Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMiluše Matoušková
1
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Průběh a tvar státních hranic TÉMATICKÝ CELEK: Společenské a hos. prostředí ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
2
Průběh a tvar státních hranic
3
Každý stát má svůj charakteristický tvar území, lemovaný státní hranicí.
Hranice státu představují určitou bariéru, která je přísně nebo volně střežena Hranice mohou vést po zemském povrchu, vzduchem, vodou i podzemí.
4
Hranice mohou být: 1/ přírodní (řeka, pásmo hor, údolí, linie mořského pobřeží – pobřežní vody) 2/ umělé a/ členité (klikaté) – hranice panství feudálů, na základě mírových smluv po válkách, podle rozšíření národů nebo náboženských skupin b/ přímočaré – většinou v pustých pouštních oblastech (Sahara, Arab. poloostrov) vznikaly dohodou mezi koloniálními velmocemi
5
Tvar státního území: 1/ výhodný – tvar blízký kruhu nebo čtverci (Polsko, Francie, Rumunsko) 2/ nevýhodný – extrémně protáhlý (Chile, Norsko) Některé státy nemají souvislé území (USA – Aljaška) Některé státy obklopuje území jiného státu (San Marino – Itálie), Vatikán,….
8
Schengenská smlouva: Podepsaly všechny státy EU kromě Kypru, Irska, Rumunska, Bulharska, Velká Británie a navíc Island, Norsko a Švýcarsko
9
Při stanovení hranic nově vznikajících států se uplatňuje hledisko historické, národnostní nebo
kombinace obou těchto hledisek. Snahy o změnu státních hranic mohou být vedeny politicky, ale také vojensky.
10
Použitá literatura CHALUPA Petr – DEMEK Jaromír – RUX Jaromír. Zeměpis pro 8. a 9. ročník základní školy – Lidé žijí a hospodaří na Zemi. 1. vydání. Praha: SPN, s. ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.