Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Jitka Marečková Název: VY_32_INOVACE_10C_1_Ryby_ úvod Téma: 10C_Př7.roč. Datum ověření: VM ověřen dne v 7.A Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: DUM je určen k výkladu učiva. Žáci se seznamují s charakteristikou třídy ryb.
2
RYBY 1.
3
Stavba těla ryb 2.
4
Stavba těla ryb vodní obratlovci (hydrodynamický tvar) tělo: hlava srůstá s trupem – ocas vnitřní kostra (obratle) pohyb: ploutve (ocasní) + svaly plynový měchýř (nadlehčuje) žábry jsou kryty SKŘELEMI (ploché kosti)
5
- tělo kryjí šupiny (většinou) + sliz
3. 4. - tělo kryjí šupiny (většinou) + sliz zrak, sluch, čichové jamky, hmatové vousky postranní čára (tlak + pohyb vody) srdce má 2 části (síň + komora) proměnlivá teplota (studenokrevní)
6
Dělení ryb: ryby – nejpočetnější třída obratlovců LALOKOPLOUTVÉ RYBY BAHNÍCI KOSTNATÉ RYBY
7
všechny ryby mají v těle velký počet kostí
5. všechny ryby mají v těle velký počet kostí
8
latimérie podivná - „živá fosilie“
LALOKOPLOUTVÉ RYBY 6. latimérie podivná - „živá fosilie“
9
pradávná skupina považovaná za vyhynulou
7. pradávná skupina považovaná za vyhynulou 1938 vylovena v Indickém oceánu předchůdce obojživelníků
10
DVOJDYŠNÍ bahníci primitivní 1 – 2 plicní vaky teplé vody 8.
11
bahník – podobný úhoři ( 1m )
9. bahník – podobný úhoři ( 1m )
12
KOSTNATÉ RYBY 10.
13
typický velký počet kostí
11.
14
12.
15
oplození vnější (mimo tělo samice) - TŘENÍ
ROZMNOŽOVÁNÍ : 13. vajíčka – jikry spermie – mlíčí oplození vnější (mimo tělo samice) - TŘENÍ 14.
16
z vajíček – potěr – plůdek zprvu se vyživuje ze žloutkového váčku
15. z vajíček – potěr – plůdek zprvu se vyživuje ze žloutkového váčku
17
dravé ryby: ryby, vodní živočichové
potrava dravé ryby: ryby, vodní živočichové 16.
18
nedravé ryby: rostliny, korýši, hmyz
17. nedravé ryby: rostliny, korýši, hmyz
19
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Použití zdroje: 1. KUBINA, Jeff. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: < 2. AUTOR NEUVEDEN. naprutu.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: < 3. AUTOR NEUVEDEN. betta.wz.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: < 4. AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: < 5. AUTOR NEUVEDEN. tyden.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: < 6. AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: <
20
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Použití zdroje: 7. AUTOR NEUVEDEN. i.idnes.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: < 8. AUTOR NEUVEDEN. zoosite.misto.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: < 9. AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: < 10. DILIFF. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: < 11. PETERSEN, Jens. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: < 12. HOBGOOD, Nick. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: <
21
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Použití zdroje: 13. KRAUS, M.. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: < 14. HITOKIRISHINJI. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: < 15. KILS, Uve. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: < 16. VIATOUR, Luc. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: < 17. AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: <
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.