Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

. Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0124 Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL Tematický okruh: Anarchističtí.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: ". Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0124 Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL Tematický okruh: Anarchističtí."— Transkript prezentace:

1 . Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL Tematický okruh: Anarchističtí buřiči Téma: Viktor Dyk - Krysař Ročník: Jméno autora: Mgr. Marcela Hofnerová Datum tvorby: Anotace:Žáci si připomenou základní údaje o tomto spisovateli a bude proveden rozbor vybraného lit. díla tohoto autora.

2 Viktor Dyk (1877 – 1931) KRYSAŘ

3 Viktor Dyk přelom 19. a 20. stol. anarchističtí buřiči
současníci: F. Šrámek (Stříbrný vítr), S. K. Neumann (Kniha lesů, vod a strání) informace ze života: český básník, prozaik, dramatik, publicista a nacionalistický politik, v mládí jeden z představitelů tzv. generace anarchistických buřičů, později nacionalisticky orientovaný autor dílo: A porta inferi, Milá sedmi loupežníků

4 Krysař Žánr: novela Osoby: Krysař, Agnes, Kristián, Sepp Jörgen
Dějiště: děj se odehrává ve středověku v německém městečku Hammeln. Dílo je psáno podle staroněmecké pověsti ze 13. stol.

5 Krysař - děj Do německého městečka Hammeln přišel krysař. Bylo to potřeba, protože krysy toto město sužovaly již dlouho. Město bylo náležitě pyšné, slíbilo krysařovi velkou odměnu, ale nakonec se konšelé k vyplácení neměli. Nepovažovali ho za sobě rovného, srovnávali ho s tamějším rybářem Jörgenem, který měl poněkud zpomalené myšlení. Krysař věděl, že má v ruce mocnou zbraň – svoji píšťalu, ale rozhodl se jí nevyužít. Byl tu totiž někdo, na kom mu ve městě záleželo – Agnes. Dívka, do které se zamiloval. Dokonce pro něj zradila svého dosavadního milého, Kristiána. Krysař se v místní hospodě také setkal s ďáblem, který mu nabízel věčný život, pokud by úmyslně škodil lidem, on to však odmítl.

6 Krysař - děj Mezitím se Agnes dozvěděla, že s Kristiánem čeká dítě – nechtěné. Všichni tři se tak dostali do konfliktu. Krysař se rozhodl, že město opustí. Cosi ho však táhlo zpět, byla to láska k Agens. Ovšem když se vrátil, zjistil, že se Agens z žalu utopila. Rozhodl se proto sprovodit ze světa celé město – nikoliv však kvůli nevyplaceným penězům, ale kvůli nenaplněné lásce. Začal pískat na píšťalu, ale ne slabounce, jako když lákal krysy, ale silně. Tak, aby to všichni obyvatelé slyšeli. A skutečně. Každý, kdo zaslechl tóny vycházející z kouzelné píšťaly, šel za Krysařem a cestou si uvědomoval své prohřešky a hříchy. A Krysař je vedl na horu Koppel, za níž se nacházela všem tak známá propast.

7 Krysař - děj Propast, u které nebylo vidět na dno, a o které se tvrdilo, že na jejím konci je brána do dalšího světa – lepšího, kde všichni žili šťastně a spokojeně. A tak v propasti zmizelo celé město Hammeln. Až na jednoho člověka – rybáře Seppa Jörgena, který vše pochopil až o den později. I ten se další den vypravil směrem k propasti, protože konečně pochopil to, co slyšel minulý den. Ale když vycházel z města, uslyšel dětský pláč. Vydal se tedy po jeho stopách a narazil na bezmocné a opuštěné dítě. Ujal se ho a v propasti nikdy neskončil. Vydal se hledat matku, která by se o dítě postarala.

8 Krysař Ve vyprávění i v dialozích je použitá jen spisovná čeština.
Využití nepřímých pojmenování – personifikace („A vody míjejí a míjejí a šeptají důvěrná konejšivá slova bolesti truchlící tam na břehu.“) – a řečnických figur (řečnické otázky). Chronologický postup v celém vyprávění. Gradace zřetelná jen ke konci příběhu. Styl vyprávěcí střídá styl popisný, charakterizační i úvahový (prostřednictvím hlavní postavy, krysaře). Dialogy, monology. Řeč postav je přímá.

9 Použité zdroje http://cs.wikipedia.org/wiki/Viktor_Dyk


Stáhnout ppt ". Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0124 Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL Tematický okruh: Anarchističtí."

Podobné prezentace


Reklamy Google