Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Číslo projektu CZ.1.07/ / Název školy SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Estetické vzdělávání Předmět Český jazyk a literatura Tematický okruh Česká próza a drama 20. století Název materiálu Představitelé české prózy a dramatu 1. pol. 20. století Číslo materiálu VY_12_INOVACE_1A_CJ_08(32) Autor Mgr. Anežka Chládková Datum tvorby Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora. Anotace: Určená pro žáky 1. ročníku nástavbového studia (popř. 1. ročníku SOU). Prezentace určená k interaktivní práci žáků při hodině. Metodické pokyny: Prezentace je určena jako podpůrný materiál k výkladu učitele a interaktivní práci žáků, lze použít i k opakování učiva. Prvních pět úloh společně s žáky ( první úloha s animací podporující výklad). Dále čtyři příklady s nabídkou výběru výsledků. Některý z žáků dostane myš a z nabídky řešení příkladů vybírá správnou možnost. A na závěr čtyři příklady k samostatné práci žáků. Čas: cca min.
2
Větou „Tak nám zabili Ferdinanda“ začíná román:
Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války Bylo nás pět Lovci mamutů Cirkus Humberto
3
Autorem této knihy je Jaroslav Hašek Eduard Bass Eduard Štorch
Karel Poláček Jaroslav Hašek
4
O jakou válku se v románu jedná?
O 2. světovou O 1. světovou O třicetiletou O žádnou – slovo válka je jen v názvu
5
Kdo je vypravěčem v knize „Bylo nás pět“?
Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války Hlavní hrdina Petr Bajza Spisovatel Karel Čapek Dospělý vypravěč Spisovatel Karel Poláček
6
Jak se snaží Péťa hovořit?
Velmi hrubě, vulgárně; předvádí se. Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války Hovoří velmi nespisovně. Hovoří pouze nářečím. Velmi spisovně, někdy volí knižní i nářeční výrazy.
7
V čem je hlavní význam románu „Cirkus Humberto“?
Oslavuje českou šikovnost. Oslavuje tulácký a svobodný život lidí od cirkusu. Zdůrazňuje bohatství a majetek cirkusáků. Varuje před lidmi od cirkusu.
8
Kdo je autorem děl „Bílá nemoc“ a „Matka“?
Karel Poláček Karel Čapek Jaroslav Hašek Jan Werich
9
Tato díla jsou: Divadelní hry Oslavuje tulácký a Romány
svobodný život lidí od cirkusu. Romány Dětské knížky Básnické sbírky
10
Jaký je jejich hlavní námět?
Varují před nakažlivými chorobami. Varují před válkou - jsou protiválečná. Zobrazují rodinné vztahy. Zdůrazňují bohatství a majetek lékařů.
11
Jaké knihy psal Eduard Štorch?
Oslavuje českou šikovnost. Historické válečné Humoristické Historické – hlavně z pravěku Pohádkové
12
Kterou knihu E. Štorch nenapsal?
Lovci mamutů Oslavuje českou šikovnost. Minehava Osada Havranů Klabzubova jedenáctka
13
S kým spolupracoval J. Werich?
S Eduardem Bassem Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války S Karlem Čapkem S Eduardem Štorchem S Jiřím Voskovcem
14
A pokračujeme…
15
Alquist motá se k nim: Lidé. Vy – vy- vy- jste lidé
Alquist motá se k nim: Lidé? Vy – vy- vy- jste lidé? Helena vykřikne a odvrátí se. Alquist: Vy jste snoubenci? Lidé? Odkud se vracíte? Hmatá na Prima. Kdo jste? Primus: Robot Primus. Alquist: Jak? Ukaž se děvče! Kdo jsi! Helena: Robotka Helena. Jak se jmenuje dílo, ze kterého je ukázka? Kdo je jeho autorem? O jaký žánr se jedná? Názor odůvodni. Jak se nazývají části, které jsou psány proloženě? Které slovo z této ukázky přešlo do mnoha dalších jazyků? Používáme i my slova z cizích jazyků? Proč? Uveď příklad.
16
Pokud jste byli úspěšní, patří vám
17
Použité zdroje: PAROLKOVÁ, Eva; SPURNÁ, Marie. Literární výchova pro odborná učiliště. Praha: Nakladatelství PARTA, s.r.o., 2005, ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.