Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
ČÍNA
2
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky ICT AUTOR: Jana Rykrová TEMATICKÁ OBLAST: Dějepis NÁZEV DUMu: Čína POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: KÓD DUMu: JR_DĚJEPIS_16 DATUM TVORBY: ANOTACE (ROČNÍK): Prezentace byla použita v dějepisném semináři jako součást tématu „Moderní dějiny“. Je to prezentace výkladová. Soustřeďuje se na situaci v Číně ve 2. polovině 20. století, ale v souvislosti s předchozím vývojem.
3
19. století Opiové války Industrializace Čínská buržoazie Xenofobie
Povstání boxerů Soupeření s Japonskem a Ruskem 1894: čínsko-japonská válka o Koreu 1900: rusko – japonská válka (Mandžusko)
4
Buržoazní revoluce Poč. 20. století Strana: Kuomintang
Představitel: Sunjatsen Heslo: nacionalismus, demokracie, blaho lidu Povstání na různých místech země 1912 – republika, (pád císařství)
5
Kuomintang X Komunistická strana Číny
Meziválečné období 1925: zemřel Sunjatsen, nástupce Čankajšek Občanská válka: Kuomintang X Komunistická strana Číny 1931 – Japonsko obsadilo Mandžusko (součást Číny) Válka mezi Čínou a Japonskem do r. 1945
6
Druhá světová válka 1931 – Japonsko obsadilo Mandžusko (součást Číny)
válka mezi Čínou a Japonskem do r. 1945 vnitročínské rozpory ustoupily do pozadí Čína patří mezi vítězné státy po porážce Japonska občanská válka pokračuje
7
Vítězství komunistické strany
Občanská válka končí vítězstvím komunistické strany 1949 Čínská lidová republika Mao ce-tung Čankajšek - uprchl na Tchaj-wan - vyhlášena Čínská republika - člen OSN, legitimita
8
Čínská lidová republika
diktátorský, totalitní režim Mao ce-tung (1976 zemřel) kolektivizace znárodnění rozpory se SSSR – Čína neuznává hegemonní postavení SSSR v socialistickém bloku, normalizace vztahů až 1989
9
Politika velkého skoku
50. léta „velký skok“ ke komunismu komuny– samosprávné oblasti, hospodářská soběstačnost, rozdělování rovným dílem, vlastní armáda, školství katastrofální následky – na poč. 60. let rozvrat hospodářství, hladomor
10
Kulturní revoluce 1965 – 69 cíl: vymýtit buddhismus, konfucianismus
odstranit Maovy odpůrce rudé gardy – zfanatizovaní mladí lidé (studenti, dělníci) - teror ničení památek, likvidace inteligence ve školách – jen Maovo učení 10-20? milionů obětí
11
Kulturní revoluce skončila zásahem armády proti rudým gardám.
12
Masakr na náměstí Nebeského klidu
demonstrace, hlavně studenti červen 1989 požadavek demokratizace součást rozsáhlejšího povstání (duben – červen) brutální zásah armády, tanky důsledky: vyhoštění zahraničních novinářů cenzura reakce západních států: embargo na dovoz zbraní
13
Současnost hlavní představitel: Teng Siao-pching
ekonomické reformy – socialistická tržní ekonomika (povoleno soukromé vlastnictví, liberalizace trhu, zahraniční investice) kontakty se Západem (ekonomický potenciál Číny) okupace Tibetu porušování lidských práv jaderné zbraně
14
Shrnutí Kdy proběhla v Číně buržoazní revoluce?
Kdo vedl v meziválečném období občanskou válku? Kdy vznikla Čínská lidová republika? Jaké „experimenty“ byly uskutečněny v 50. a 60. letech? K jaké události došlo v červnu 1989? Jaké jsou současné vztahy Číny a Západu?
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.