Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výtvarné umění Test Poslech POJMY

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výtvarné umění Test Poslech POJMY"— Transkript prezentace:

1 Výtvarné umění Test Poslech POJMY
STŘEDOVĚK RENESANCE Výtvarné umění Test Poslech POJMY

2 KVÍZ Vyber ze 3 možností správnou odpověď.

3 Sandro Botticelli: Primavera
Sandro Botticelli: Zrození Venuše Rafael Santi: Athénská škola Michelangelo Buonarotti: Pieta Leonardo da Vinci: Madona ve skalách Michelangelo Buonarotti: David Michelangelo Buonarotti: Mojžíš Michelangelo Buonarotti: Pieta 1 2 3

4 Leonardo da Vinci: Mona Lisa Sandro Botticelli: Zrození Venuše
Michelangelo Buonarotti: Pieta Michelangelo Buonarotti: Poslední soud Leonardo da Vinci: Poslední večeře Rafael Santi: Athénská škola Sandro Botticelli: Primavera 4 5 6

5 TEST Vyber ze 3 možností správnou odpověď. Test č. 1 Test č. 2

6 a) soubor jednohlasých křesťanských zpěvů na latinské náboženské texty
b) oslavné písně k uctění svatého Řehoře c) soubor jednohlasých zpěvů husitských vojsk 1. GREGORIÁNSKÝ CHORÁL je a) husitský chorál KTOŽ JSÚ BOŽÍ BOJOVNÍCI b) lidový chorál HOSPODINE, POMILUJ NY c) lidová duchovní píseň SVATÝ VÁCLAVE 2. Nejstarší ČESKOU hudební památkou a) Antonín Dvořák b) Bedřich Smetana c) Leoš Janáček 3. Který český skladatel použil téma KTOŽ JSÚ BOŽÍ BOJOVNÍCI v symfonických básních? a)

7 5. K významným skladebným druhům období
a) název kompoziční techniky prvních vícehlasých skladeb b) název dechového hudebního nástroje užívaného v renesanci c) zhudebněný text křesťanské bohoslužby 4. ORGANUM je a) hymnus b) motet c) menuet 5. K významným skladebným druhům období ARS NOVA patří a) středověcí chrámoví zpěváci b) středověcí potulní pěvci ve Francii c) středověcí kapelníci instrumentálních souborů v klášterech na jihu Francie 6. TRUBADÚŘI a TRUVÉŘI byli a)

8 způsob kompoziční techniky
a) kdy je melodie je umístěna do vrchního hlasu, kterému jsou ostatní podřízeny b) kdy jsou jednotlivé hlasy vedeny samostatně c) kdy skladatel opakuje hlavní téma a prokládá je tématy vedlejšími 7. HOMOFONIE je způsob kompoziční techniky a) duchovní vícehlasá skladba na biblický nebo latinský text b) vícehlasá skladba na světský text, sloužící k obveselení společnosti c) pomalý třídobý tanec 8. MADRIGAL a)

9 9. Mezi hudební formy RENESANCE
a) mše, moteto, fuga b) madrigal, villanella, menuet c) mše, moteto, madrigal 9. Mezi hudební formy RENESANCE náleží a) Giovanni Pierluigi da Palestrina b) Orlando di Lasso c) Claudio Monteverdi 10. Autorem skladby MISSA PAPAE MARCELLI je a)

10 a) Giovanni Pierluigi da Palestrina b) Antonio Vivaldi c) Plutarchos
1. Významným představitelem RENESANČNÍ HUDBY byl a) Jakub Jan Ryba b) Adam Michna z Otradovic c) Jan Campanus Vodňanský 2. ČESKOU renesanční hudbu reprezentuje a) k antice b) k gotice c) k renesanci 3. Ke které umělecké epoše se váže ARS ANTIQUA? a) Orlando di Lasso b) Giovanni Pierluigi da Palestrina c) Guillaume de Machaut 4. Který hudební skladatel je představitelem epochy ARS NOVA? a)

11 b) discantus, conductus c) madrigal, mše
a) žalmy, hymny b) discantus, conductus c) madrigal, mše 5. K nejvýznamnějším skladebným druhům období RENESANCE patří a) ars antiqua b) ars nova c) renesance (nizozemská polyfonie) 6. Kterou etapu vícehlasé hudby reprezentuje GIOVANNI PIERLUIGI DA PALESTRINA? a) klavicembalo, klavír, varhany b) loutna, šalmaj, flétna c) viola da gamba, housle,harfa 7. K nástrojům užívaným v renesanci náleží a)

