Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/34.0448
Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká nad Vltavou Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ CZ.1.07/1.5.00/
2
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu ICT-CJ3-3/19 Slova jednoznačná, mnohoznačná, homonyma Název školy Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy, Zvolenovská 537, Hluboká nad Vltavou Autor Mgr. Alena Kotulová Tématický celek Mluvnice Ročník ročník SOŠ Datum tvorby I. 2013 Anotace Prezentace s výkladem Metodický pokyn Žáci si zopakují a procvičí slova jedno- značná, mnohoznačná a homonyma Pokud není uvedeno jinak, uvedený materiál je z vlastních zdrojů autora CZ.1.07/1.5.00/
3
Slova jednoznačná, mnohoznačná, homonyma
4
Slova jednoznačná Vlastní jména: České Budějovice, Evropa,
Vltava, Alena, Jan, Olomouc, Krkonoše Odborné názvy: obdélník, poledník, jíl, kyselina, gramatika, frézovat, levotočivý Číslovky: jeden, deset, sto, tisíc, milion Slova zvukomalebná: bum, břink, frnk, fuj Běžná slovní zásoba: manželka, studovna, lidé, století
5
Vznik druhotných významů na základě:
Slova mnohoznačná jedno slovo má dva a více významů jeden je význam základní ostatní významy druhotné Vznik druhotných významů na základě: podobnosti (ucho - část těla, část nádoby) = metafora věcné (vnitřní) souvislosti (psaní- dopis, činnost) = metonymie
6
Slova mnohoznačná Uveď další významy slov vzniklých metaforou:
oko, jazyk, zub, koleno, pero, list metonymií: malba, sběr, jízda, zastávka, samota
7
UVEĎ VÝZNAMY SLOVA BOD Nekonečně malé místo (přímka složená z bodů
Místo (malé), kde se něco soustřeďuje (nejvyšší bod krajiny) Část, složka (programu) Jednotka hodnocení Jednotka hodnoty lístků na zboží Zasažení hrotem něčeho, bodnutí
8
Rozděl slova na jednoznačná a mnohoznačná
spojka mládí výbor havran tepna lodyha kořen lopatka provaz savana
9
Homonyma Slova souzvučná (stejně znějí, ale mají odlišný původ; nejsou příliš častá), např.: kolej role travička raketa zámek step
10
KALAMBÚRY PARONYMA Slova podobného znění, mezi nimiž je pouhá zvuková podobnost, např.: adoptovat x adaptovat skromný x skrovný požít x použít povědomí x podvědomí bojler x brojler Slovní hříčka založená na základě souzvučnosti, např.: Pánové, nežeňte se! Vím, co sním. Zaječí matka. Dejte mi bič a ženu. Hni se, hnuse.Hnu se, hnise.
11
Seznam literatury a pramenů
Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu. Použité zdroje: 1. SOCHROVÁ, M. Cvičení z českého jazyka v kostce, Fragment 2005 2. CHUDKOVÁ, J. Zdokonalujeme se v pravopisu, SPN Praha 1970 3. Cvičebnice českého jazyka aneb Co byste měli znát ze základní školy, Didaktis 2007 4. STYBLÍK, V. Mluvnická a pravopisná cvičení, Fortuna 1992 5. STYBLÍK, V. a kol., Český jazyk. SPN 2001 6. ČECHOVÁ, M., OLIVA, K. Hrátky s češtinou, SPN 1993 7. NOVOTNÝ, J. a kol. Mluvnice češtiny pro střední školy, Fortuna Praha, 1992
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.