Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2 -Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ TEMA: Změny slovního významu
2
Změny slovního významu
a) zužování (např. dobytek: původně vše, co člověk získal, dnes hospodářská zvířata= získaná část) b) rozšiřování (např. limonáda: původně nápoj z citronu, dnes nealko) c) přenášení pojmenování (spojitost s původním)
3
konkretizace abstrakt
(např. cukrářství: abstraktní slovo, zaměstnání, místo) abstraktizace konkrét ( např. jádro, jádro problému) metaforické – na základě podobnosti (např. mandle v krku-tvar) metonymické- na základě věcné souvislosti (např. číst Jiráska= jeho spisy) synekdochické - na základě věcné souvislosti kvantitativní ( např. vrátit se pod rodnou střechu= dům)
4
d) posun významu zhoršování (např. baba: původně stará žena, dnes zbabělec) zlepšování e) oslabování, zesilování, protiklad eufemismus - zjemnění (např. zemřít = odejít, zesnout) dysfemismus - opak eufemismu (např. zemřít= chcípnout) litotes - oslabení popřením protikladu (např. to není pravda = lež) hyperbola (nadsázka) - pojmenování zveličující (např. čekat věčnost) ironie - pojmenování v opačném významu, zlehčující, posměšné (např. To je pěkný pořádek!) kakofemismus (opak ironie) - hrubé slovo použito jako mazlivé (např. Ty potvůrko.)
5
Pokuste se urči t jazykové prostředky užité v následujících větách
1) Stokrát jsem ti říkala….. 2) Zavřel oči navždy. 3) Necítí se zdráva. 4) Ta huba mu ale jede. 5) Potvůrko moje malá.
6
1) hyperbola 2) eufemismus 3) litotes – je nemocná 4) dysfemismus 5) kakofemismus
7
Metodický list Zpracoval: Mgr. Naděžda Tománková
Cílová skupina: žáci středních škol Rok vytvoření: 2012 Anotace: Materiál slouží k opakování a rozšíření učiva českého jazyka ZŠ. Probírané pojmy souvisí se změnami slovního významu. Obsahuje úlohu k procvičení a klíč Předpokládaný přínos (výstup): rozšíření a upevnění učiva základní školy Pomůcky: dataprojektor, počítač Předpokládaný čas: 25 minut Postup: Teoretický základ představuje definování učiva, úkol v materiálu je určen k jeho pochopení a k procvičení. Souhlasím se zveřejněním mého příspěvku v knižní či elektronické podobě jako metodického materiálu.
8
zdroj MARIE SOCHROVÁ. Český jazyk v kostce vyd. Praha: Fragment, ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.