Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Správné užití přímé řeči
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
2
Přímá řeč oživuje vypravování i jiný slohový útvar,
doslovně sděluje, co někdo řekl, od ostatní věty ji oddělujeme uvozovkami dle následujících pravidel. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
3
1) Spojte čarou přímou řeč s vhodnou uvozovací větou:
„Co budeš dnes dělat?“ rozkázal mi bratr . „Okamžitě mu to vrať!“ radila Káťa. varoval mě tatínek. „Dej pozor, ať nespadneš!“ „Mohla bys mi pomoct?“ „Ale vždyť já tomu vůbec nerozumím,“ „Měla bys rodičům všechno říct,“ poprosila jsem Elišku. otázal se Aleš. vybídla mě Alena. „Což, abychom mu šli naproti?“ namítla jsem.. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
4
Uvozovací věta následuje:
„P……….. ,(!?)“ z………….. . „Pojďme domů,“ zvolal Petr. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
5
Uvozovací věta předchází:
U…………. : „P……………. .(?!)“ Uslyšel zpěv a zvolal: „Poslouchejte, prosím!“ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
6
Uvozovací věta je vložena:
„P…… ,“ ř……… , „u……. .(?!)“ „Promiňte,“ řekl Pavel, „už se to nestane.“ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
7
Uvozovací věta chybí: „P…………………………….. .(?!)“ „Pojďme rychle domů.“
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
8
2) V úryvku z pohádky Rozum a Štěstí od Jana Wericha doplňte správně dvojtečky a uvozovky:
Přes potok, ve kterém bouřila a řvala kalná voda po noční průtrži, vedla lávka. Uprostřed stáli dva muži, jeden s vlasy až na ramena, druhý s hlavou holou jako vejce. Musili na sebe hulákat, aby si rozuměli. „Tak uhněte, nevidíte, že mi stojíte v cestě,“ povídá vlasatý. Holohlavý na to: „Vy překážíte mně, abych mohl přejít na druhou stranu potoka.“ Vlasatý se zasmál: „Tak couvněte, já přejdu a pak můžete jít po svým!“ „Proč necouváte vy?“ odpověděl holohlavý. „Mě lidi víc potřebují než vás, spěchám.“ „Hele, hele, to by se teprve vidělo, vašnosto! Po mně je poptávka, sire, jsem na roztrhání. A kdo jste, vůbec?“ „Až po vás! Ale honem, nebo do vás šťouchnu a vezme si vás voda. Mně říkají Rozum, jak vám?“ „A mně Štěstí.“ A tak pan Rozum a pánisko Štěstí stáli uprostřed lávky nad divokou vodou, křičeli na sebe a nerozuměli si. Až konečně Rozum ustoupil. Vycouval a stál teď se Štěstím na jednom břehu. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
9
„Promiň,“ , „dneska nemohu, jedině zítra.“ řekl jsem smutně
3) Utvořte k přímé řeči uvozovací věty a užijte v nich různá slovesa. Doplňte uvozovky a další znaménka 1. Zeptal jsem se: „Co budeme dělat?“ 2. „Co je ti do toho!“ vyprskl Petr naštvaně. 3. „Promiň,“ , „dneska nemohu, jedině zítra.“ řekl jsem smutně 4. „Chcete-li, můžeme začít hned,“ vyzval nás pan učitel. 5. Ze tmy se ozvalo: „Pomoc! Zloději! Chyťte je!“ 6. „Kristýno,“ , „což abychom zašli k Janě?“ zeptal jsem se tiše 7. „Neskákej po hlavě do vody, když to tady neznáš!,“ upozornil jsem Petra. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
10
Použité zdroje: ČESKÝ JAZYK PRO 6. ROČNÍK ZŠ. Pracovní sešit.
1. vyd. Praha: SPN, ISBN WERICH, J. Fimfárum. Praha: Albatros, ISBN Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.