12 8. Autorem obrazu POSLEDNÍ VEČEŘE je
a) Michelangelo b) Leonardo da Vinci c) Karel Škréta 8. Autorem obrazu POSLEDNÍ VEČEŘE je a) Rafael b) El Greco c) Michelangelo 9. Výzdobou klenby SIXTINSKÉ KAPLE byl pověřen papežem Juliem II. a) jednohlas b) vícehlas c) lidové umění mimoevropských kultur 10. POLYMELODICKÝ sloh znamená _Gregoriánský chorál _ Hospodine, pomiluj ny _ Ktož jsú boží bojovníci Označ číslem pořadí ukázek před jejich názvem: _Truvérská milostná píseň _organum _ polyfonie ­_homofonie Kvarta/ baroko 1 Která z následujících charakteristik nejlépe vystihuje podstatu baroka? b) ohromující rozměry, složitá výstavba díla, velkolepost, zdobnost, princip kontrastu přístup k formě a) jednoduchost, souměrnost, pravidelnost, střídmost, přehledná forma, důraz na rozumový představ, snů apod., obdiv k historii, okouzlení přírodou, inspirace folklórem c) uvolněnost vyjadřovacích prostředků, citovost výrazu, zobrazování lidských prožitků, v uplatnění vyjadřovacích prostředků, náboženský ráz tvorby b) charleston a) polka Oblíbeným tancem baroka byl/a c) menuet a) sonátová forma Která z uvedených forem reprezentuje baroko? b) madrigal c) fuga Concerto grosso je c) cyklická skladba pro skupinu sólových nástrojů a orchestr b) jednovětá skladba pro velký orchestr a) cyklická skladba pro dva melodické nástroje a continuo a) čtyřdobý tanec pomalého tempa Gavota je c) v baroku označení malého komorního souboru b) strunný nástroj s plošnou rezonanční skříňkou ze 17. století b) fuga, triová sonáta, suita a) mše, fuga, sonáta Mezi komorní instrumentální barokní formy patří c) sonáta, triová sonáta, fuga b) fantazie a) suita Vícevětá barokní skladba tvořená několika tanci se obvykle nazývá c) rapsodie a) opera, oratorium, pašije Mezi vokálně instrumentální barokní duchovní formy patří c) oratorium, pašije, mše b) kantáta, mše, oratorium vánoční text a) vokálně instrumentální nebo instrumentální skladby komponovaná na pastýřský nebo Pašije je c) pomalý třídobý tanec zařazovaný často na závěr barokní suity b) vokálně instrumentální skladba, v níž je zhudebněn biblický příběh o Kristově umučení a)

13 Po vyslechnutí ukázky urči autora skladby a název díla.
 Po vyslechnutí ukázky urči autora skladby a název díla. Sloh rytmicko-monomelodický Gregoriánský chorál Hospodine, pomiluj ny Ktož jsú boží bojovníci Dřěvo sě listem odievá Sloh polymelodický Palestrina: Kyrie, Sanctus; MISSA PAPAE MARCELLI Orlando di Lasso: Mattona mia cara Jan Campanus Vodňanský: Rorando coeli

14 OPAKOVÁNÍ POJMŮ Vybraný student, sedící zády k interaktivní tabuli,
má vyslovit slovo/slova, jež se na tabuli objeví. Ostatní studenti pokládají vybranému otázky tak, aby dané slovo uhodl. STŘEDOVĚK RENESANCE

15 RENESANCE

16 VOKÁLNÍ

17 MŠE

18 KYRIE

19 SANCTUS

20 AGNUS DEI

21 MACHAUT

22 GIOVANNI PIERLUIGI

23 MISSA PAPAE MARCELLI

24 LASSO

25 MATTONA MIA CARA

26 MADRIGAL

27 VILLANELA

28 VODŇANSKÝ

29 RORANDO COELI

30 ARS ANTIQUA

31 ARS NOVA

32 HOMOFONIE

33 POLYFONIE

34 MICHELANGELO

35 DA VINCI

36 BOTTICELLI

37 MONA LISA

38 POSLEDNÍ VEČEŘE

39 MADONA VE SKALÁCH

40 SIXTINSKÁ KAPLE

41 DAVID

42 ZROZENÍ VENUŠE

43 PRIMAVERA

44 LOUTNA

45 FIDULA

46 TAMBURÍNA

47 TRUBADÚR

48 TRUVÉR

49 MINESÄNGER

50 DŘĚVO SĚ LISTEM ODIEVÁ

51 GOTIKA

52 NEUMY

53 GREGORIÁNSKÝ CHORÁL

54 PATER NOSTER

55 SLOH RYTMICKO- MONOMELODICKÝ

56 SLOH POLYMELODICKÝ

57 Citace obrázku NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: GAYA. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Galerie autora NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: USER:BIBI SAINT-POL. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: < Citace knihy: LISÁ, Dagmar. Hudební nauka pro malé i větší muzikanty 2 a kapitoly z dějin hudby. Sbírka testů. Editio Supraohon Praha, Chopinova 4, Praha 2, 1998, ISBN Použité hypertextové odkazy jsou platné ke dni vytvoření díla. CD CHARALAMBIDIS, Alexandros a kol. Hudební výchova 1 pro gymnázia., str. 24. Praha: SNP - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, Bělehradská 47, Praha 2, 2003, ISBN


Stáhnout ppt "Výtvarné umění Test Poslech POJMY"

Podobné prezentace


Reklamy Google