Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY ČLOVĚK A ZDRAVÍ – charakteristika a cíle vzdělávací oblasti
2
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Od většiny předmětů se liší v mnoha aspektech: Všestrannost a různorodost cílů Diferenciace žáků podle pohlaví Variabilnost obsahu Kompenzační charakter Vysoká fyziologická náročnost Variabilita a odlišnost podmínek Různorodost didaktických forem a metod Vysoká organizační náročnost Vyšší emocionálnost Náročnost na bezpečnost
3
Dělení cílů školní TV (Rychtecký, Fialová, 2004)
4
Vzdělávací cíle INFORMATIVNÍ poznatky z tělesné kultury
osvojené postupy, metody tělesného sebezdokonalování zásad správné výživy základní pohybové dovednosti a návyky osvojení činností z gymnastiky, atletiky, dvou sportovních her, plavání, lyžování, turistiky, …
5
FORMATIVNÍ rozvoj základních pohybových schopnosti kvalitní pohybový projev trénink senzorických a intelektových schopností
6
Výchovné cíle Všeobecné pozitivní charakterové a mravní
estetické prožívání a hodnocení, tvořivé schopnosti láska k přírodě a ochrana životního prostředí
7
Specifické cíle trvale kladný postoj k pohybové aktivitě rozvinuté zájmy o přiměřené druhy tělovýchovné a sportovní činnosti tělesný a funkční rozvoj, tělesná zdatnost snaha o přiměřený výkon v tělovýchovné a sportovní činnosti
8
Zdravotní cíle Kompenzační
kompenzace jednostranné zátěže ve škole - sezení v lavicích regenerace duševních sil a obnovování pozornosti žáků
9
Hygienické hygienické návyky potřeba zdravého životního stylu
10
Socializační cíle Skupinové cíle spolupráce v družstvu
poskytnutí záchrany a dopomoci prožívání různých rolí ve skupině důvěra ve spolucvičence, …
11
Individuální cíle budování kladného sebepojetí zvyšování sebedůvěry rozvoj komunikačních schopností učení se toleranci
12
ČLOVĚK A ZDRAVÍ Charakteristika: Co je zdraví? Čím je ovlivňováno?
Změna cílů tělesné výchovy Vzdělávací oblast „člověk a zdraví“ – podněty pro ovlivňování zdraví, které žáci mohou aplikovat ve svém životě a získání potřebné míry odpovědnosti za své zdraví Cesta: pozitivní motivace jako základ, osobní příklad učitele
13
Vzdělávací obor „výchova ke zdraví“
Základní poznání o člověku v souvislosti s preventivní ochranou zdraví Odpovědnost za zdraví Návaznost na vzdělávací oblast „člověk a jeho svět“ Učivo Úzce spojena s průřezovým tématem „osobnostní a sociální výchova“
14
Vzdělávací obor „tělesná výchova“
Poznání vlastních pohybových možností a zájmů a účinků konkrétních pohybových činností Základem je prožitek z pohybu, komunikace při pohybové činnosti Cíl: uspokojení vlastních pohybových potřeb, regenerace, kompenzace zatížení, zvýšení zdatnosti a výkonnosti Součástí je i ZTV
15
Cíle vzdělávací oblasti „člověk a zdraví“ pro ZŠ:
Poznávání a pochopení zdraví: Nejdůležitější životní hodnota Vyvážený stav podpořený pohybem a příjemným prostředím Poznávání člověka – závislý na vlastním rozhodování, na úrovni mezilidských vztahů a na kvalitě prostředí Vlastní názory – co může zdraví prospět a co mu může uškodit Prevence ochrany zdraví a ovlivňování zdraví v denním režimu Zdatnost, dobrý fyzický vzhled a duševní pohoda ovlivňují budoucí život Aktivní podpora a propagace zdraví, zapojení se do činností s tím souvisejících
16
Cíle vzdělávací oblasti „člověk a zdraví“ pro G:
Tělesné, duševní a sociální potřeby a důsledky jejich naplňování či neuspokojování Životní hodnoty a formování postojů souvisejících se zdravím a mezilidskými vztahy Odpovědnost za zdraví, bezpečnost a kvalitu životního prostředí Upevňování vazeb: zdraví – tělesná, duševní a sociální pohoda – péče o zdraví a bezpečnost – odpovědnost – vzájemná pomoc – prožitek – vzhled – vitalita – výkonnost – úspěšnost – sociální stabilita – zdraví Uplatňování zdravého způsobu života a aktivní podpory zdraví
17
Problematika týkající se zdraví – diskuze o problémech, hledání a realizace řešení v rozsahu společenských možností Zprostředkování vhledu do života dospělých a rodiny Ochrana zdraví před návykovými látkami Způsoby účelného chování a poskytnutí nezbytné pomoci v krizových situacích Pohybová činnost = zdroj zdravotních účinků či uměleckých, emočních nebo společenských prožitků Historie a současnost společenského a sportovního života – hodnocení konkrétních jevů související se zdravím
18
Použitá literatura Maleňáková, Š. Školní TV a její cíle, obsah, organizace, učivo [Online]. Dostupné z:
19
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.