Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Algoritmizace a programování
Proměnné, Přetypování
2
Proměnné Proměnná představuje hodnotu, jež se v běhu programu může měnit. Přiřazení hodnoty do proměnné pokus = ˈˈPondělíˈˈ (proměnná pokus nabyla hodnoty Pondělí) Zobrazení proměnné print(pokus) Spojení textu a proměnné 1. možnost print(ˈˈDnes je ˈˈ + pokus) Na monitor zobrazí text Dnes je a za něj připojí hodnotu proměnné pokus 2. možnost print(ˈˈDnes jeˈˈ, pokus) To stejné jako v 1. možnosti, ovšem mezi slovem je a hodnotou proměnné se vloží mezera
3
Inicializace proměnné
inicializace = nastavení proměnné na počáteční hodnotu, tzn. při spuštění programu má proměnná nastavenou hodnotu, viz. předchozí slide Již při spuštění programu má proměnná pokus hodnotu Pondělí
4
Kompletní kód (vyzkoušet, opsat)
print(ˈˈMůj první programˈˈ) pokus= ˈˈPondělíˈˈ print(pokus) print(ˈˈDnes je ˈˈ + pokus) print(ˈˈDnes jeˈˈ, pokus) input()
5
den=input(ˈˈZadejte dnešní den: ˈˈ)
Načtení do proměnné K načtení hodnoty z klávesnice se používá příkaz input Chceme-li načtení proměnné doprovázet textem, použijeme následující: den=input(ˈˈZadejte dnešní den: ˈˈ) Na monitoru se zobrazí text Zadejte dnešní den: a očekává se zadání hodnoty z klávesnice, po jejím zadání a stisku klávesy enter se tato hodnota uloží do proměnné den
6
Kompletní kód (vyzkoušet, opsat)
den=input(ˈˈZadejte dnešní den: ˈˈ) Načtení hodnoty z klávesnice do proměnné print(den) Zobrazí hodnotu proměnné den print (ˈˈDnes je ˈˈ + den) dojde ke spojení řetězce Dnes je s hodnotou proměnné den
7
Přetypování Při použití příkazu input se hodnota uloží jako text, to má za následek, že chceme-li např. sečíst dvě čísla, dojde k jejich spojení (zřetězení) a=5 b=3 c=a+b => 53
8
Přetypování Proto již při zadávání z klávesnice přetypujeme proměnnou z řetězce na číslo a=int(input(ˈˈZadejte 1. číslo: ˈˈ)) b=int(input(ˈˈZadejte 2. číslo: ˈˈ)) c=a+b s proměnnými a i b se nyní pracuje jako s celými čísly print(ˈˈSoučet je:ˈˈ, c) zobrazí správný výsledek
9
Postup psaní programu Doporučený postup pro psaní programu je neustále stejný, tak jak bylo uvedeno v prezentaci 02 na slajdu 5
10
Úkoly Vytvořte 3 proměnné p1, p2, p3 První (p1) přiřaďte hodnotu 10 Druhou (p2) přiřaďte p1 a zvyšte o jedničku – jako komentář zapište její hodnotu Třetí (p3) přiřaďte p2 a zvyšte o dvojku – jako komentář zapište její hodnotu Vypište hodnotu p3 na obrazovku Sestavte program, který přečte číslo z klávesnice a vypíše jej na obrazovku.
11
Úkoly Sestavte program, který zamění hodnoty dvou proměnných.
např. a=5, b=3 chceme získat a=3, b=5 možnost print("A: ", b) není správná Chceme prohodit hodnoty proměnných nikoliv pouze jejich zobrazení na monitoru
12
Pěkný zbytek dne
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.