Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr"— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_18_SLOH_A_KOMUNIKACE – Hlavní zásady českého slovosledu – činitel mluvnický Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SLOH A KOMUNIKACE Hlavní zásady českého slovosledu – činitel mluvnický Ročník: 9. ročník Klíčová slova: činitel mluvnický, významový, zvukový, přívlastek, příslovečné určení, slovosled

2 ANOTACE Materiál poskytuje informace o hlavních zásadách českého slovosledu. Vysvětluje pojem činitel mluvnický.

3 Hlavní zásady českého slovosledu – činitel mluvnický
SLOH A KOMUNIKACE Hlavní zásady českého slovosledu – činitel mluvnický

4 Hlavní zásady českého slovosledu
uspořádání slov v české větě ovlivňují tři činitelé: významový mluvnický zvukový

5 ČINITEL MLUVNICKÝ: vedlejší, slovosledný postavení některých slov je ustálené, závazné Postavení přívlastku shodného: Líný kluk. To je kluk líná! Kyselina sírová. Univerzita Karlova. Lidé čekají na autobus do Prahy. – zpravidla před podst. jménem – za podst. jménem při zdůraznění – za podst. jm. odborný název – za podst. jm. starobylý název – za podst. jm. bohatěji rozvitý

6 Postavení přívlastku neshodného:
Sešit bez linek. Autobus z Prahy. Hokejisté z Německa. Postavení příslovečného určení: musí být zřejmé, zda rozvíjí sloveso, nebo přídavné jméno (vznikají úsměvné výpovědi) př.: Strouhala tři dny staré housky. Strouhala housky staré tři dny. Tři dny strouhala staré housky. stojí za podst. jménem – nesprávně správně

7 př.: Sedím v trávě a pozoruji tiše pasoucí se srny.
Tiše sedím v trávě a pozoruji pasoucí se srny. Sedím v trávě a tiše pozoruji pasoucí se srny. Sedím v trávě a pozoruji tiše se pasoucí srny. – nesprávně správně

8 Procvičování Poznáte přesně z následujících vět, o co jde?
Oděvy zhotovujeme pouze z vlastní kůže. Přijmeme ženy na mytí nádobí a školníka. Kožené oděvy zhotovujeme výhradně z našich materiálů. Kožené oděvy zhotovujeme výhradně z dovezených materiálů.  Přijmeme ženy na mytí nádobí. Přijmeme také může na pozici školníka.

9 POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 7. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2003, ISBN STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 1998, ISBN


Stáhnout ppt "Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr"

Podobné prezentace


Reklamy Google