Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Životní prostředí 2 – Odpady

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Životní prostředí 2 – Odpady"— Transkript prezentace:

1 Životní prostředí 2 – Odpady
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Životní prostředí 2 – Odpady VY_32_INOVACE_ 43_872 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Sada 43 Anotace Životní prostředí 2 – Odpady Klíčová slova Odpady, využití odpadů, průmyslové odpady, komunální odpad Předmět Občanská výchova Autor, spoluautor PhDr. Mgr. Vítězslav Štefl, Ph.D. Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 3. ročník, žáci 17 – 18 let, Zednické práce, Malířské a natěračské práce, Truhlářské práce Speciální vzdělávací potřeby Ano Zdroje Seznam viz poslední snímek + vlastní materiály autora

2 Životní prostředí (2) – Odpady
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Životní prostředí (2) – Odpady Obsah dokumentu A) Odpady B) Nakládání s odpady

3 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje ODPADY – komunální odpad – je nejčastějším druhem odpadu, se kterým se setkáme. Je to tím, že jej vytváříme my sami – domácnosti, občané, spotřebitelé. Proč je všude tolik odpadů? Za jejich hromaděním stojí zejména celkový růst spotřeby. V dnešní společnosti jsme si zvykli více a častěji nakupovat věci nové, a ty, které by nám nebo někomu jinému mohly ještě sloužit, jednoduše vyhazovat. Složitost výrobků vyžaduje často i složitou a nákladnou opravu. V mnoha případech dokonce sami výrobci konstruují své výrobky tak, aby se jejich případná (i drobná) oprava nevyplatila a lidé byli nuceni koupit si výrobek nový a starý vyhodit. S každým novým výrobkem navíc vzniká spousta odpadu z obalů. Taktéž potraviny nakupujeme přes míru. Někdy je ani nestačíme zkonzumovat a tak zbytečně končí v popelnicích. Právem je proto dnešní společnost nazývána společností konzumní a tato doba věkem hyperkonzumu.

4 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje – komunální odpad (2003 – 2012) ODPADY

5 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje – komunální odpad ODPADY – komunální odpad se týká každého z nás a produkujeme ho denně. V roce 2011 se produkce komunálního odpadu v ČR zastavila na čísle t – to znamená, že v průměru jsme každý z nás (včetně kojenců) za jeden rok vyhodili 513 kg, tj. více než půl tuny odpadů. – Protože jde hlavně o odpady z domácností, objevují se v kontejnerech a popelnicích zbytky jídla, papír, plasty, sklo, textil, kovy a obalový materiál. Spousta těchto materiálů je ale znovu použitelná (recyklovatelná). Proto byl zaveden sběr a třídění odpadu.

6 – struktura komunálního odpadu
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje – struktura komunálního odpadu ODPADY

7 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje – odpady z průmyslu ODPADY – Těžba, při které vznikají odpady z ropných výrobků a těžby ropy (výplachové kapaliny, zeminy z vrtu, používané chemikálie, rafinérské kaly). Odpady z těžby zahrnují také obrovské množství vytěžené a nepotřebné zeminy, kterou je třeba také někam ukládat. – Potravinářství, kam patří například odpady ze zpracování masa, potravin a alkoholických a nealkoholických nápojů (očištěná hlína z řepy pro výrobu cukru, suroviny nevhodné ke zpracování, slupky z ovoce a zeleniny, odpady z destilace a další)..

8 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje – odpady z průmyslu ODPADY – Stavebnictví, kde se mohou vyskytovat odpady z demoličních a stavebních prací (suť, beton, cihly, vytěžená zemina, dřevo, kovy, výkopové zeminy a jiné).. – Chemický průmysl, ve kterém vznikají odpady z výroby chemických produktů (kyseliny, hydroxidy, rozpouštědla a jiné). V tomto odvětví vzniká značné množství odpadů, především těch nebezpečných. Jejich zdrojem jsou vedlejší chemické reakce, bez kterých se většina výrobních procesů neobejde.

9 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje – odpady z průmyslu ODPADY – Strojírenství, kde vzniká odpad z provozu strojů a zařízení (odpadní oleje, znečištěné hadry a filtry, chladicí kapaliny, kovové odpady, zbytky barev apod.). – Energetika, kde vznikají odpady ze všech typů výroby energie (tepelné elektrárny, teplárny, kotelny). Odpadem z energetiky je například popel, popílek nebo škvára. Energetický průmysl je jedním z největších producentů odpadů.

10 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje – odpady z průmyslu ODPADY – Dále to mohou být odpady ze zemědělství (např. obaly od mořidel osiva a jiných agrochemikálií, chlévská mrva), z těžby dřeva (piliny, odřezky, kůra), odpady z textilního průmyslu (chemikálie, bělidla)...

11 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje – odpady z průmyslu ODPADY

12 – Využití odpadu jako paliva nebo jiným způsobem k výrobě energie
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje – Využití odpadu jako paliva nebo jiným způsobem k výrobě energie NAKLÁDÁN Í S ODPADY – Recyklace – Rafinace použitých olejů nebo jiný způsob opětného použití olejů – Aplikace do půdy, která je přínosem pro zemědělství nebo zlepšuje ekologii – Úprava půdními procesy – Konečné či trvalé uložení (např. ukládání v kontejnerech do dolů) – Prodej odpadu jako suroviny („druhotné suroviny“) – Zpracování elektroodpadu

13 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje – Využití odpadů NAKLÁDÁN Í S ODPADY

14 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje – Využití odpadů NAKLÁDÁN Í S ODPADY

15 Souhrn učiva – co to je komunální odpad?
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Souhrn učiva – co to je komunální odpad? – jak by se měly odpady využít? – třídíš sám odpad?

16 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje AUTOR NEUVEDEN, Autor Neuveden. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN, Autor Neuveden. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN, Autor Neuveden. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:


Stáhnout ppt "Životní prostředí 2 – Odpady"

Podobné prezentace


Reklamy Google