Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
PŘÍRODNÍ ZDROJE ČR – NEROSTNÉ SUROVINY
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: MGR. SOŇA KYSELOVÁ Název materiálu: VY_12_INOVACE_ Z.8.A.03_prirodni_zdroje_cr_nerostne_suroviny Název: PŘÍRODNÍ ZDROJE ČR – NEROSTNÉ SUROVINY Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA PŘÍRODNÍ ZDROJE ČR – NEROSTNÉ SUROVINY
2
ANOTACE Materiál je určen pro 8. ročník a slouží k opakování a porozumění textu o nerostných surovinách. Vyjmenovat hlavní surovinové zdroje v ČR a znát jejich naleziště a využití. Umět využít znalostí z informatiky (práce s hypertextovým odkazem).
3
ÚVOD Haf, vlastně ahoj!!! Dnes vás vítám v
učebně informatiky, protože ke své práci budete potřebovat internet. Přesvědčíme se, jak si povedete při samostatném plnění úkolů. Foto: Mgr. Soňa Kyselová
4
1. ÚKOL Rozdělte se do skupin po 3 žácích. Otevřete si internet.
Dále otevřete soubor umístěný na ploše pod názvem Nerostné suroviny Obsahuje následující text:
5
NEROSTNÉ SUROVINY Naše země byla kdysi bohatá na nerostné suroviny. Nyní se zásoby tenčí , proto musíme některé dovážet. Mezi hlavní suroviny patří černé uhlí, hnědé uhlí, ropa a zemní plyn. Do nerudných surovin zahrnujeme kaolin, u nás se těží i stavební kámen, štěrk a písek. Pro výrobu cementu jsou důležitá naleziště vápence. Autorka textu: Mgr. Soňa Kyselová
6
2.ÚKOL Zástupci skupin se dohodnou, každý vybere 1 zvýrazněný pojem.
Za každým tímto pojmem se skrývá hypertextový odkaz. z daných webových stránek zjistěte následující údaje a vypište si je do sešitu: Černé uhlí – naleziště v Čechách a na Moravě, zopakujte jeho vznik Hnědé uhlí – naleziště, jak vzniklo Ropa – vysvětlete tento pojem, odkud se dováží Zemní plyn – jeho složení, využití Kaolin – naleziště, využití Vápenec – výskyt v ČR, kde se těží v našem kraji Nerostné suroviny – vysvětlit pojem
7
ZÁVĚR PRÁCE, HODNOCENÍ Zástupci skupin nyní sdělí spolužákům výsledky své práce. Všichni si dělejte poznámky o jednotlivých pojmech. Závěrem zhodnoťte práci svých spolužáků v ostatních skupinách.
8
DONŮV TEST - I. Jsem po té dnešní práci poněkud unavený. Ale nezapomněl jsem na vás. I dnes následuje můj test. Dobře si prohlédněte následující fotografii. A teď už dobrou……. Foto: Mgr. Soňa Kyselová
10
Donův test – II. Na fotografii vidíte:
ledovec vznikající v krajině pod Řípem pohled z Hazmburku na těžbu vápence u Úpohlav počínající stavba Džegrova zimního stadionu v Polabí
11
METODICKÝ NÁVOD Prezentace poskytuje návod na jednu z možností osvojení nové látky. Je zaměřena na hlavní část hodiny. Vyučující předem zajistí, aby žáci měli k dispozici hlavní text na svých PC v učebně informatiky. Žáci pracují ve skupinách, optimální počet je do tří. Mělo by jít o skupiny heterogenní, aby zběhlejší žáci pomáhali slabším, a to hlavně při výběru informací. Při závěrečném vyhodnocení můžeme ponechat rozvinout diskusi o tom, jak si skupiny vedly, jak splnily své zadání a vytřídily informace. Závěrečný „ Donův test“ je oddechový, přesto se dotýká regionální výuky. První tři úspěšní řešitelé mohou být hodnoceni např. kladným znaménkem; až jich nasbírají pět, dávám jedničku, ale to záleží na individuálních hodnotících způsobech vyučujících. V hodině dojde na využití mezipředmětových vztahů; je dobré předem konzultovat s vyučujícími informatiky, zda žáci znají pojem hypertextový odkaz a podle toho postupovat.
12
Klíčová slova: porozumět textu (čtenářská gramotnost), nerostné suroviny, černé uhlí, hnědé uhlí, ropa, zemní plyn, kaolin, vápenec, hypertextový odkaz Inovace: samostatnost žáků při výuce nové látky, hledání informací na PC, tím, že si informace vyhledají sami, lépe si je osvojí. A to i formou diskuse o nich. Nezanedbatelný význam má i jejich vzájemná spolupráce. POUŽITÉ ZDROJE Nerostné suroviny: Černé uhlí: Hnědé uhlí: Ropa: Zemní plyn: Kaolin: Vápenec: Foto – Donův test -
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.