Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2887 Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2887 Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“"— Transkript prezentace:

1 Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“ OP VK Výukový materiál Název DUMu: VY_52_INOVACE_03_3_KYSELOST–ZÁSADITOST Číslo skupiny: 2 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / CHEMIE / kyselé, zásadité Druh učebního materiálu: PREZENTACE Metodický list: NE Anotace: Seznámení s pojmy zásadité, kyselé. Indikátory a jejich použití, prezentace slouží jako procvičení nově probírané látky i jako podklad pro zápis do sešitu. Ověřeno ve třídě: IX. A. Datum ověření: Prohlášení: Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebníma fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám)dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Prohlašuji dále, že výše uvedený materiál jsem ověřil(a) ve výuce a provedl(a) o tom zápis do TK. Dávám souhlas, aby moje dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoliv zveřejňováno, používáno, upravováno a uchováváno. Datum: Podpis:

2 kyselé x zásadité zápis do sešitu kyseliny zásady (hydroxidy)
obr. č.1 kyseliny látky ve vodě uvolňují kationty vodíku H+ zásady (hydroxidy) obsahují hydroxidové anionty OH- (popř. amonný kation NH4+)

3 Kyselost i zásaditost patří mezi vlastnosti, které lze určit i lidskými smysly
Kterým smyslem? Proč není vhodné využívat pro zjišťování kyselosti (zásaditosti) právě chuť?

4 Proč není vhodné využívat pro zjišťování kyselosti (zásaditosti) chuť
Lidská chuť je individuální, nelze hodnoty kvantifikovat Ne vždy víme o jakou chemickou látku se jedná Téměř všechny kyseliny i zásady jsou nebezpečné (žíravé, leptavé) …a mnohé navíc jedy

5 míru kyselosti (zásaditosti) bylo třeba stanovit a číselně vyjádřit
Proč? kyseliny, látky neutrální, zásady mají jiné vlastnosti, jinak reagují abychom věděli jaká bezpečnostní pravidla máme při manipulaci s látkou uplatňovat

6 pH určuje míru kyselosti či zásaditosti
je vyjádřeno jako záporně vzatý dekadický logaritmus koncentrace oxoniových kationtů v roztoku ...c značí koncentraci iontu (H3O+). pH nabývá hodnot od 0 do 14 (platí pro vodné roztoky). Chemicky čistá voda má při pokojové teplotě pH 7 (při 100 °C zhruba 6), kyseliny od 0 do 7, zásady od 7 do 14.

7 k rozdělení hodnot kyselosti – zásaditosti byla přiřazena barevná škála
kyseliny jsou značeny červeně neutrální látky zeleně zásady modře

8 příklady látek, jejich hodnoty pH obr. č.2

9 Toto barevné rozdělení nebylo náhodné, ale vychází z reálných zabarvení indikátoru.

10 indikátory zápis do sešitu indikátor = ukazatel
indikátor je látka, která umožňuje důkaz přítomnosti jiných látek tím, že mění barvu obr. č 3

11 nejběžnější indikátory
zápis do sešitu nejběžnější indikátory Lakmus reaguje k kyselinami červeným zbarvením reaguje se zásadami modrým zabarvením Fenoftalein reaguje s kyselinami bez změny zabarvení reaguje s hydroxidy fialovým zabarvením

12 obr. č 4

13 Ze zabarvení kterého z indikátorů vychází barevná škála
Ze zabarvení kterého z indikátorů vychází barevná škála? lakmus fenoftalein

14 Kde v běžném životě je možné se s použitím lakmusu – ve formě tzv
Kde v běžném životě je možné se s použitím lakmusu – ve formě tzv. lakmusových papírků setkat? u lékaře pro orientační změření pH moči

15 měření hodnoty pH zápis do sešitu lakmusové papírky
vhodné pro měření, kde nepotřebujeme přesné hodnoty pH-metry přístroje na měření hodnost pH (vysoká přesnost)

16 přiřaď látky kyselé neutrální zásadité neochucená voda jedlá soda
citronová šťáva kyselina sírová vápno

17 citace obr. č. 1, 3, 4 Beneš.P, Pumpr V., Banýr J.: Základy chemie 1.díl pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. Praha: Fortuna, s. ISBN obr. č. 2 In wikipedia: the free encyklopeddia [online]. St.Petersburg (Florida): Wikipedia Foundation, , last modifakated on [cit ]. Dostupné z WWW: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Stanislava Kolářová.


Stáhnout ppt "Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2887 Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“"

Podobné prezentace


Reklamy Google