Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU: 1.07/1.4.00/ Jaroslav Seifert
2
Datum vytvoření projektu
březen 2012 Ročník 9. Popis prezentace Žáci budou seznámeni s životem a tvorbou Jaroslava Seiferta. Napíší si zápis do sešitu a rozeberou jednu jeho báseň.
3
Jaroslav Seifert (1901 – 1986)
4
Jaroslav Seifert (1901 – 1986) Český básník, prozaik, publicista, překladatel a spoluzakladatel poetismu. V roce 1984 získal Nobelovu cenu za literaturu. V roce 1929 byl vyloučen z komunistické strany, protože podepsal manifest proti vedení KSČ. V období kolem tzv. pražského jara ( ) se Seifert politicky a kulturně angažoval, stal se předsedou Svazu českých spisovatelů. V 70. letech odešel do ústraní a začal spolupracovat s disentem a stal se jedním z prvních signatářů Charty 77. Jeho dílo bylo vydáváno v samizdatu.
5
Tvorba: Za svůj život napsal kolem 30 básnických sbírek:
Vějíř Boženy Němcové Šel malíř chudě do světa – verše k obrázkům Mikoláše Alše Píseň o Viktorce – pojednává o osudu Viktorky a její autorky B. Němcové Maminka – vzpomínky na dětství, na maminku, která dokázala udělat domov krásným, i když byli chudí. Chlapec a hvězdy – verše k obrázkům Josefa Lady. Býti básníkem – jeho poslední sbírka, přemýšlí, co jako básník dokázal. Došel k závěru, že jeho život měl smysl, protože dával radost.
6
Píseň o dešti Chtěl bych vám říci větu z paměti,
čas mi ji dávno smazal na tabuli; zas šumí déšť, dnes však jen pro ……, a ty se šťastné pod okapem……………. A když jim kapky bijí v kapuce, hned v kalné stružce rozhrčí se mlýnek, se závistí jim hledím na …………… a prchám, prchám nazpět do ………………. Až ustane, chci říci někomu, s nímž pod střechou jsme trpělivě stáli, že ještě chvíli prší ze…………… a ještě dlouho teče z ……………….
7
Píseň o dešti Chtěl bych vám říci větu z paměti,
čas mi ji dávno smazal na tabuli; zas šumí déšť, dnes však jen pro děti, a ty se šťastné pod okapem tulí. A když jim kapky bijí v kapuce, hned v kalné stružce rozhrčí se mlýnek, se závistí jim hledím na ruce a prchám, prchám nazpět do vzpomínek. Až ustane, chci říci někomu, s nímž pod střechou jsme trpělivě stáli, že ještě chvíli prší ze stromů a ještě dlouho teče z katedrály.
8
Rozbor básně: 1. Báseň je ze sbírky autora 2. K hlavním motivům básně patří 3. Báseň (patří – nepatří) k nonsensové poezii. 4. Báseň (je – není) rozdělena na sloky, všechny sloky (mají – nemají) stejný počet veršů. 5. Báseň je – není pravidelná. 6. Báseň má celkem veršů, které jsou rozděleny do slok. 7. Báseň (má – nemá) výrazný rytmus. 8. V básni (jsou – nejsou) rýmy. Např. 9. Rým je 10. V básni jsme našli tyto básnické prostředky:
9
Použité zdroje: http://www.osobnosti.net/jaroslav-seifert.htm
SOUKAL, J. Čítanka 9 (literární výchova pro 6. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií). Praha: SPN, 2002.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.