Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Michelanagelo Merisi zv. Caravaggio
Barokní naturalismus VY_32_INOVACE_DVK_3_4 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ / Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava
2
Počátek barokní malby je do velké míry spojen s tvorbou Caravaggia
Působení Počátek barokní malby je do velké míry spojen s tvorbou Caravaggia Caravaggio působil hned na několika místech Itálie. Bylo to zejména proto, že měl konfliktní povahu a stále se dostával do sporů se zákonem.
3
Řím a Neapol Nejdříve působil v Římě, kde se však dopustil vraždy a tak musel utéct do Neapole. V obou těchto městech zanechal hlubokou uměleckou stopu. Řím i Neapol následně fungovala jako centra barokní malby, kam za školením mířili malíři z celé Evropy.
4
Naturalismus Caravaggio byl malíř, který nenáviděl konvence a velmi rád experimentoval. Mezi charakteristické znaky jeho stylu, patří užití modelů „z ulice“. Tito prostí lidé jsou zobrazeni drsným naturalistickým způsobem.
5
Úspěch naturalismu Tento realisticko-naturalistický způsob zobrazení slavil u barokní katolické církve a věřících velký úspěch Konečně byli totiž hrdinové náboženských scén zobrazeni prostě. Pro věřící bylo daleko snazší se s nimi identifikovat a církev tak získala skvělý propagační nástroj
6
Povolání sv. Matouše – 1600 (obr. 1)
7
Tenebrismus Druhým výrazným znakem Caravaggiovy malby je práce se světlem Malíř noří svoje scény do temnoty, se kterou kontrastuje ostré světlo Světlo přichází z neviditelného zdroje, zpravidla z levého horního rohu (sklepní světlo) Tento styl bývá označován jako temnosvit či taktéž tenebrismus
8
Nevěřící Tomáš (obr. 2)
9
Divák se cítí být bezprostředním účastníkem děje
Umístění postav Caravaggio umisťuje do svých obrazů vždy velmi omezený počet postav Natlačí je na okraj plátna Ruší tak bezpečnostní bariéru mezi divákem a obrazem Divák se cítí být bezprostředním účastníkem děje
10
Následovníci Caravaggio se stal jedním z nejvlivnějších evropských malířů 17. a 18. stol. Již během jeho života začalo jeho styl napodobovat mnoho malířů z nejrůznějších zemí. Bývají označování jako „Caravaggisti“
11
Judita a Holofernes – 1599 (obr. 3)
12
Obrazová dokumentace Obrázek č. 3
Obrázek č. 1 Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: t_Thomas_by_Caravaggio.jpg Obrázek č. 2 Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: atthew_by_Carvaggio.jpg Obrázek č. 3 Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: olofernes_by_Caravaggio.jpg
13
Použitá literatura a zdroje
Toman, R. (ed.), Baroko: architektura, sochařství, malířství. Praha, Slovart 2007. Matějček, A., Dějiny umění v obrysech. Praha 1958
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.