Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_32-16 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice Autor Ing. Michal Kronika Tematický celek Dopravní stavby Ročník 3. – 4. Datum tvorby Anotace - názorný výklad nové látky a okamžité procvičení - prezentace Metodický pokyn výkladová prezentace na interaktivní tabuli nebo projektor Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
2
Novověké mosty v Čechách
Dopravní stavby Novověké mosty v Čechách
3
Novověké mosty 18. – 20.stol. v Čechách
V Čechách se v stavěly na venkově hlavně dřevěné a kamenné mosty V 19. století začínají vznikat mosty ocelové a začátkem 20. století železobetonové U nás se zasloužili o rozvoj železobetonových konstrukcí profesoři techniky, akademici Stanislav Bechyně a František Klokner. Soubor všech novověkých mostů je možno vidět v Českém Krumlově a jeho blízkém okolí
4
Krytá dřevěná lávka – rechle lenora
Krytá dřevěná lávka na třech kamenných pilířích přes Teplou Vltavu sloužila k zachycování a třídění plaveného dřeva pomocí dřevěných tyčí (trámků), spouštěných do řeky ze dna lávky. Rechle je dlouhá 25 m, široká 1,8 a vysoká 4 metry. Postavena byla r. 1870
5
Dřevěný most věšadlový Peklo nad Zdobnicí, Vamberk, Rychnov nad Kněžnou
6
Dřevěný most v Černvíru (1718)
7
Dlouhý most České Budějovice (19. stol.)
8
Kovový Řetězový most - Stádlec
Most postavil Vojtěch Lanna v letech přes Vltavu v Podolsku podle projektu inženýra Gassnera a B.Schnirna Od r je most národní technická památka V r byl rozebrán (zdokumentován a uložen) V r opět sestaven na Lužnici u Stádlce
9
Řetězový most (1848, 1975), Stádlec
10
Celokovový Křižíkův most (1903) přes Lužnici, Tábor
11
Kamenný viadukt v Karlíně (1854), Praha
Karlínský viadukt byl budován od jara roku 1846, dokončen roku 1849 a uveden do provozu Po svém dokončení měl 87 kamenných oblouků (žula, pískovec) a je dlouhý 1110 metrů Stavbu řídil Alois Negrelli Na stavbě se podílela firma Vojtěcha Lanny
12
Karlínský (Negrelliho) viadukt (1854)
13
Secesní kamenný most – jez Hučák (1911) Hradec Králové
14
Ing. Stanislav Bechyně, DrSc.
( Přibyslav – Praha) byl významný český architekt, konstruktér a pedagog. Stěžejní osou jeho díla jsou železobetonové konstrukce a kamenné a betonové mosty. Jako jeden z prvních konstruktérů dokázal ocenit vlastnosti betonu, které pak s velkou dávkou invence využíval ve svých projektech. Z jeho popudu vzniká i nový obor stavitelství kamenných a betonových mostů, jemuž se věnoval i publikačně a pedagogicky.
15
Železobetonový most (1912) přes Trnavu, Hořepník
16
Bechyňská Duha (1928), sdružený železobetonový most přes Lužnici, Bechyně
17
Železobetonový Švehlův most (1935) přes Lužnici, Tábor
18
Podolský most železobetonový (1942) přes Vltavu u Písku
19
Podolský most se starým řetězovým
20
Shrnutí Jaké materiály se používaly v Čechách v 18. – 1.pol. 20. století pro výstavbu mostů? Znáte nějaké významné stavitele mostů v Čechách? Znáte nějaký zajímavý dřevěný most z 18. – 1.pol. 20. století v Čechách?
21
Shrnutí Znáte nějaký zajímavý kovový most z 18. – 1.pol. 20. století v Čechách? Znáte nějaký zajímavý kamenný most z 18. – 1.pol. 20. století v Čechách? Znáte nějaký zajímavý železobetonový most z 18. – 1.pol. 20. století v Čechách?
22
Zdroj obrázků: PAVELN4. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: UNKNOWN. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: CHMEE2. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: JOSEF RYBIČKA, KAREL BRANTL. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PRAZAK. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
23
Zdroj obrázků: BÍLÁVRÁNA. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: RUDOLF KUKAČKA. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: KOKPIT. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: CRYOMAN. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.