Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Souhrnná cvičení-pohyb těles
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 10/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.7.A.13_souhrnna_cviceni_pohyb_teles Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA Souhrnná cvičení-pohyb těles Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k celkovému zopakování učiva o pohybu těles. Žák odpovídá na otázky, řeší úlohy o pohybu tělesa. Vypočítává fyzikální veličiny rychlost, dráhu a čas. Žák umí převody jednotek jmenovaných fyzikálních veličin.
2
1. Vyřešte úlohu: Sedíš na kole sjíždějícím z kopce
1.Vyřešte úlohu: Sedíš na kole sjíždějícím z kopce. Urči, jsi-li v klidu, nebo v pohybu: a) vzhledem ke kamarádovi, který stojí na kopci, b) vzhledem k mostu, c) vzhledem k sedlu kola. b) pohyb a) pohyb c) klid
3
2. Hanka stojí na břehu řeky
2. Hanka stojí na břehu řeky. Pozoruje Petra, který se blíží s loďkou ke břehu. Na loďku si sedne motýl. Petr říká, že motýl sedí v klidu na loďce. Hanka říká, že se motýl pohybuje ke břehu. Kdo má pravdu? Vyberte správnou odpověď: Odpověď zdůvodněte. Pouze Hanka Pouze Petr Petr i Hanka
4
3. Pan Novák sedí v autobusu, který jede přes most
3. Pan Novák sedí v autobusu, který jede přes most. Rozhodněte, zde je pan Novák v klidu, nebo v pohybu: a) vzhledem k podlaze autobusu, b) vzhledem k protijedoucímu automobilu, c)vzhledem k nákladnímu automobilu, který jede za autobusem stejnou rychlostí. a) klid b) pohyb c) klid
5
4. Jak se nazývá dráha (čára), kterou těleso opisuje při pohybu?
trajektorie
6
5. Rozhodněte, zda je pohyb štěrku přepravovaného pásovým dopravníkem na hromadu: a) posuvný, nebo otáčivý, b) nerovnoměrný, nebo rovnoměrný? POSUVNÝ ROVNOMĚRNÝ
7
6. Zaznamenejte do tabulky, jaký pohyb konají tělesa:
posuvný otáčivý přímo- čarý křivo- rovno- měrný nerovno-měrný Vrtule vrtulníku List padající ze stromu Ručička hodinek Země Horolezec na skále Pohyblivé schody Kotouč brusky
8
7. Vyhledejte, jakou průměrnou rychlostí se pohybují vybraní živočichové a správně přiřaďte:
sokol gepard delfín tučňák Rychlost [km/h ] 300 65 15 112 50
9
8. Kdo se pohybuje rychleji, běžec, který uběhne m za 2 minuty a 30 sekund, nebo cyklista, který etapu dlouhou 231 km urazí za 5 hodin a 30 minut? Úlohu vypočítejte a vyberte správnou odpověď: Běžec, v=46 km/h Cyklista, v=44 km/h Cyklista, v=42 km/h
10
9. Hloubka moře se zjišťuje tak, že se vyšle zvukový signál ke dnu moře. Jak hluboké je moře, jestliže zvukový signál vyslaný z lodi se vrátil za 4 sekundy? Rychlost zvuku ve vodě je m/s. Úlohu vyřešte a vyberte správné odpovědi: 3 000 m 300 m 3 km
11
10. Auto jede rovnoměrným pohybem rychlostí 30 km/h
10. Auto jede rovnoměrným pohybem rychlostí 30 km/h. Za jak dlouhou dobu ujede 80 km? Úlohu vyřešte a vyberte správnou odpověď: za 2 hod. 20 min. za 2 hod. 30 min. za 2 hod. 40 min.
12
Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 7. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN Tesař J., Jáchim F., Fyzika 1 pro ZŠ, Fyzikální veličiny a jejich měření, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN Tesař J., Jáchim F., Fyzika 2 pro ZŠ, Síla a její účinky-Pohyb těles, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN Rauner K., Havel V., a kol., Fyzika 7 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus 2005 galerie office [cit: ] [cit: ] [cit: ] jpg [cit: ] [cit: ] [cit: ] fV8ep6e8LA/s200/b%C4%9B%C5%BEec.gif [cit: ] [cit: ] [cit: ]
13
Metodika prezentace: Prezentace slouží k zopakování naučeného učiva.
Žák odpovídá na otázky týkající se pohybu těles. Žák umí rozdělit pohyb tělesa. Žák vyhledává rychlosti pohybu živočichů. Žák vyplňuje tabulky, přiřazuje správné odpovědi. Žák dokáže určit průměrnou rychlost pohybu tělesa. Žák odvodí ze vzorce pro rychlost výpočet dráhy a času. Žák vypočítává příklady na dráhu a čas pohybu těles.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.