Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilSilvie Musilová
1
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“ OP VK Výukový materiál Název DUMu: VY_32_INOVACE_07_12_Alternativni výživa2 Číslo skupiny: 1 Autor: Mgr. Klára Tyllová Vzdělávací obor/Předmět/Téma: Výchova k občanství/Výchova k obćanství a zdraví/Člověk a zdraví Druh učebního materiálu: prezentace Metodický list: ne Anotace: Žáci se seznamují s dalšími druhy alternativní výživy. Zjišťují, co to znamená být fruitarián, vitarián či makrobiotik. Určují výhody a nevýhody těchto druhů stravování. Ověřeno ve třídě: VII.B Datum ověření: Prohlášení: Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebníma fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám) dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Prohlašuji dále, že výše uvedený materiál jsem ověřil(a) ve výuce a provedl(a) o tom zápis do TK. Dávám souhlas, aby moje dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoliv zveřejňováno, používáno, upravováno a uchováváno. Datum: Podpis: Mgr. Klára Tyllová
2
Alternativní výživa 2
3
Opakování z minulé hodiny...
Co to znamená alternativní výživa? Jaké jsou důvody pro tento druh stravování? Jakou znáš alternativní výživu?
4
Dnes přidáme nějaké další druhy...
5
FRUITARIÁNSTVÍ Tito lidé jedí jen ovoce, plodovou zeleninu a ořechy. (Co to je plodová zelenina? Uveď příklady.) Chrání tím přírodu, nezabíjí ani živočichy ani rostliny kvůli svému jídlu.
7
Má to nějakou výhodu se takto stravovat
Má to nějakou výhodu se takto stravovat? Nebo je to nevýhodné pro lidský organismus?
8
VÝHODY Spousta vody, vitamínů, minerálních látek a také výživy. Díky ořechům i dostatek energie. NEVÝHODY Nutnost sníst denně alespoň 1 kg ovoce a okolo 300 g ořechů. Cenová náročnost, nutnost kupovat vždy čerstvé potraviny, mohou být na nich chemické postřiky.
10
VITARIÁNSTVÍ Odvozeno od latinského slova "vita", což znamená "život".
Znamená to tedy jíst vše syrové.
12
NE, TAKHLE TO NENÍ MYŠLENÉ!!!
13
Jedí ovoce, zeleninu, obilniny, brambory, některé luštěniny, bylinky, ořechy, některá semínka, z mléčných výrobků občas nepasterizované mléko či tvaroh.
14
Proč to dělají?
15
Potrava má stejnou teplotu jako okolní prostředí.
Lidský organismus pak dokáže tyto složky potravy zpracovat nejlépe. Neničí se díky tepelné úpravě tolik přírodních látek.
16
Je tady i nějaké riziko či nějaká nevýhoda?
17
Není žádná konkrétní. Ale těžko si představit konzumování např. syrových brambor či teprve naklíčených luštěnin. Sehnat čerstvě nadojené mléko může být taky pro některé problém či taková čerstvá vejce, u kterých jsme si jisti jejich bezpečností.
19
MAKROBIOTICKÁ STRAVA Vychází z filozofie jin a jang.
Tedy vše má být na talíři zastoupené v určitém vyváženém množství. A to: 50% celozrných obilovin, 30% zeleniny, 5-10% luštěnin a zbytek mohou tvořit ryby, ovoce, ořechy, semínka.
20
Nedoporučuje se:
21
VÝHODY A NEVÝHODY? Dostatek vitamínu B díky rybám, zelenině a vláknině. Také jsou tam lehce stravitelné bílkoviny. Naopak je zde riziko, že když nesprávně sestavíme svůj jídelníček, budeme mít nedostatek vitamínů, železa či vápníku.
22
Všechny obrázky staženy přes www.cmis.cz/dum dne 3. 4. 2013
2. slide 6. slide t.jpg 9. slide 11. slide
23
18. slide http://pixabay.com/cs/vemeno-kráva-mléko-firmy-plný-7481/
18. slide &category=2 20. slide 20. slide 20. slide 20. slide /
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.