Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu"— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: dějepis Ověření ve výuce Třída: Datum: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ondřej Pilař. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

2 TÉMA: Umění secese PŘEDMĚT: dějepis, společenskovědní seminář KLÍČOVÁ SLOVA: ornament dekorativnost umělecké řemeslo plakát JMÉNO AUTORA: Mgr. Ondřej Pilař

3 Metodický pokyn: Materiál je určen pro výklad secesního umění na vyšším stupni gymnázia. Část prezentace nabízí rozšiřující učivo k tématu.

4 Secese – název, dobové pozadí
název secese – oddělení, odštěpení – odchod mladých umělců z akademických spolků v 90. letech 19. století, distancování se od přežilého akademismu a historismu; jiné názvy – Jugendstil (v Německu, styl mládí), Art Nouveau (ve Francii); poslední universální sloh – malířství, architektura, sochařství, nábytek, móda, užité umění, umělecké řemeslo; sloh nové bohaté elity – buržoazie – touha po přepychu, zdobné dekorativnosti.

5 Secese – charakter konec 19. století – převažující pocit spokojenosti, blahobytu, nadšení z technického pokroku; řada umělců pocit opačný – nespokojenost s metodami a estetickými měřítky převažujícími v umělecké tvorbě; opovrhování levnou, strojovou výrobou napodobenin ornamentů, která převažovala v architektuře; stesk po řemeslné dovednosti, ruční výrobě, touha po obrození uměleckých řemesel; cesta ke smyslu pro jemnou ornamentálnost, k čistému umění krásy.

6 Znaky secese Základním prvkem – ornament
smyslem secese vyjádření krásy, zdobnosti, dekorativnosti; ne obsah ale vytříbená forma – blízko k umění l´art pour l´art (umění pro umění v poezii). Obr. 4

7 Znaky secese typické ornamenty s květinovými či zvířecími motivy;
prvky maskaronů, motivy lidských těl; PRÁCE S OBRÁZKEM Za pomoci obrázku i jazykového citu objasni pojem maskaron, zkontroluj na internetu. Obr. 1

8 Znaky secese základním všudypřítomným tvarem křivka, sinusoida;
viditelným znakem také plošnost, lineárnost. Obr. 2

9 Znaky secese pocit vyčerpanosti evropského umění;
Obr. 13 Znaky secese pocit vyčerpanosti evropského umění; hledání inspirace v asijském umění, především v japonském. PRÁCE S OBRÁZKEM Dokumentuj jednotlivé přírodní prvky u ornamentů na obrázku.

10 Znaky secese architektura zdobena kovovými částmi s jemnou dekorací;
Obr. 3 Znaky secese architektura zdobena kovovými částmi s jemnou dekorací; mříže, balkóny, lucerny; důsledky velkého rozvoje uměleckých řemesel. Obr. 6

11 Znaky secese PRÁCE S OBRÁZKEM
Dokumentuj na výzdobě interiéru prvky secese, které všechny části interiéru jsou secesně vyzdobeny? Obr. 5

12 Znaky secese Obr. 9 výzdoba architektury malbou, mozaikami i kachlíky s ornamentálními motivy Obr. 7

13 Architekti secese Antonio Gaudí španělský architekt;
spojen s Barcelonou; velká fantazie, originalita tvarů, inspirace přírodou (mořská vlna, rostliny, ještěři či kosti pravěkých zvířat – viz Casa Batló). dalším představitelem Belgičan Victor Horta. Obr. 10

14 Užité umění secese doplňky domácnosti – touha po luxusu, stylovosti, přepychu; produkty uměleckého řemesla z kovu, skla, keramiky; lampy, skleněné artefakty, šperky, keramické vázy, stojany, věšáky, … Obr. 8

15 Secesní malířství Znaky Gustav Klimt: Polibek PRÁCE S OBRÁZKEM
plošnost a lineárnost, hloubka obrazu ustupuje; důraz na linie, jemné ornamenty, zdobnost; nádech erotičnosti a to i v tématech. Gustav Klimt: Polibek PRÁCE S OBRÁZKEM Co je hlavním námětem obrazu, co tě zaujme na první pohled? Obr. 12

16 Secesní malířství Obr. 11 velmi populární grafika, ilustrace knih a hlavně plakáty; plakáty – popularizace secesních ornamentů nebo i módy; Alfons Mucha – český malíř a grafik. PRÁCE S OBRÁZKEM Prostuduj obrázek a podle určitých detailů zkus uhodnout jeho název. Sarah Bernhardt – na internetu najdi souvislost s Muchou.

17 ZDROJE: ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 2. rozšířené vyd. Praha: Idea servis, 1999. ISBN PIJOAN, José. Dějiny umění vyd. Praha: Odeon, 1991. Obr. 1: Taktoperz77. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 2: FLLL. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 3: Kalyob. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 4: Pablo-flores. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 5: Amadalvarez. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <

18 Obr. 6: Kontiki. [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:
< Obr. 7: Michel wal. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 8: sailko. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 9: Enfo. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 10: Massimo Catarinella. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 11: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 12: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 13: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu"

Podobné prezentace


Reklamy Google