Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Výtvarné umění Test Poslech POJMY
STŘEDOVĚK RENESANCE Výtvarné umění Test Poslech POJMY
2
KVÍZ Vyber ze 3 možností správnou odpověď.
3
Sandro Botticelli: Primavera
Sandro Botticelli: Zrození Venuše Rafael Santi: Athénská škola Michelangelo Buonarotti: Pieta Leonardo da Vinci: Madona ve skalách Michelangelo Buonarotti: David Michelangelo Buonarotti: Mojžíš Michelangelo Buonarotti: Pieta 1 2 3
4
Leonardo da Vinci: Mona Lisa Sandro Botticelli: Zrození Venuše
Michelangelo Buonarotti: Pieta Michelangelo Buonarotti: Poslední soud Leonardo da Vinci: Poslední večeře Rafael Santi: Athénská škola Sandro Botticelli: Primavera 4 5 6
5
TEST Vyber ze 3 možností správnou odpověď. Test č. 1 Test č. 2
6
a) soubor jednohlasých křesťanských zpěvů na latinské náboženské texty
b) oslavné písně k uctění svatého Řehoře c) soubor jednohlasých zpěvů husitských vojsk 1. GREGORIÁNSKÝ CHORÁL je a) husitský chorál KTOŽ JSÚ BOŽÍ BOJOVNÍCI b) lidový chorál HOSPODINE, POMILUJ NY c) lidová duchovní píseň SVATÝ VÁCLAVE 2. Nejstarší ČESKOU hudební památkou a) Antonín Dvořák b) Bedřich Smetana c) Leoš Janáček 3. Který český skladatel použil téma KTOŽ JSÚ BOŽÍ BOJOVNÍCI v symfonických básních? a)
7
5. K významným skladebným druhům období
a) název kompoziční techniky prvních vícehlasých skladeb b) název dechového hudebního nástroje užívaného v renesanci c) zhudebněný text křesťanské bohoslužby 4. ORGANUM je a) hymnus b) motet c) menuet 5. K významným skladebným druhům období ARS NOVA patří a) středověcí chrámoví zpěváci b) středověcí potulní pěvci ve Francii c) středověcí kapelníci instrumentálních souborů v klášterech na jihu Francie 6. TRUBADÚŘI a TRUVÉŘI byli a)
8
způsob kompoziční techniky
a) kdy je melodie je umístěna do vrchního hlasu, kterému jsou ostatní podřízeny b) kdy jsou jednotlivé hlasy vedeny samostatně c) kdy skladatel opakuje hlavní téma a prokládá je tématy vedlejšími 7. HOMOFONIE je způsob kompoziční techniky a) duchovní vícehlasá skladba na biblický nebo latinský text b) vícehlasá skladba na světský text, sloužící k obveselení společnosti c) pomalý třídobý tanec 8. MADRIGAL a)
9
9. Mezi hudební formy RENESANCE
a) mše, moteto, fuga b) madrigal, villanella, menuet c) mše, moteto, madrigal 9. Mezi hudební formy RENESANCE náleží a) Giovanni Pierluigi da Palestrina b) Orlando di Lasso c) Claudio Monteverdi 10. Autorem skladby MISSA PAPAE MARCELLI je a)
10
a) Giovanni Pierluigi da Palestrina b) Antonio Vivaldi c) Plutarchos
1. Významným představitelem RENESANČNÍ HUDBY byl a) Jakub Jan Ryba b) Adam Michna z Otradovic c) Jan Campanus Vodňanský 2. ČESKOU renesanční hudbu reprezentuje a) k antice b) k gotice c) k renesanci 3. Ke které umělecké epoše se váže ARS ANTIQUA? a) Orlando di Lasso b) Giovanni Pierluigi da Palestrina c) Guillaume de Machaut 4. Který hudební skladatel je představitelem epochy ARS NOVA? a)
11
b) discantus, conductus c) madrigal, mše
a) žalmy, hymny b) discantus, conductus c) madrigal, mše 5. K nejvýznamnějším skladebným druhům období RENESANCE patří a) ars antiqua b) ars nova c) renesance (nizozemská polyfonie) 6. Kterou etapu vícehlasé hudby reprezentuje GIOVANNI PIERLUIGI DA PALESTRINA? a) klavicembalo, klavír, varhany b) loutna, šalmaj, flétna c) viola da gamba, housle,harfa 7. K nástrojům užívaným v renesanci náleží a)
12
8. Autorem obrazu POSLEDNÍ VEČEŘE je
