Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

PODPORA ŽÁKŮ S OMJ V PRAXI: MOŽNOSTI, PŘEKÁŽKY A INSPIRACE

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "PODPORA ŽÁKŮ S OMJ V PRAXI: MOŽNOSTI, PŘEKÁŽKY A INSPIRACE"— Transkript prezentace:

1 PODPORA ŽÁKŮ S OMJ V PRAXI: MOŽNOSTI, PŘEKÁŽKY A INSPIRACE
Kristýna Titěrová PODPORA ŽÁKŮ S OMJ V PRAXI: MOŽNOSTI, PŘEKÁŽKY A INSPIRACE

2 MOŽNOSTI PODPORY DĚTÍ/ŽÁKŮ S OMJ
Jazyková příprava (§20 ŠZ - Vzdělávání cizinců) - tzv. třídy pro jazykovou přípravu - týká se jen nově příchozích cizinců bez ČJ na ZŠ (+poslední rok MŠ) - jde o výuku češtiny přizpůsobenou potřebám nově příchozích (tj. ČDJ) - min. 70 vyučovacích hodin po dobu max. jednoho pololetí Na kmenové škole nebo v krajem jmenované (týká se hlavně EU) Vyhláška 48/2005 Sb. o plnění povinné šk. docházky Podpůrná opatření (§16 ŠZ ) týkají se všech, vztahují se k podpoře z důvodu odlišných kulturních a životních podmínek 1. stupeň PO – pouze pro hodně pokročilé žáky - PLPP  doporučení ŠPZ: 2. stupeň PO – nedostatečná znalost ČJ, 3 hod. ČDJ (max.120 za rok) – ZŠ, SŠ/ 1h ČDJ –M (max. 80/rok), IVP 3. stupeň PO – neznalost ČJ, 3 hodiny ČDJ (max.200 za rok) – ZŠ, SŠ, 1h ČDJ –MŠ (max. 110/rok), IVP, asistent pedagoga Vyhláška č. 27/2016 Sb. - Vzdělávání žáků se SVP

3 ALE!!!!! Metodický pokyn NÚV pro poradny (loňský školní rok):
Cizinců se §16 týká pouze v případě, že mají ještě jiné SVP než neznalost jazyka. Jinak jsou podpořeni z §20 ŠZ. Nebo v případě, že podpora z §20 byla nedostatečná a je stále potřeba děti a žáky podpořit.

4 TŘÍDY PRO JAZYKOVOU PŘÍPRAVU
(Školský zákon č. 561/2004 Sb., Vyhláška č. 48/2005 Sb.) ALE!!! - 2 linie (EU vz. ostatní) – nejasná „organizace“ - 3 RP, 1 DP – administrativa, neflexibilní, nenárokové - pouze cizinci, pouze ZŠ, pouze 70 vyučovacích hodin! Ilustrační příklad r. 2016: V roce 2015/16 – celkem cizinců v ZŠ (Praha 6824) Z toho 4 tis. Slováků (900 v Praze) Žádosti o RP 3Z –154 škol za 13 mil. (Praha 51 škol za 7,7 mil.) ŽOMO, azyl – 8 škol za 2 mil. EU – 35 škol za 900 tisíc…  z 4115 škol cca ½ má cizince (ČŠI) Kč na 1 cizince 1125,-  16 Kč/hod LUCIE

5 STANOVISKA ČŠI A MŠMT ČŠI ŠPZ/PPP nesmí odmítat vyšetřování cizinců, přestože chybí nástroje (jazyková diagnostika, tlumočníci, nadbytečnosti vyšetření) §20 a §16 se nevylučují, ale doplňují (mají odlišný účel) MŠMT Nárok na poradenskou činnost ŠPZ všichni (včetně cizinců) PPP Neznalost jazyka= SVP Podpora z §20 je nároková, pokud není dostačující, je třeba zajistit i podporu z §16 (pokud neznalost jazyka je i SVP)

6 INSPIRACE OBLAST ČEŠTINY JAKO DRUHÉHO JAZYKA (ČDJ)
Vzdělávací obsah ČDJ - intenzivní výuka pro začátečníky (jazyková příprava) – do +/- A2 Materiály na výuku ČDJ Tipy na učebnice E-Learning SEMINÁŘE PRO PEDAGOGY - Úvod do výuky češtiny jako cizího/druhého jazyka, Výuka češtiny jako druhého jazyka Rozsah: 4, 8, 16, 40 a 120 hodin

7 INSPIRACE OBLAST ZAPOJOVÁNÍ DO VÝUKY PŘEDMĚTŮ
Zapojení do výuky – principy Materiály do jednotlivých předmětů (Prv, Př, D, Z, ČJ, Překladové slovníčky SEMINÁŘE PRO PEDAGOGY – Principy práce s žáky s odlišným mateřským jazykem ve výuce, Metody ve výuce s žáky s odlišným mateřským jazykem Rozsah: 4, 8, 40 a 120 hodin

8 DĚKUJI ZA POZORNOST! Kristýna Titěrová
META, o.p.s – Společnost pro příležitosti mladých migrantů


Stáhnout ppt "PODPORA ŽÁKŮ S OMJ V PRAXI: MOŽNOSTI, PŘEKÁŽKY A INSPIRACE"

Podobné prezentace


Reklamy Google