modifikace produktu Skutečná modifikace Psychologické modifikace
Psychologické přemístění (změna mínění o značce) Konkurenční sesazení (změna mínění o konkurenčních značkách) Modifikace přikládaného významu (změna významu užitných vlastností) Zdůraznění opomíjených vlastností Modifikace zákazníkova ideálního produktu (změna ideální představy spotřebitele)
13
Segmentace zákazníků Segmentem rozumíme dostatečně velkou
jasně identifikovatelnou skupinu zákazníků.
14
Geografická segmentace
Místní zákazníci Tuzemští zákazníci přijíždějí z větší vzdálenosti Zahraniční návštěvníci Podle bydliště na obyvatele velkých a menších měst, příměstských oblastí a vesnic, nebo horských oblastí, příhraničních regionů apod.
15
Demografická segmentace
Pohlaví Věk Vzdělání Příjem Zaměstnání Životní cyklus rodiny
16
Psychografická segmentace
Společenské vrstvy Životní styl Osobnostní charakteristiky
17
Segmentace podle chování zákazníka
Příležitost Loajalita Připravenost Postoje
18
Segmentace firem a organizací
Velikost Místo Obor činnosti Zdroje
19
Subjektivní proměnné Zájmy a preference majitele Osobní vztahy
20
Výhody segmentace Pravidla segmentace
Velikost Měřitelnost Dostupnost
21
Soubor volby produktu Spotřebitelská přidaná hodnota
Celková spotřebitelská hodnota Hodnota produktu Hodnota služeb Hodnota personálu Hodnota image Celková spotřebitelská cena Peněžní cena Cena času Cena energie Cena psychiky
22
Modely rozhodování spotřebitele
Extenzívní řešení problému Limitované řešení problému Rutinní odezva Ekonomický pohled Kognitivní pohled Pasivní pohled Emocionální pohled Sociologický přístup Psychologický behaviorální přístup
23
Typy zákazníků Odborníci Znalci profesionálové Znalci amatéři
Průzkumníci, objevitelé Hledači zážitků Zprostředkovatelé Ovce Duchovní poutníci Zvědavci Konzumenti Snobi Kritici
24
Děkuji Vám za pozornost
Celý text najdete na Odkaz: Přednášky pro VŠE a FF UK Arts_3_Zakaznici Nebo stránky učitelů © Radka Johnová, 2007
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.