a) Michelangelo b) Leonardo da Vinci c) Karel Škréta 8. Autorem obrazu POSLEDNÍ VEČEŘE je a) Rafael b) El Greco c) Michelangelo 9. Výzdobou klenby SIXTINSKÉ KAPLE byl pověřen papežem Juliem II. a) jednohlas b) vícehlas c) lidové umění mimoevropských kultur 10. POLYMELODICKÝ sloh znamená _Gregoriánský chorál _ Hospodine, pomiluj ny _ Ktož jsú boží bojovníci Označ číslem pořadí ukázek před jejich názvem: _Truvérská milostná píseň _organum _ polyfonie _homofonie Kvarta/ baroko 1 Která z následujících charakteristik nejlépe vystihuje podstatu baroka? b) ohromující rozměry, složitá výstavba díla, velkolepost, zdobnost, princip kontrastu přístup k formě a) jednoduchost, souměrnost, pravidelnost, střídmost, přehledná forma, důraz na rozumový představ, snů apod., obdiv k historii, okouzlení přírodou, inspirace folklórem c) uvolněnost vyjadřovacích prostředků, citovost výrazu, zobrazování lidských prožitků, v uplatnění vyjadřovacích prostředků, náboženský ráz tvorby b) charleston a) polka Oblíbeným tancem baroka byl/a c) menuet a) sonátová forma Která z uvedených forem reprezentuje baroko? b) madrigal c) fuga Concerto grosso je c) cyklická skladba pro skupinu sólových nástrojů a orchestr b) jednovětá skladba pro velký orchestr a) cyklická skladba pro dva melodické nástroje a continuo a) čtyřdobý tanec pomalého tempa Gavota je c) v baroku označení malého komorního souboru b) strunný nástroj s plošnou rezonanční skříňkou ze 17. století b) fuga, triová sonáta, suita a) mše, fuga, sonáta Mezi komorní instrumentální barokní formy patří c) sonáta, triová sonáta, fuga b) fantazie a) suita Vícevětá barokní skladba tvořená několika tanci se obvykle nazývá c) rapsodie a) opera, oratorium, pašije Mezi vokálně instrumentální barokní duchovní formy patří c) oratorium, pašije, mše b) kantáta, mše, oratorium vánoční text a) vokálně instrumentální nebo instrumentální skladby komponovaná na pastýřský nebo Pašije je c) pomalý třídobý tanec zařazovaný často na závěr barokní suity b) vokálně instrumentální skladba, v níž je zhudebněn biblický příběh o Kristově umučení a)
13
Po vyslechnutí ukázky urči autora skladby a název díla.
Po vyslechnutí ukázky urči autora skladby a název díla. Sloh rytmicko-monomelodický Gregoriánský chorál Hospodine, pomiluj ny Ktož jsú boží bojovníci Dřěvo sě listem odievá Sloh polymelodický Palestrina: Kyrie, Sanctus; MISSA PAPAE MARCELLI Orlando di Lasso: Mattona mia cara Jan Campanus Vodňanský: Rorando coeli
14
OPAKOVÁNÍ POJMŮ Vybraný student, sedící zády k interaktivní tabuli,
má vyslovit slovo/slova, jež se na tabuli objeví. Ostatní studenti pokládají vybranému otázky tak, aby dané slovo uhodl. STŘEDOVĚK RENESANCE
15
RENESANCE
16
VOKÁLNÍ
17
MŠE
18
KYRIE
19
SANCTUS
20
AGNUS DEI
21
MACHAUT
22
GIOVANNI PIERLUIGI
23
MISSA PAPAE MARCELLI
24
LASSO
25
MATTONA MIA CARA
26
MADRIGAL
27
VILLANELA
28
VODŇANSKÝ
29
RORANDO COELI
30
ARS ANTIQUA
31
ARS NOVA
32
HOMOFONIE
33
POLYFONIE
34
MICHELANGELO
35
DA VINCI
36
BOTTICELLI
37
MONA LISA
38
POSLEDNÍ VEČEŘE
39
MADONA VE SKALÁCH
40
SIXTINSKÁ KAPLE
41
DAVID
42
ZROZENÍ VENUŠE
43
PRIMAVERA
44
LOUTNA
45
FIDULA
46
TAMBURÍNA
47
TRUBADÚR
48
TRUVÉR
49
MINESÄNGER
50
DŘĚVO SĚ LISTEM ODIEVÁ
51
GOTIKA
52
NEUMY
53
GREGORIÁNSKÝ CHORÁL
54
PATER NOSTER
55
SLOH RYTMICKO- MONOMELODICKÝ
56
SLOH POLYMELODICKÝ
57
Citace obrázku NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: GAYA. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Galerie autora NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: USER:BIBI SAINT-POL. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: < Citace knihy: LISÁ, Dagmar. Hudební nauka pro malé i větší muzikanty 2 a kapitoly z dějin hudby. Sbírka testů. Editio Supraohon Praha, Chopinova 4, Praha 2, 1998, ISBN Použité hypertextové odkazy jsou platné ke dni vytvoření díla. CD CHARALAMBIDIS, Alexandros a kol. Hudební výchova 1 pro gymnázia., str. 24. Praha: SNP - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, Bělehradská 47, Praha 2, 2003, ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.