Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr"— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_07_SKLADBA – Souvětí podřadné – postup při určování druhů vedlejších vět Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SKLADBA Souvětí podřadné – postup při určování druhů vedlejších vět Ročník: 9. ročník Klíčová slova: souvětí podřadné, vedlejší věty podmětné, předmětné, přísudkové, přívlastkové, doplňkové, příslovečné, sponová slovesa

2 ANOTACE Materiál slouží k opakování o souvětí podřadném. Formou skupinové práce si žáci opakují postup při určování druhů vedlejších vět.

3 Souvětí podřadné s. p. – postup při určování druhů vedlejších vět
SKLADBA Souvětí podřadné s. p. – postup při určování druhů vedlejších vět

4 Postup při určování druhů vedlejších vět
Najdeme základní skladební dvojici ve větě hlavní... Přísudek je vyjádřen pouze sponovým slovesem ( ), jmenná část přísudku je vyjádřena celou větou  VV přísudková př.: Obloha byla, jako by ji vymetl. BÝT, BÝVAT, STÁT, STÁVAT SE 1VH 2VV – přísudková

5 Chybí podmět. Pokud věta není jednočlenná ani dvojčlenná s nevyjádřeným nebo všeobecným podmětem je podmět vyjádřen celou větou  VV podmětná př.: Kdo má rád zvířata, nemůže jim ublížit. 1VV – podmětná 2VH

6 Zjistíme, které slovo rozvíjí věta vedlejší…
Pokud rozvíjí podstatné jméno (nebo zájmeno, které ho zastupuje), je to  VV přívlastková př.: Díval se na zvířata, která spala. 1VH 2VV – přívlastková

7 Pokud rozvíjí sloveso nebo přídavné jméno
ptáme se POUZE pádovými otázkami  VV předmětná př.: Chtěl vědět, co máš. př.: Šel, kam ho nohy nesly. vedle pádu se můžeme ptát i otázkami s příslovci  VV příslovečná 1VH VV – předmětná 1VH VV – příslovečná

8 Pokud vedlejší věta rozvíjí podstatné jméno (zájmeno) v platnosti předmětu (výjimečně) podmětu a ZÁROVEŇ přísudkové sloveso a ptáme se na ni otázkou JAK?  VV doplňková př.: Sledoval zvířata, jak rostou. 1VH 2VV – doplňková

9 POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 7. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2003, ISBN STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 1998, ISBN Archiv autora.


Stáhnout ppt "Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr"

Podobné prezentace


Reklamy Google