Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_AJ_4_REG_LITERATURE_04 Autor Mgr. Věra Regulová Tematický okruh Anglický jazyk – Literatura anglicky mluvících zemí – Dedicated to Writing Ročník 4. ročník Datum tvorby Anotace Literatura anglicky mluvících zemí, téma anglická literatura – interaktivní prezentace života a díla anglicky píšících autorů spojená s nadstandardním procvičením lexikálních dovedností, povědomí o životě anglicky píšících autorů a porozumění originálnímu textu v ukázce pro práci ve dvojicích a skupinách s prostorem pro brainstorming. Metodický pokyn Prezentace je určena jako východisko i obohacení výkladu a práce s textem, podpora samostatné práce dvojic u PC i domácího studia např. formou pracovního listu podle uvedených pokynů. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
2
in the English-speaking countries
Dedicated to Writing Literature in the English-speaking countries
3
Task 1: Read the description below and
Task 1: Read the description below and – fill in the gaps, use one suitable word only. ……. ……. ……. This English female novelist has become one of the most (1) ……. read writers in English literature. In (2) ……. novels, set among the landed gentry, she describes personal relationships and social life of the English upper middle class of her time with (3) ……. gentle and biting humour. She died young and unmarried, but she proved, in her six published novels, clear critical observation, interest in pressing social topics, solid education and independence in expressing her (4) ……..
4
Solution to Task 1 – fill in the gaps.
……. ……. ……. This English female novelist has become one of the most (1) widely read writers in English literature. In (2) her novels, set among the landed gentry, she describes personal relationships and social life of the English upper middle class of her time with (3) both gentle and biting humour. She died young and unmarried, but she proved, in her six published novels, clear critical observation, interest in pressing social topics, solid education and independence in expressing her (4) opinions.
5
Task 2: Read the description below and
Task 2: Read the description below and – explain the highlighted phrases. ……. ……. ……. This English female novelist has become one of the most widely read writers in English literature. In her novels, set among the landed gentry, she describes personal relationships and social life of the English upper middle class of her time with both gentle and biting humour. She died young and unmarried, but she proved, in her six published novels, clear critical observation, interest in pressing social topics, solid education and independence in expressing her opinions.
6
Solution to Task 2 – explain the highlighted phrases. See Notes p12
Jane Austen This English female novelist has become one of the most widely read writers in English literature (2nd position in the BBC survey 2003 Big Read). In her novels, set among the landed gentry, she describes personal relationships and social life of the English upper middle class of her time ( ) with both gentle and biting humour. She died young and unmarried, but she proved, in her six published novels (p12), clear critical observation, interest in pressing social topics, solid education and independence in expressing her opinions.
7
Task 3: Read the excerpt below and
Task 3: Read the excerpt below and – give it a title, translate, compare with a professional translation. ……. ……. ……. It is a truth generally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune must be in want of a wife. However little known the feelings or views of such a man may be on his first entering a neighbourhood, this truth is so well fixed in the minds of the surrounding families, that he is considered as the rightful property of some one or other of their daughters.
8
Pýcha a předsudek překlad Eva Kondrysová
Všeobecně panuje skálopevné přesvědčení, že svobodný muž, který má slušné jmění, se neobejde bez ženušky. A přistěhuje-li se někam takovýto mladík, je tento názor tak zakořeněn v myslích sousedních rodin, že jej považují za pravoplatné vlastnictví té které dcery ještě dříve, než mají možnost se obeznámit s jeho vlastními pocity nebo zásadami v tomto ohledu.
9
Jane Austen´s birthplace, engraving of Steventon rectory
AUTOR NEUVEDEN, UŽIVATEL AWADEWIT. en.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
10
Original publication of Jane Austen´s second novel in London 1813
AUSTEN, JANE, UŽIVATEL AWADEWIT. en.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
11
Illustration by Hugh Thompson representing Mr Collins protesting that he never reads novels
THOMSON, Hugh; UŽIVATEL EYMERY. en.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
12
Solution to Task 3 – give the excerpt a title.
Pride and Prejudice By tea-time, however, the dose had been enough, and Mr Bennet was glad to take his guest to the drawing-room again, and, when tea was over, glad to invite him to read aloud to the ladies. Mr Collins readily assented, and a book was produced; but on beholding it (for everything announced it to be from a circulating library) he started back, and begging pardon, protested that he never read novels. Kitty stared at him, and Lydia exclaimed. – Other books were produced, and after some deliberation he chose Fordyce´s Sermons.
13
Jane Austen´s six published novels
Sense and sensibility (1811) Pride and Prejudice (1813) Mansfield Park (1814) Emma (1815) Northanger Abbey (1818, posthumous) Persuasion (1818, posthumous)
14
Anglický jazyk a seminář anglické konverzace ve 4
Anglický jazyk a seminář anglické konverzace ve 4. ročníku a oktávě všeobecného gymnázia Metodický pokyn Tato prezentace je určena pro použití ve vyučovací hodině, pro samostatnou práci dvojic u PC i pro samostatné domácí studium prostřednictvím pracovního listu - jako doplněk výkladu či opakování tematických okruhů k maturitní zkoušce na všeobecném gymnáziu. Kromě uvedeného lexikálního cvičení – doplňování vhodných výrazů – a cvičení čtení s porozuměním nabízí rozšíření povědomí o osobnostech literatury anglicky mluvících zemí a o různých aspektech historie a kultury v těchto zemích. Především pak poskytuje možnost seznámit se v ukázkách se stylem psaní daného autora. Vybízí též k aktivní práci s textem ve formě překladu do češtiny a porovnání s uměleckým překladem či převedení do dnešní podoby angličtiny. Je užitečné, předchází-li jednotlivým aktivitám brainstorming – umožňuje ověřit, co žáci již znají, nabídnout, co mohou očekávat, podpořit kreativitu, soutěživost a týmovou práci. Obrázků lze využít nejen k ilustraci daného jevu, ale také k popisu a porovnání.
15
Zdroje: EDITOR CROWTHER, Jonathan. Oxford Guide to British and American Culture for Learners of English. Oxford: OUP, 2003, ISBN Výňatek na straně 7 a 12: AUSTEN, Jane. Pride and Prejudice. London: Penguin Books, 1994, ISBN str. 5 a str. 56 Výňatek na straně 8: AUSTENOVÁ, Jane. Pýcha a předsudek. Praha: Odeon, 1967, překlad KONDRYSOVÁ, Eva. str. 7 Obrázek na straně 9: AUTOR NEUVEDEN, UŽIVATEL AWADEWIT. en.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Licence PD Obrázek na straně 10: AUSTEN, JANE, UŽIVATEL AWADEWIT. en.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek na straně 11: THOMSON, Hugh; UŽIVATEL EYMERY. en.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.