Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu"— Transkript prezentace:

1 Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM  Drahomír Havlíček Název DUM  Máj Kód DUM VY_32_INOVACE_ Datum vytvoření   Předmět  Český jazyk a literatura Tematická oblast  Interpretace literárního díla. Výstup ŠVP  Žák interpretuje literární text. Anotace DUM Prezentace obsahuje informace o knize Máj a základní informace o K. H. Máchovi. Metodický popis  Prezentace určená jako podpora interpretace knihy Máj. Jejího zasazení do kontextu vývoje české literatury. Hodnocení  Prezentace se osvědčila. Žáci reagovali a uplatňovali informace získané vlastní četbou. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

2 Máj Karel Hynek Mácha

3 Okolnosti vzniku napsán na přelomu let 1835 a 1836
vydán r na vlastní náklady autora 600 výtisků autor si zajišťoval i prodej

4 Postava otcovraha pravděpodobně podle skutečné události
předlohou postava mladíka – otcovraha: cca 60 let před napsáním Máje zabil Hynek z Dubé svého otce z dosud nejasných důvodů byl odsouzen k trestu smrti lámáním v kole a krutá poprava byla r vykonána (poslední svého druhu v Čechách)

5 Postava loupežníka pravděpodobným vzorem severočeský
loupežník Václav Kumr vůdce loupežníků několik let vězněn v Brně na Špilberku zemřel přirozenou smrtí dlouho po propuštění

6 Kompozice Máje lyricko-epická skladba 4 zpěvy a 2 vložené pasáže
(tzv. intermezza=mezihry, mezizpěvy) mluví se i o básnické povídce (popisné a úvahové pasáže převládají, děj ve druhém a třetím zpěvu)

7 Jednotlivé části Máje zvolání: Dalekáť cesta má! Marné volání!
věnování panu Hynkovi Kommovi báseň Čechové jsou národ dobrý! snaha přiblížit se všeobecnému dobovému názoru, velmi populární, dokonce zhudebněna

8 1. zpěv líčení májové přírody prostoupené láskou
láskou zasažena nejen dívka sedící na skále a vyhlížející milého, ale i jezero, luna Končí Jarmila svůj život skokem do jezera? … a krajina kolem šepce: „Jarmilo!“ V hlubinách vody: „Jarmilo! Jarmilo!!“

9 2. zpěv Vilém čeká na popravu ve vězení
úvahy o vlastním životě – vyhnán z domova otcem, vyrůstal mezi loupežníky, stal se jejich vůdcem, zabil svůdce milenky – vlastního otce (typický romantický hrdina) necítí vinu – vše bylo dáno osudem →obvinění společnosti hlavní téma jeho úvah – vidina nicoty, nejistota z toho, co následuje po smrti (filozofické, existenciální otázky, nebo pouze romantický splín?)

10 1. intermezzo příprava mrtvých na příchod Viléma
inspirováno pověrou, že poslední mrtvý na hřbitově musí držet stráž až do příchodu dalšího nebožtíka

11 3. zpěv líčení Vilémovy popravy
Vilém si uvědomuje svou sounáležitost s přírodou, krajinou, vlastí

12 2. intermezzo líčení pocitů Vilémových kamarádů, členů jeho
tlupy po vůdcově smrti truchlí oni i příroda

13 4. zpěv po mnoha letech přijíždí vypravěč na místo
popravy, nalézá Vilémovu kostru na popravčím kole v hospodě mu je vyprávěn celý příběh přijíždí znovu na jaře vypravěč, Mácha splývá s Vilémem

14 Vilém versus Mácha celým příběhem nás provází vypravěč (Mácha?)
ztotožnění autora a hlavního hrdiny (v duchu romantismu) zjevné zejména na konci skladby Je pozdní večer – první máj – večerní máj – je lásky čas; Hrdliččin zve ku lásce hlas: „Hynku! – Viléme!! – Jarmilo!!!“

15 Jazykové prostředky Máje
epiteta: májový večer místo večerní máj kontrasty: světlo/tma, život/smrt kupení podobně znějících slov: lhal lásky žel eufonie (libozvučnost): vše lazurným se pláštěm krylo, ach zemi krásnou, zemi milovanou, kolébku mou i hrob můj, matku mou kakofonie: řetězů řinčí hřmot

16 Jazykové prostředky Máje
originální oxymórony: umřelé hvězdy svit, mrtvé milenky cit, zbortěné harfy tón verše končící jednoslabičnými slovy – do té doby v české poezii neobvyklé (Mácha = kníže české poezie) dynamická slovesa užívání barev (zejména modrá a bílá) opakování celých celků → hudebnost veršů

17 Prostor a čas Máje prostor jasně vymezen – Máchovo jezero, hrad
Bezděz, májová příroda, vězení a popraviště čas – mnohokrát v básni řešen, příběh neukotven sice v čase, čas však subjektivně prožíván jasně deklarován strach z budoucnosti, která dýchá hrůzou, existenciální otázky po tom, co je po smrti

18 Dobové přijetí Máje zásadní odmítnutí z českého prostředí (doba
vrcholícího národního obrození, jiné priority) jmenovitě F. L. Čelakovský, K. J. Erben (viz balada Záhořovo lože), J. K. Tyl (povídka Rozervanec) příznivější ohlasy z Polska a Německa jednoznačné ocenění v Čechách až májovci roku 1858

19 Karel Hynek Mácha (1810 – 1836) romantik nejen dílem, ale i životními osudy mládí prožil v Praze, vystudoval filozofii a advokátní praxi vykonával v Litoměřicích navštěvoval české hrady a podnikal dlouhé cesty (např. do Itálie) účastnil se veřejného života – ochotník psal nejprve německy, záhy však česky nevyrovnaná láska k Eleonoře Šomkové smrt po náhlém onemocnění (pravděpodobně cholera) pohřeb v plánovaný den svatby

20 Zpracování Máje několikrát zhudebněno různé dramatizace
r film – režie F. A. Brabec, hudba Support Lesbiens

21 Seznam použitých zdrojů:
MÁCHA, Karel Hynek. Máj. V nakl. Fragment 1. vyd. Praha: Fragment, 2010, 61 s. ISBN SOUKAL, Josef. Literatura pro II. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2002, 309 s. ISBN


Stáhnout ppt "Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu"

Podobné prezentace


Reklamy Google